Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Flyt bukkejagten
#1
http://huntersmagazine.jagtguiden.dk/?mod=article&aID=2230

Mvh Sneppen

Vi vil have [Image: images1_280406.jpg]
Mvh
Sneppen
Svar
#2
Citat:quote:

Mogens Hartmann har rådført sig hos avlseksperter fra Landbrugshøjskolen og har her fået den chokerende oplysning, at i hvert fald hos landbrugets dyr er de unge hanner dårligere avlsmateriale, end når de bliver rigtig voksne. Unge dyr er simpelthen ikke så gode i avlen som ældre tyre og bukke.

Det er da en gang fordrukkent sludder. Sjovt nok er avlseksperterne fra Landbohøjskolen(som den ikke hedder mere) ikke navngivet, men de må da nok hellere snakke sammen igen. Man har de gener, som man har. Det afkom man laver på et givet tidspunkt i sit liv er ikke af bedre eller dårligere kvalitet afhængigt af om det bliver lavet tidligt eller sent (der er dog en tendens hos mennesker til at der kommer en stigning i frekvensen af arvelige sygdomme med stigende alder hos faderen). At der så ikke er lavet en selektion af bukkene inden de får lov til at føre deres gener vidre er noget helt andet, men ældre bukke laver ikke bedre lam end de gjorde da de var yngre.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#3
Nemlig ja!
Endelig een der er enig!!!!!
[Big Grin]

.....nu OGSÅ ejer af en 243win :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#4
Nu gik jeg ellers lige her og troede at Vi Mænd blev bedre med øvelsen [Big Grin][:p]

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#5
Det var da rart at en af kapaciteterne melder sig på banen.
jagten på råvildtet er desværre ikke administreret korrekt af den danske jæger, så derfor er en ændring af jagttiderne et must.

så sent som idag hørte jeg om en ellers fornuftig ung mand her på Djursland der i sidste sæson skød 3 krondyr, 3 bukke, 2 lam og 4 vorsne råer. jagter han på et stort areal? = nej, men han har jagtretten på en lille gård op af et større skovstykke med en fornuftig jagtmoral.

forhåbentlig kan en ændring af tiderne gøre en kvoteordning unødvendig, om ikke andet bliver befrugtningen bedre: da jeg havde kødkvæg var det et fakta at med en gammel tyr var der ingen omløbere, mens der det første år med en ny tyr var flere der ikke var drægtige .
mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by STROM

forhåbentlig kan en ændring af tiderne gøre en kvoteordning unødvendig, om ikke andet bliver befrugtningen bedre: da jeg havde kødkvæg var det et fakta at med en gammel tyr var der ingen omløbere, mens der det første år med en ny tyr var flere der ikke var drægtige .
mvh

Strom



Vil du dermed sige at vi 2 skal beskytte os særlig godt når vi er til julefrokost, på grund af den forhøjede risiko[?][?][?]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Member of TITANIC swim team 1912
[Image: IMG_0425.jpg?t=1164731341]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by STROM

da jeg havde kødkvæg var det et fakta at med en gammel tyr var der ingen omløbere, mens der det første år med en ny tyr var flere der ikke var drægtige .
mvh

Strom


Det anfægter jeg ikke, men det der bliver efterspurgt er jo ikke en større drægtighedsprocent, men en højere kvalitet af afkommet. I artiklen omtalt som vægt, men mon ikke der bliver skelet en smule til opsatserne [Wink].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#8
howdy M@x
det lille problem har vi der er blevet en lille smule skimlede da haft i flere år: vi må sådan passe påvores dyd
mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#9
Jeg har to jagtarealer hvor jeg på begge arealerne har drevet bukkejagt i ca. 25 år.
På det ene areal er dyrene kropsmæssigt relativt store (18 – 20 kg. brækket vægt). Opsatsene på bukkene fra dette område er dog relativt små.

På det andet areal er dyrene små. Det er ikke usædvanligt med en ”brækket” vægt på 14 – 15 kg. for en 4 – 5 års buk, som dog alligevel kan have en rimelig opsats.

Der er jo selvfølgelig sikkert flere årsager til at der i nogle områder skydes store, og i andre områder små bukke, men er det ikke også denne forskel der gør Bukkejagten interessant?

