Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvilken riffel?
#1
Hej Alle!
Jeg er rimeligt ny her i forummet, og nu står jeg og skal ha min første riffel indkøbt, jeg er helt ny i den her verden og ved kun det jeg har læst på nettet om våben.

Jeg har et budget der siger ca. Kr 6-8.000 til riffel, hvad skal man købe? jeg er ikke så meget til de "klassiske" rifler, tænder lidt mere på de modeller med Kunstof skæfte og evt. rustfrit løb.
Riflen blir min eneste riffel, så den skal være sådan rimeligt allround, tænkte på en Cal. omkring 30-06 eller .308

dertil havde jeg tænkt mig at jeg ville købe en Leupold VX-L 3.5-10 x 56MM, den tager jeg nok med hjem når jeg skal til USA her til Maj.'
Er det en iorden kikkert?
Det er påtænkt at jeg en hel del af jagten skal foregå i Sverige, så der kommer også skumrings jagt efter vildsvin ind i billedet.

Håber der er nogen af jer der har et bud på noget af det jeg har skrevet.
Vh
Morten

Jeg lider ikke af sindssyge... Jeg nyder det faktisk.
Svar
#2
I den prisklasse vil mit bud være Tikka T3. Den fås i mange udførelser og kalibre.

Aftræk og egenspredning i top.
Svar
#3
[Wink]Hvem ka' - Tikka [:p]

Her kan du se hvad der findes i forskellige afskygninger ...

Er der ikke tilbud på T3 for tiden [?]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#4
Hej Mosse

Jeg er også selv ny i forummet - velkommen til..[Smile]

Har selv 2 Tikkaer i en ældre model end T-3´eren, men er yderst tilfreds med mine, så jeg kan kun tilslutte mig TRG-S´s anbefaling.[Big Grin]

Men du nævner at det er din første riffel, og hvis du ikke er vandt til at skyde eller ikke har prøvet det før, så er man altså ikke i tvivl om at man trykker en forholdsvis let Tikka-kunststof af i cal. 30-06.....[B)]
Bare så du er lidt forberedt!

Men leopold har jo også lang øjenafstand, så det hjælper på det - skal selv have købt mig en Leopold til mit nyeste riffelkøb (delvist pga øjenafstanden)[Big Grin]

Jeg startede selv med en 6,5x55, men jeg satsede heller ikke på vildsvin til at starte med.

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#5
Med lidt held og tålmodighed, kan du finde en brugt sako 75 i rustfri med syntetisk skæfte, i den prisklasse. Det er en solid riffel, der burde holde et par generationer.

Men skal det være en ny riffel, så vil jeg foreslå en af de Winchester 70 Classic Stainless, man stadig kan finde rundt om i butikkerne. Her får man også virkelig noget for pengene. Eneste problem er faktisk, at der ikke står SAKO på den[Wink]

Mvh Søren
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Kjeldsen

Med lidt held og tålmodighed, kan du finde en brugt sako 75 i rustfri med syntetisk skæfte, i den prisklasse. Det er en solid riffel, der burde holde et par generationer.

Men skal det være en ny riffel, [Wink]
Mvh Søren


Du kunne jo også prøve at ringe til Korsholm (96 80 20 20) - de har en ny Sako75 i Rustfri med alm. eller syntet skæfte i både .308 win og 30-06 til omkring 8000,-.
Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Peder34

Citat:quote:

Originally posted by Kjeldsen

Med lidt held og tålmodighed, kan du finde en brugt sako 75 i rustfri med syntetisk skæfte, i den prisklasse. Det er en solid riffel, der burde holde et par generationer.

Men skal det være en ny riffel, [Wink]
Mvh Søren


Du kunne jo også prøve at ringe til Korsholm (96 80 20 20) - de har en ny Sako75 i Rustfri med alm. eller syntet skæfte i både .308 win og 30-06 til omkring 8000,-.


en ny sako 75 til 8000kr,det lyder da billigt????
Svar
#8
Du bør nok overveje om du lige som mig er så uheldig at være en rekylling. Det vil sige om du er god til det der med rekyle.

Det er jeg ikke. Og har derfor haft lidt problemer med at "mugge i skudet". Det kommer nok af at jeg som første riffel valgte en 308 win. Den er ellers kendt for at være rekylsvag og det er den såmænd også - men prøv at sige det til min (din) underbevidsthed....

Essensen af det jeg prøver at sige er, at det er klogt at prøve nogle forskellige rifler / kalibre før man køber noget.

Man kan sige at en "lille" riffel du kan ramme med, er bedre end en stor du kun rammer r**en med.

Bortset fra det kan du rolig stole på de råd du får her omkring....

Mvh Thomas en mand der kæmper med rekylen....
Mvh Thomas
Svar
#9
Hemingway har selvfølgelig ret.

