Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
gode kugler til 243 win
#1
Jeg har erhvervet mig en Browning A-bolt cal. 243 win.Jeg vil gerne have nogle bud på en god kugle til råvildt. Jeg plejer at skyde alt med en 10.1g vulcan i en 6.5X55 og har været meget tilfreds med dens egenskaber hurtig dræbende og minimal kødødelæggelse.
Kuglebanen var jo ikke den bedste så nu har jeg anskaffet en 270 win til det større vildt og 243eren til råvildt, men mangler erfaring i denne caliber mht. kuglevalg, jeg har dog tænkt på normas oryx, er der nogen som har skudt råvildt med denne kugle og som vil dele deres erfaring.[Smile]

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#2
Velkommen til VTF Tonny! [Smile]

Jeg bruger en 90 grains ”Swift Scirocco” til Råvildt i min .243. [Wink]

Sciroccoen har alle de egenskaber jeg kræver af en god ”Råvildtskugle”:

Den er ”Bonded” – Den har en god Ballistik – Og den har en minimal kødødelæggelse – og så kan den naturligvis ”slå ihjel”.

Swift
Svar
#3
Hej Tonny

Jeg er blevet stor fan af Barnes TSX 85 grains i min 243. Super præcision og indtil nu perfekt præstation på råvildt (samme egenskaber som Swift nævner for Scirocco, dog er TSX'en ikke bonded, men homogen)

Tidligere brugte jeg Speer Grand Slam 100 grains, som jeg egentlig også var tilfreds med, men jeg får bedre præcision i min riffel med TSX'en (nok mest flueknepperi, da præcisionen med GS var fin nok til jagt, men et eller andet skal man jo rode med ved ladebordet [Wink])

mvh
Steen
Svar
#4
Nosler BT 95 grains billig og god!
Eller, hvis din kanon kan styre den tykke kappe, Scirocco´en som Swift omtaler.

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Nosler BT 95 grains billig og god!
Eller, hvis din kanon kan styre den tykke kappe, Scirocco´en som Swift omtaler.

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!



Hej Gammeltoft!

Ok Sciroccoen er go nok, er den ikke ala Hornady Interbond, dog lidt hårdere?

MVH Explorer

Better have a gun not need it than need a gun not have it [Wink]
Svar
#6
Jeg har prøvet nosler BT i min 6.5X55 men efter at have skudt 2 bukke med den stoppede jeg det eksperiment, de døde godt nok meen det var ikke pænt.Den første skød jeg med et halsskud på ca. 40 m afstand og troede jeg havde ramt en gren inden den traf halsen. Men da den anden var ligeså molestreret så stoppede jeg der.
Måske var jeg bare uheldig, og det er lidt at gøre konklusioner på.
tsx har jeg ingen erfaring med, men er den slags kugler ikke lidt hårde ved løbet, og det er jo en 243 som i forvejen er hårdt spændt for.
Jeg var forresten heldig og få en kasse rhino 150g til 270eren nede ved østjydsk til en rimelig penge.Jeg havde ellers bestemt mig for oryxen til denne skyder men den bliver sjov at prøve efter alt den pæne omtale.

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#7
Jo, den er nok lidt hårdere end Interbonden.

Jeg har prøvet Interbonden i kaliber .30 og 7mm og fandt den lidt for blød idet der kom nogle enorme blodudtrækninger.

Sciroccoen har jeg prøvet i 6 og 7mm egentligt med et godt resultat.
I 6mm syntes jeg der var for lidt skudtegn på vildtet.

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Jeg har prøvet Interbonden i kaliber .30 og 7mm og fandt den lidt for blød idet der kom nogle enorme blodudtrækninger.



Jo det husker jeg du fortalte mig for nok et par år siden.
Har du prøvet Speer Hot-Cor til 243?

MVH Explorer

Better have a gun not need it than need a gun not have it [Wink]
Svar
#9
Citat:quote:

Jeg har en jagtkammerat, der er en dygtig hjemmelader og ham (mis)bruger jeg, når jeg mangler ammu. til min 308w.
Men lige præcis til min 243w, har jeg fundet den perfekte fabriks patron med Normas 6,5 grams (100 grains)VO 920 m/s BLYSPETS HALVSPETS.
De skyder meget præcist (i min riffel) og virkningen er perfekt gennemskud, uden særlig kødødelæggelse. Udgangshul under normale omstændigheder, på størrelse med en eenkrone.
Iøvrigt er jeg mere og mere overbevist om, at 243w er den perfekte råvildt kaliber.


