Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
riffelkøb
#1
Går og leger med tanken om en ny riffel. Er blevet lidt lun på en Tikka t3 i rustfri kal.308w, er det godt eller skidt.
Har også kigget lidt på en Brno cz 550 i kal. 30-06, men syntes det er et lidt groft kaliber til den hjemlige jagt.
Hvad mener i.

Leif
Leif

Mauser 98 8x57 JS
Svar
#2
Hej Luffe

Jeg har selv lige købt en Tikka model 695 i kaliber 338 - forgængeren til T3´eren (fandt et restlager)[Big Grin]
Har haft en igennem 4-5 år i kaliber 6,5x55 (begge jaguar tikka).
Og jeg har været kanon glad for min(e).
De(n) har aldrig givet anledning til problemer eller utilfredshed fra min side af.
T3´eren virker for mig som et lidt "billigere" projekt - uden dog at det skal forstås negativt.[Smile]
Jeg kan kun anbefale Tikka i model 696/595 - kan åbenbart stadig findes som nye i forretningerne (købte den sidste for 3 uger siden), ellers er der jo altid brugtmarkedet.

Rustfri - har ikke noget personligt kendskab til dem, så jeg kan ikke rigtig udtale mig, men der har vist i de tidligere modeller været noget med løbssprængninger i de rustfri (gjaldt vist kun en tidlig serie, men prøv at brug søgefunktionen i forummet, så kan du se hvad der tildligere er skrevet om emnet).
De rustfri ser forøvrigt s.... godt ud.....[Big Grin]

Asbjoern

338 win. mag.
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#3
Ang. kalibervalg, så er forskellen på .308W og 30-06 efter min mening så lille at den næsten er ligegyldig.

Ok, du kan få hårdt ladede 30-06'ere der slår ca. 10% hårdere end de kraftigste .308W ladninger, men på almindelige jagtafstande, der er der ingen af dem der slår den anden med flere længder.

Så Hvis du synes at 30-06 er for grov, så er .308W det egentlig også, og du bør kigge efter noget der er mindre.

Ex. 7x57, .270Win eller .280Rem osv

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#4
Citat:quote:

De rustfri ser forøvrigt s.... godt ud.....


Ja, nemlig ja......

Og så er de som oftest også med et rigtigt skæfte, nemlig et kunststofskæfte[Big Grin][Big Grin]

Jeg var så ufatteligt heldig at finde et kunststofskæfte til min 690´er så nu er den klar til selv det dårligste vejr[Wink]

Må medgive at de er nogle bundsolide kanoner!

Har iøvrigt også en rustfast 595´er i 308win og den originale pibe skyder fænomenalt! 20 skud i rap inden for X10´eren på 200m!

ULG er mit vidne[^]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#5
Det er læsning man bliver glad i låget af, har lige investeret i en tikka magen til Gammeltofts 595

Leif
Leif

Mauser 98 8x57 JS
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Luffe

Det er læsning man bliver glad i låget af, har lige investeret i en tikka magen til Gammeltofts 595

Leif



Tillykke med skyderen, den bliver du glad for[Smile]

Til Gammeltoft: Hvor finder man et kunststofskæfte til 595/695´eren?????[8)][8)]
Kunne faktisk godt tænke mig et til min 6,5x55.
Jeg går ud fra at vægten er mindre end et traditionelt træskæfte??[Smile]

338 win. mag.
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#7
Hej, det er sådan noget man bare køber når man er heldig at finde det[Wink]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#8
Her er links til syntetiske kolber:

http://www.robertsoncomposites.com
http://www.hsprecision.com/new_stocks.htm
http://www.bellandcarlson.com/

Om de så laver til Tikka, det ved jeg ikke.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#9
Det jeg snakker om er det originale fiberskæfte.

Når man ser sådan et er det bare med at holde sig til[Wink]

Jeg ved også med sikkerhed at McMillan laver et til 690/695. så mon ikke også de kan overtales til at lave et til en 595´er????
Det er ihvertfald uovertruffen kvalitet, langt bedre end de nærmeste konkurrenter!

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Det jeg snakker om er det originale fiberskæfte.

Når man ser sådan et er det bare med at holde sig til[Wink]

Jeg ved også med sikkerhed at McMillan laver et til 690/695. så mon ikke også de kan overtales til at lave et til en 595´er????
Det er ihvertfald uovertruffen kvalitet, langt bedre end de nærmeste konkurrenter!

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!



Mine tikka´er er model 695, så det er måske en mulighed.[Smile]
Jeg har dog lige været inde på deres hjemmeside og kan ikke finde noget om skæfter til Tikka - der er nogle til SAKO´er, men det er vel ikke det samme.....[V]

Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)