Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Højtryk i min 270win
#1
Jeg har haft en lidt for spændende oplevelse med min BSA 270 win.
Just nyindkøbt på lauritz og med nyt aftræk hos Korsholm.
På skydebanen låner jeg noget hjemmeladet af min kammerat, (Det var måske heller ikke den bedste ide).Første skud giver et pænt brag og da jeg lukker op er patronen uden fænghætte og det er ikke muligt at læse hvad kaliber som står i bunden længere. Av Av Av.
Så blev man så klog.Jeg har efterfølgende renset piben til den store guldmedalje men skal ned i nærheden af min. ladninger med oryxpatronen i 9,7g og 51g MRP for at undgå at fænghætten får skarpe kanter.
Nu er mit spørgsmål, hvad kan dette skyldes? Er piben evt. slidt op,
Er det bare sådan med nogle piber. Eller har jeg overset noget.Egenspredningen er OK med denne ladning, men der er jo ikke meget at eksperimentere med.

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by Tonny

Jeg har haft en lidt for spændende oplevelse med min BSA 270 win.
Just nyindkøbt på lauritz og med nyt aftræk hos Korsholm.
På skydebanen låner jeg noget hjemmeladet af min kammerat, (Det var måske heller ikke den bedste ide).Første skud giver et pænt brag og da jeg lukker op er patronen uden fænghætte og det er ikke muligt at læse hvad kaliber som står i bunden længere. Av Av Av.
Så blev man så klog.Jeg har efterfølgende renset piben til den store guldmedalje men skal ned i nærheden af min. ladninger med oryxpatronen i 9,7g og 51g MRP for at undgå at fænghætten får skarpe kanter.
Nu er mit spørgsmål, hvad kan dette skyldes? Er piben evt. slidt op,
Er det bare sådan med nogle piber. Eller har jeg overset noget.Egenspredningen er OK med denne ladning, men der er jo ikke meget at eksperimentere med.

+GONE2HUNT+



Flere års bøvl med diverse patroner og eksotiske kugler uden officielle ladedata har lært mig at fænghætter er meget svære at aflæse tryk på. Medmindre de ryger ud, så er der uden tvivl for meget tryk eller noget i vejen med riflen.

Nu ved jeg jo ikke hvilke komponenter der er brugt, men hvis du kan finde en fabriksladning i samme hylster, som du bruger. Skyd det af
og få evt. hvis dine egne evner ikke rækker(Hatting hjalp mig) en til at måle udvidelser på hylsteret. Når du så selv lader i samme type hylster må din udvidelse heller ikke overstige fabriksudvidelsen.

Måske lidt snørklet skrevet men jeg håber du forstår. Ladeboken har et afsnit der beskriver det mere detaljeret.

Når du skyder kan du med fordel skyde over en kronograf, du vil så også kunne følge hastigheden sammen med trykket.

Hvis du har min. ladning med højt tryk og alligevel har hastigheder der ligner min. så ville jeg bede en af bøssemagerne herfra siden
se om der er noget mere mekanisk i vejen med riflen.

VH Søren

Vegetar = oldnordisk for dårlig jæger
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#3
Har du prøvet fabriksladninger?
Hvis du kan skyde fabriksladninger uden problemer burde du også kunne skyde tæt-på-max hjemmeladninger.

Hvordan er sætte dybden? Ligge kuglen an på eller meget tæt på riffelgangen?

Flade fænghætter kan også skyldes for stort head-space.
Nøjes med at size dine hylstre så de du lige ikke føler modstand (eller meget svag modstand) når du lukke låsen. Det er lettest at mærke hvis du tager slagstiften ud, så bundstykket ikke yder modstand i sig selv.
Svar
#4
For mig lyder det også som om at lukkeafstanden er for stor.

JPL
JPL
Svar
#5
For stor lukkeafstand kan forklare flade fænghætter, ikke de løse lommer som kun kan skyldes alt for højt tryk.

For stor lukkeafstand giver normalt lidt lavere tryk
Svar
#6
desværre giver forskellige våben forskelligt tryk !
da jeg i tidernes morgen skiftede et Douglas løb med et ditto fra Lothar Walther kunne jeg skrotte mine ladedata til riflen. jeg tror ikke at det er unormalt .
så at låne andres patroner ( måske med maxladning ) er ikke sundt.
mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#7
jeg vil prøve at måle sættedybden, og jeg har lige indkøbt normas spidsskarp til 270win, også for at få nogle gode hylstre.Som er affyret i min riffel.Det med udvidelsen af hylstre er det mål af godstykkelse i selve hylstret, længdeudvidelse (stræk),eller volumen.Eller måske alle 3?Og hvad er acceptabelt i % udvidelse?.
Hvordan ser jeg om piben er slidt? Jeg synes umiddelbart at der er skarpe kanter på riffelgangen.
Det var mange spørgsmål men jeg er blevet lidt ulden mht. riflen, men da dens egenspredning er OK, så vil jeg gerne beholde den.Hvis det ikke er fordi der er noget galt med den.

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#8
Hylsterbunden måles lige over udtrækker rillen, altså det tykkeste sted, før og efter affyring. Hvis hylstret f. eks. har udvidet sig 0,01mm, så vil din hjemmeladede patron ha' den samme udvidelse ved det samme tryk. (med samme hylster)

Patronbunden er ikke nødvendigvis helt rund, så afmærk dit målested så du måler samme sted næste gang.

Du skal bruge en mikrometerskrue og det fornødne håndelag til at bruge den

P.S. Du får ikke trykstigninger fordi piben evt. er slidt
Svar
#9
Jeg vil prøve at måle udvidelsen på hylstrene, jeg har en kammerat som har håndelaget mht. mikrometerskruen.Lige et spørgsmål til .Er jeg nødt til at fjerne projektilet i et af de fabriksladede uden at affyre det og så lade det med den ladning som jeg kan se fungerer og med oryxen.Således at jeg har to jomfruhylstre?

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#10
Jeg gør normalt det, at jeg affyrer nogle fabriksladninger, som jeg måler før og efter. Derefter genlader jeg de samme hylstre og gentager målingerne.
Svar
#11
OK, men hvor stor en udvidelse er acceptabel? Er det kun at sammenligne med fabriksladningen, eller hvad.
Jeg vil prøve at teste imorgen hvis min kammerat har tid.

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#12
Hvis udvidelsen er større end ved fabriksladningen er trykket højere, og du er på vej ud hvor du ikke kan bunde, for du ved ikke hvor meget højere.

Du kan ikke bruge målingen til andet end sammenligning mellem to ladninger i ens hylstre.

Der er forskelle mellem både hylsterfabrikater og kalibre, så de tommelfingerregler der findes er ikke ret meget værd.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)