Ville det ikke blive lidt kedeligt hvis vi dyrkede (kraftfodrede) bukkene så de alle gik rundt og lignede Bodybuildere, med nogle gevaldige opsatse på hovedet?

Vi har i Danmark i øjeblikket vel nok den største råvildtbestand nogensinde, og det kan da godt være at der nogle steder er for mange små bukke, og nogle steder for mange råer. Jeg kan imidlertid ikke se at der er nogen som helst grund til at ændre jagttiderne fra de nuværende.

Lad os da for pokker selv administrere vores afskydningspolitik. Hvis nogen finder det fornuftigt at skyde små bukke, og andre syntes at det er mere macho at skyde store, - så lad dem dog.

De argumenter med at skyde bukkene i August, for dermed at få større bukke er jo det rene tankespind, uden videnskabelig dokumentation.

Jeg syntes at vi som jægere skal prøve at blive lidt bedre til at acceptere hinandens forskelligheder, i stedet for at der altid skal være nogen der prøver ændre på tingene, så de lige nøjagtigt passer efter deres eget hoved. [xx(]

Med venlig hilsen
Swift
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by STROM

howdy M@x
det lille problem har vi der er blevet en lille smule skimlede da haft i flere år: vi må sådan passe påvores dyd
mvh

Strom



Der er jo det faktum, at yngre mænds sædkvalitet er forringet, hvorfor gamle "bukke" kan være i høj kurs ...

(Jeg har hørt om flere der klagede over smagen) [Wink]

Sorry, nu gik der vist lidt off topic i den ...

Jeg har haft bukkejagt i 15 år, hvor der i starten var en ret hård beskydning to lodder væk.

Alt hvad der kom ud af skoven på den lod, det blev skudt fra en ende af. Jagtlejeren var arbejdsløs og sad næsten altid på lur i et dertil indrettet hul i et gærde.

Det var sjældent at der blev set store bukke (Seksendere) men på vores lod skød vi ikke mere end højst to bukke pr. år.

Jeg husker specielt en premieremorgen, hvor jeg havde en gaffel i bast, gående foran mig i ret lang tid.

Om aftenen lød der et skrald ovre fra "reden" og da jeg så at naboen der havde jagt imellem var gået derover, var jeg nysgerrig og gik over for at gratulere.

Der lå den unge bastbuk fra om morgenen. [V]

Vedkommende der havde jagten påstod at han kun skød et par stykker om året, men andre havde han pralet til, om 6-8 bukke på en sæson. Han havde vel 10 tdl. land og 150 meter skovskel.

Da den ejendom blev solgt og den nye ejer ikke ville leje jagten ud, så begyndte der at komme større bukke i området.

Med den slags medjægere kan selv den strammeste jagtlov ikke gøre noget ved bestandssammensætningen ...

Det vil være ligegyldigt om jagten ligger i for eller eftersommeren ...[B)]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#11
Det var da rart at en af kapaciteterne melder sig på banen.
Undskyld, undskyld og atter undskyld: Jeg læste indlægget som det var Poul Hartmann fra Kalø der meldte sig på banen [:I]
uden at kende ret meget til Mogens Hartmann er han nok ikke i den samme liga som (næsten) navnebroderen.
mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Swift
Ville det ikke blive lidt kedeligt hvis vi dyrkede (kraftfodrede) bukkene så de alle gik rundt og lignede Bodybuildere, med nogle gevaldige opsatse på hovedet?

Med venlig hilsen
Swift



Muligvis men bedre end et areal på 120 tdr. land hvor der i sidste sæson blev skudt 3 spidsbukke og en gaffel. Ikke en seksender blev observeret, gad vide hvorfor ? ja ham med jagtretten ved det ikke, men han forstår det ikke og det bliver mere mystisk for naboerne der skyder ligeså meget har heller ikke set den gamle buk(her tænkes ikke på skribenter til de tidligere indlæg).

Vedr skimmel - lidt off topic.

der er helt klart en øget risiko ved julefrokost, jeg bemærkede det selv da de første stænk ankom. man kan næsten ikke få lov bare at drikke sig dum mere. hele tiden skal man spilde sin tid med at danse og alle ved jo hvad det kan udvikle sig til.

