Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Norge : Elglusflue breder sig
#1
Elglusflue i Norge

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#2
Elg/Hjortelusflue værre end ulven

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#3
Breder sig østpå

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#4
Hårlösa älgar i Norge

På flera håll på Östlandet i Norge har mer eller mindre hårlösa älgar upptäckts. Undersökta djur har haft mycket stora mängder hjortlusflugor i pälsen, vissa djur har haft över 10 000 insekter på sig. Älgarna har haft varierande grad av håravfall, en del har varit helt hårlösa. Varför hjortlusflugorna orsakar håravfall är inte klarlagt men man spekulerar i att klimatförhållanden kan ligga bakom. Norges veterinärinstitut uppmanar jägare att avliva älgar som är hårlösa på stora delar av kroppen och som visar tecken på avmagring.

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#5
Hvad skal man gøre og hvad bliver gjort

Citat:quote:

Smittefare til dyr og mennesker
Hjortelusflua svermer i august, september og oktober. Når den først har satt seg på et dyr, så slipper den vingene og graver seg ned i pelsen. Der lever den gjennom vinteren og produserer pupper. Puppene faller til bakken og klekkes først neste høst. Utover våren og sommeren dør de overvintrede hjortelusfluene, slik at elgen får stadig færre insekter på seg. En elg med hjortelusfluer representerer altså ingen direkte fare for overføring av hjortelusfluer til folk eller andre dyr. Smittefaren ligger i at hjortelusfluene i pelsen produserer pupper som blir til neste generasjon med fluer.



[Image: dralflogoKim1.jpg]
Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)