Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ladedata 308 win?? (Hornady kugle/rem. hylster)
#1
Er der nogle der vil hjælpe en ny hjemmelader med lidt ladedata til ovenstående. Det er 165 grain Interlock kugler som jeg var heldig at få på tilbud.

Evt. referencer til hvor jeg kan finde/købe sådanne data vil ligeledes blive værdsat.

På forhånd tak
Christian
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#2
http://www.lapua.com kan du downloade Vihtavuoris lademanual med masser af ladedata. Andre gode steder at lede er http://www.reloadersnest.com og http://www.robsoft.nu

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#3
Har nu fundet til 165 gr. Interbond - tror i jeg kan bruge denne, når det nu er 165 gr. Interlock kugler jeg har??

Jeg ville ikke normalt have betænkeligheder, men den side jeg har fundet det på angiver ikke hylsterfabrikat = 2 ting der i givet fald kan afvige fra recepten - og det er imod al min lade-lærdom, nemlig kun at udskifte et komponent ad gangen.
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

Har nu fundet til 165 gr. Interbond - tror i jeg kan bruge denne, når det nu er 165 gr. Interlock kugler jeg har??

Jeg ville ikke normalt have betænkeligheder, men den side jeg har fundet det på angiver ikke hylsterfabrikat = 2 ting der i givet fald kan afvige fra recepten - og det er imod al min lade-lærdom, nemlig kun at udskifte et komponent ad gangen.



Hej

Jeg har selv ladt en del i 308 og har ikke fundet de store variationer i hylster vægt/volumen.
I Hornadyes egen lademanual skelner de ikke mellem interbond og interlock kuglerne i samme vægt.

Så hvis du bruger den tabel du har fundet og starter forsigtigt ca 8% under max. og ikke laver patroner over 71mm giver det ikke problemer.

Men husk at en ladning der på lørdag i -3 grader er max. er en del mere end max en lun sommeraften i juli. Har patronen så ligget i et varmt kammer i et minut og er blevet "kogt" vil trykket stige yderligere.

Derfor bør du ikke lave ladninger der er på max. om vinteren hvis de forventes at være ladningen nu og i al fremtid

VH Søren

Vegetar = oldnordisk for dårlig jæger
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#5
Tak for råd - jeg har nu bestilt Hornady og Lyman lademanualer, så skulle jeg have et ret bredt udvalg.

mvh.
Christian
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#6
Hej Christian

Jeg vil anbefale at du får fat i nogle manualer fra Europa, så vil du kunne finde flere krudttyper der er tilgængelige.

Det er nemmere at opbygge en god ladning når man kender krudtet og næsten umuligt når man kun kender kuglen. (For ikke at sige direkte farligt, hvis man ikke har noget begreb om krudtets brændkarakteristik)

Med en kendt krudttype har man et udgangspunkt, hvor man som Søren foreslår, kan starte 8% under med anden kugletype ...

Hængfætterne skal også passe til resten af Ingrid-Jens'nerne [Wink]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

Tak for råd - jeg har nu bestilt Hornady og Lyman lademanualer, så skulle jeg have et ret bredt udvalg.

mvh.
Christian



Hvis din manual fra Hornady er version 6 er den med vihtavuori krudt.
manualer uden svensk eller finsk krudt er ubrugelige i DK, da det er næsten umuligt at få andet, og lykkedes det kan man være evigt sikker på at lot numre er forskellige, og måske endda flere års forskel i produktion. Endeligt er man ikke sikker på, at kunne få det samme et ½ år efter
Derfor er amerikaner krudt desværre kun noget ved, hvis man kan købe store partier af samme nummer, så man sikre ens artethed på patron fra 1. til nummer 788 og derefter. Disse kvanti må man bare ikke opbevare.(medmindre man da kun bruger en slags krudt til al ladning og det er næppe sandsynligt).

Det nemmeste og billigste er at downloade fra lapua.com finde en kugle på 165 grains og så starte de kendte 10-8 procent under når du bygger op.

Hvis du prøver at hente den, så prøv at se forskellen i max ladning fra 167 scenar til 168 sierra.
1 grains hvad betyder det for max. ladning ? de fleste vil sikekrt sige ikke en skid, og det er jo matchkugler med høj BC begge 2 så jeg bruger samme ladning. Den går ikke.
Jeg sammenlignede de 2 kugler i hånden for at forstå hvorfor der er forskel. Sierra har meget større bæreflade= mere friktion = højere tryk. Derfor kan man ikke bare bruge data fra en kugle til andre kugler i samme vægt uden at reducere ladningen.

Når Hornady gør det i deres manual, har de lagt en sikkerhedsmargen ind for max.ladningerne, for ellers ville det være vanvid.
Bæreflade og dermed modstand er ikke ens på fx interbond, med både plastspids og boattail, og en interlock uden nogen af delene. Havde det nu været fx en Swift a-frame med både tykkappe og tværvæg ville trykket blive endnu højere end de før nævnte.

PS lapua har den fordel, at de oplyser hvilke ladninger/krudt der giver precisionloads. Fx er n140 og n150 gode valg til 165-170 grains kugler.

VH Søren

Vegetar = oldnordisk for dårlig jæger
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

Er der nogle der vil hjælpe en ny hjemmelader med lidt ladedata til ovenstående. Det er 165 grain Interlock kugler som jeg var heldig at få på tilbud.

Evt. referencer til hvor jeg kan finde/købe sådanne data vil ligeledes blive værdsat.

På forhånd tak
Christian



Hej Christian

Nu sidder jeg hjemme med manualer og følgende er max. ladninger fra
hhv. ladeboken, hornady og Norma med den kugle du har nævnt.

ladeboken har n140 = 45 grains
n150 = 46 -
n540 = 46 -

Hornady har n150 = 46,1 grains

Norma har 201 = 39,9 -
202 = 43,4 -
203-B = 45,0 -

Alle er max. ladninger og for en gang skyld ser det ikke ud til at ladeboken er en vild overladning, da den følger Hornady version 6.

Norma adskiller sig ved at være med magnumhætter.

VH Søren

Vegetar = oldnordisk for dårlig jæger
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#9
Tak for alle de gode svar - jeg bestiller også Ladeboken, som jeg kan se er kommet for nyligt i ny version. Så skulle jeg være bredt dækket ind.

Lymans tog jeg egentligt kun fordi, jeg syntes at deres manual omkring haglladning indeholdt rigtig mange gode oplysninger ud over ladedata (der stort set er ubrugelige, fordi komponenter er svære at opdrive i DK)

Endnu engang tak
Christian
Stort knald = stort smil :-D
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)