VH Søren

Vegetar = oldnordisk for dårlig jæger
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#13
Jeg har nu drevet bukkejagt i Sverige på det samme område i 10 år.
Min Svenske jagtvært er yderst påpasselig med sin afskydningspolitik. Inden der overhovedet blev drevet Bukkejagt på hans område, havde han af flere (eksperter) fået deres vurdering af hvad området kunne tåle mht. beskydning.

Den fælles vurdering i forbindelse med afskydning af bukke var:

1. Skån Spids- og Gaffelbukke.
2. Skyd maksimalt 1 Buk pr. 100 tdr.l.

Vi har i alle årene aldrig skudt hvad områder maksimalt kunne tåle. Det har nok i gennemsnit været 1 buk pr. 150 – 200 tdr.l.
På de omkringliggende arealer blev der på nogle enkelte steder drevet en meget skånsom bukkejagt, og det var sjældent vi hørte skud fra andre end os selv, eller mødte andre jægere.

Bukkejagten har vi startet den 16. aug. og den har været afsluttet efter en uge.

De første par år skød vi meget stærke bukke, og der var især mange returbukke imellem.
Vi så ikke ret mange små (Spids- og Gaffel-) bukke. Vores vurdering var at de her i Brunsten førte en lidt skjult og tilbagetrukket tilværelse.

Efter et par års jagt kunne vi begynde at fornemme at der blev lidt færre af de store bukke. I takt med denne tilbagegang så vi derimod flere af de små. Vi trøstede os med at de måtte jo så være blevet større, og nogle af dem afskudsbare, når vi kom tilbage næste år.

Det gik bare ikke helt sådan. Der blev stadigvæk færre og færre af de ”store”. Hvad dette skyldes kan jeg ”brygge” mange teorier sammen om, men en som jeg ikke kan bruge er den med at der skydes for mange ”stærke” bukke inden de har været på nakken af råen, når bukkejagten allerede starter den 16. maj.

Jeg tror ikke det har en s… at sige om bukkene skydes i maj – juni – eller august måned.
Så derfor – lad os da for pokker beholde de jagttider vi har, og hvis der er nogen der har lyst til at skyde bukke i august, så ta´ færgen eller broen til Sverige, måske kan der stadigvæk skydes en hæderlig buk der, selv om de også bliver færre.

Swift
Svar
#14
Hmm, så stikker man alligevel hovedet ind i løvens gab[B)]

Der er nogle, også her i landet, der har brugt mange år på i praksis at forvalte en råvildt bestand, på bedste vis. Disse er ovenikøbet uddannet på Kalø i den metier, vildtforvaltning. Underordnet om vi har adgang til 25 eller 250 hektar, så er vores opgave som ansvarlige jægere også at forvalte vores vildtbestande på den bedste og mest forsvarlige måde. Det betyder jo i sin klare enkelthed at alle jægere;

*IKKE kan skyde mere, end vores eget revir kan bære!
*Har pligt til at afskyde udfra et bestands sammensætnings kriterie.
*At vi skal så og gøde, inden vi kan høste. Altså fodre og/eller anlægge vildtagre

En sund bestand i balance betyder;
-Ikke for mange dyr
-Ikke for for få dyr
-Korrekt fordeling mellem bukke og råer
-Korrekt aldersfordeling af bukke (LÆS plads bukke) ikke års bukke og råer

Gevinsten bliver;
Udfordrende selektive jagt oplevelser på både råer, lam og bukke
Nok færre bukke på væggen, men garanteret flere og større jagtoplevelse ved at skulle finde og skyde selektivt

Alt dette er ligegyldigt i forhold til tidspunktet på året, høst eller vår. I principippet kunne vi sagtens jage råvildtet hele året, sålænge vi overholdt de forvaltningsmæssige spilleregler.

Problemet er blot, at nogle ikke kan forvalte friheden til det. Og du ved godt hvem de er! Spørgsmålet er, til dig eller jer der forhåbentlig læser dette, hvordan løser vi det så?

GIV lyd!

Ps. Forfatteren forholder sig ikke udelukkende til spørgsmålet om tidspunktet for jagten, i det dette er symtomsbehandling og ikke fjernelse af årsagen.

Man holder aldrig op med at lære.
Man holder aldrig op med at lære.
.22 LR - 6,5X57R - 6,5X55 SM - 7X64 - .375 H&H .