Ovennævnte har jeg sakset fra et indlæg jeg havde i et andet forum. Senere har jeg skudt mere råvildt med nævnte Norma patron, stadigvæk med godt resultat.
(Efterhånden finder jeg det meget underligt at man har kunnet begå sig uden en 243w)[Big Grin]

Mvh

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#10
Hej,

jeg har ikke prøvet andre kugler fra Speer end den der Grand Slam i min 243 og i 25-06.
Med 25-06 er det da lykkedes at få nedlagt et par stykker vildt med godt resultat.

Lige for tiden får jeg ikke brugt min 243 da jeg har lavet mig en 6BR hvor jeg veksler lidt mellem Hornady SST og Ballistic tip[Wink]
De går ca 870 m/s hvilket nok er meget passende til de kuglekonstruktioner[?] Det giver ihvertfald nogle meget pæne resultater.

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Tonny

Jeg har prøvet nosler BT i min 6.5X55 men efter at have skudt 2 bukke med den stoppede jeg det eksperiment, de døde godt nok meen det var ikke pænt.Den første skød jeg med et halsskud på ca. 40 m afstand og troede jeg havde ramt en gren inden den traf halsen. Men da den anden var ligeså molestreret så stoppede jeg der.
Måske var jeg bare uheldig, og det er lidt at gøre konklusioner på.


Nosler 120 grains Ballistic Tip I Cal. 6,5x55 er en suveræn Råvildtskugle.

Jeg har de sidste 13 år brugt Ballistic Tip i min 6,5èr til råvildt. [Wink]

Ladet med 44 grains N150 krudt
giver det i min riffel en mundingshastighed på 900 m/sek.

Jeg har netop ladet 250stk. af slagsen, så nu er jeg klar til bukkkejagten! [Big Grin]

[Image: Egebg009.jpg]

Swift
Svar
#12
@Swift

Enten har du en suveræn god bukkejagt..........eller osse skyder du meget ofte forbi[xx(]

eller du træner osse meget[Smile]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Member of TITANIC swim team 1912
[Image: IMG_0425.jpg?t=1164731341]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#13
Ja trænes skal der jo – og så leverer jeg også til et par jagtkammerater!

Ps. Jeg har osse´ ladet til Sveriges turen i August. [:p]

Mvh
Swift
Svar
#14
Nogen kan lide datteren og andre moren.
Tak for de mange bud på en god råvildt patron.
Jeg har nu anskaffet mig normas 6,5g blyspets og vil se at få dem trimmet til min skyder.Jeg har en råvildt tur til sydengland planlagt til foråret, og så må vi se hvad de duer til,
Det bedste jeg kan sige om Nosler BT er at jeg ikke siden har haft noget med samme præcision i min 6,5 omkring 960 m/s og egenspredning på en god dag under 17mm bare ved brug af bipod. `men de ekspanderer lige lovlig voldsomt.Så jo de slår ihjel men det er ikke særligt pænt hvis det skal bruges til andet end hakket kød.

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#15
Jeg fandt lige denne gamle tråd.
En af mine venner har netop købt en vekselpibe i 243 win til sin riffel. Vi har købt hylstre og projektiler. Valget faldt på Hornady 100 grains SP Interlock - nok mest pga prisen (1,66 kr/stk).
Hjemme i "krudttønden" har jeg både Normas MRP-2 og 204. På Normas hjemmeside findes ladedata med begge krudttyper med meget ens udgangshastigheder.
Hvilken krudttype skal jeg vælge?

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#16
Hvad med de 105 grains kugler, er der ingen der har stabiliseret dem og prøvet at skyde buk med dem??

http://www.shopahlarsen.dk/product.asp?p...=23&page=1
I didn't come this far to miss!
Svar
#17
Anders der er i en anden tråd du skal kikke efter de nedslående resultater i min riffel med 105grains a-maxen.[B)]

[Image: modibuk07.jpg]

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#18
Det har jeg fattet at du ikke kan[:o)]. jeg kunne heller ikke, men der må da være nogle med 8" stigning der har skudt råvildt med 105/107 grains..
I didn't come this far to miss!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)