Tidl. 5,6X50RM -.308Win - 30-06 - .375 H&H
Svar
#15
Heimann skrev:
Citat:quote:

GIV lyd!


Beskriv først problemet.
Mvh

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by knerik

Heimann skrev: [quote]GIV lyd!


Beskriv først problemet.
Mvh

knerik

Hej Knerik,
Jeg kan se at du har mange poster her, så du må have masse vise ord at øse ud af.

Hvad med det faktum at de danske bukke, målt i CIC point, er de laveste i europa?
Eller at fordelingen af kønnene i råvildtbestanden i mange dele af landet er 5:1 istedet for 1:1
- dermed bliver ikke alle råer beslået i hovedbrunsten men i efterbrunsten, og dermed senere satte lam, der er senere udviklet og dermed ikke har har samme overlevelses chance

Eller at råvildtbestanden flere steder bliver misrøgtet med høj dødelighed til følge (eksemplet på fyn)
Eller at dyrene bliver kropsmæssigt mindre og mindre?

Eller at nogle brådne kar "cowboy beskyder" råvildtbestanden fra en kant, så der overhovedet opstår en diskussion om vi skal ændre jagttider, nogle sætter hegn op - jagtlejerne stiger - jeg kan godt fortsætte, men monstro om ikke du kan se et billede tegne sig?

Hilsen
Heimann

Man holder aldrig op med at lære.
Man holder aldrig op med at lære.
.22 LR - 6,5X57R - 6,5X55 SM - 7X64 - .375 H&H .

Tidl. 5,6X50RM -.308Win - 30-06 - .375 H&H
Svar
#17
Problemet er nok blot det at der er nogle, som hvis det ikke lige går efter deres hoved straks råber - ”FORVALTNING”. [xx(] (Kronvildt- Dåvildt- og nu Råvildtforvaltning)

Som jeg skrev tidligere i denne tråd. – Der må da for pokker være plads til forskelligheder. Langt de fleste af Danmarks jægere er deres ansvar bevidst, og kan sagtens selv lave en forvaltning af deres revirs råvildtbestand.

Det er ligesom at hele denne diskussion kun handler om store bukke og medaljetrofæer. Det er da helt ok. at nogle tænker således, at det er trofæets størrelse der er det eneste saliggørende i bukkejagt, men dem som gøre det: lad da for pokker være med at være så egoistiske, og forsøge at indføre restriktioner og forvaltningsregler, som kun tilgodeser jeres forestilling om hvad der er ”rigtig” bukkejagt.

JA - Hvad er problemet?

Swift
Svar
#18
Citat:quote:

nogle sætter hegn op - jagtlejerne stiger - jeg kan godt fortsætte, men monstro om ikke du kan se et billede tegne sig?



Jeg vil mene at det lige netop er pga alle de penge der smides efter jagten at problemerne opstår. Lad grundejerne gå på jagt på deres jord og resten kan tage til Sverig[Big Grin]
Svar
#19
Heimann skrev:
Citat:quote:

Hej Knerik,
Jeg kan se at du har mange poster her, så du må have masse vise ord at øse ud af.

Ja,- det har jeg da, men er alligevel bange for at de ikke rækker.[xx(]
Mit bedste bud lige nu er, at dem der vil lave forvaltning lejer jagtområder der er store nok til at forvaltningen kan praktiseres.
Hvis i så finder de vise sten, kan vi jo vende tilbage til emnet.
Vi andre kan så i mellemtiden gøre som vi synes er ok. Råvildtbestanden overlever nok så længe, for på trods af dine dystre meldinger om svage næsten døende lam, vokser bestanden og er så stor som aldrig før.

Jeg ved ikke hvad CIC point står for, men hvis det har noget at gøre med, hvor lang tid kødet skal have i ovnen, har du en pointe.
Mvh

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#20
Citat:quote:

Mit bedste bud lige nu er, at dem der vil lave forvaltning lejer jagtområder der er store nok til at forvaltningen kan praktiseres.
Hvis i så finder de vise sten, kan vi jo vende tilbage til emnet.
Vi andre kan så i mellemtiden gøre som vi synes er ok.


[Image: l31.gif][^]

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)