Inden du investerer alle konens husholdningspenge i en riffel, bør du prøve nogle stykker, for lige at se, hvad du bryder dig om at skyde med (her tænker jeg mere på kaliber end model). Jeg købte selv en 338 som 20årig knægt. Det kostede virkelig nogle knubs inden jeg lærte at skyde med den. Det gjorde det heller ikke bedre at jeg fik Zeiss'en i skallen, hver gang jeg slap de 250 grs løs[8D].
Jeg har selv en SAKO 75 Stainless i 7mm Rem Mag, med en Leupold. Den er virkelig behagelig at skyde med. Vægten er passende både til at bære og til at skyde med.
Da du er interesseret i svin, vil jeg foreslå en 3006. Den kan håndtere passende tunge kugler, og er mere fleksibel end 308, hvis du engang selv vil lade.

Husk - lyt til alle de gode råd - men tag din egen beslutning.

For som den "rigtige" Hemingway sagde " What is true in the morning can be a lie at noon"[8D] og så tror jeg faktisk jeg har glemt nogle bandeord[Big Grin]

Mvh Søren
Svar
#10
Her er lige en til alle rekyllingerne[Smile]

Min stedsøn er 15år og vejer ca. 55kg.
Han har lige fået en Tikka T3 Lite i kal. 308Win, monteret med en Leupold 3-9x40. Den vejer næsten intet, men det forhindrer ham ikke i at banke 50 liggende skud af på et par timer.

Sagde jeg at han vejer 55kg?[Wink] ..og han kan selvfølgelig ramme med den
Svar
#11
Hej igen, og tak til alle der har brugt tid til at svare på mit
spørgsmål, det har været en fornøjelse at låse svarene.

Desuden har jeg fået bekræftet min ide om at det nok enten skulle være en Tikka T3 eller en Sako 75, men jeg må nok hellere lige ud og prøve et par stykker inden jeg beslutter mig, tror ikke jeg er en Rekylling, men man kan jo aldrig vide... jeg har engang skudt 3 skud med et Kongsberg Harpun gevær, og det har jeg ihvertfald ikke den store lyst til igen [:0]

Hilsen
Morten
Vh
Morten

Jeg lider ikke af sindssyge... Jeg nyder det faktisk.
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by mosse6

Hej igen, og tak til alle der har brugt tid til at svare på mit
spørgsmål, det har været en fornøjelse at låse svarene.

Desuden har jeg fået bekræftet min ide om at det nok enten skulle være en Tikka T3 eller en Sako 75, men jeg må nok hellere lige ud og prøve et par stykker inden jeg beslutter mig, tror ikke jeg er en Rekylling, men man kan jo aldrig vide... jeg har engang skudt 3 skud med et Kongsberg Harpun gevær, og det har jeg ihvertfald ikke den store lyst til igen [:0]

Hilsen

NU er jeg ikke Tikka mand længere, men det er en god riffel.

Den jeg havde var en super riffel, der kunne ramme( var i 308).

Jeg ved hvor der står en gammel model helt ny, som sikkert kan handles for ca. 5,5-6. Den er i 308 og skal det være 308 har den gamle den fordel at låse længden passer til patronen, det gør den ikke på T3.

Men valget af patronen(kaliber er altså den samme for 308 og 30-06)
er styret af hvad du vil skyde. Jeg har set grise skudt godt med 308
, har selv skudt en bette en med en 223 rem. Men en 30-06 er nok mere velvalgt og men 150 grains kugler er rekylen ikke umulig at træne med.

Men går sammenligningen på en T3 i 30-06 og den gamle(popular eller 595 hed den vist nok) i 308 vil der være en forskel der kan mærkes da T3´eren er en del lettere.

VH Søren
Morten



Vegetar = oldnordisk for dårlig jæger
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#13
Når nu vi snakker om caliber, svin og rekyling....[B)].... er der så nogen som har erfaringer med 6,5x55 og svin????
Ved godt at det ikke er det bedste valg af caliber, men hvad er erfaringerne med kombinationen 6,5/svin????[8)]

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#14
Når nu vi snakker om caliber, svin og rekyling........ er der så nogen som har erfaringer med 6,5x55 og svin????
Ved godt at det ikke er det bedste valg af caliber, men hvad er erfaringerne med kombinationen 6,5/svin????

hvis grisen står stille går det da udmærket - hvis vi snakker om vildt i bevægelse på drivjagt er den for lille
mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by STROM

Når nu vi snakker om caliber, svin og rekyling........ er der så nogen som har erfaringer med 6,5x55 og svin????
Ved godt at det ikke er det bedste valg af caliber, men hvad er erfaringerne med kombinationen 6,5/svin????

hvis grisen står stille går det da udmærket - hvis vi snakker om vildt i bevægelse på drivjagt er den for lille
mvh

Strom



Strom har haft i noget rigtigt, ligeldes fåes grise altså i flere størrelser. Den jeg skød død på pladsen med 223 var heller ikke af de store, men den var ligeså død som den jeg skød med 300 rum.

Når alt går godt kan man meget med små patroner, men går det lidt skævt er kraftoverskud ikke at foragte.
Misforstå mig ikke men en stor og hurtig kugle kan ikke kompensere for et l.... skud, men sidder skuddet lidt skråt kan lidt mere kugle hjælpe.

VH Søren

Vegetar = oldnordisk for dårlig jæger
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by Asbjoern

Når nu vi snakker om caliber, svin og rekyling....[B)].... er der så nogen som har erfaringer med 6,5x55 og svin????
Ved godt at det ikke er det bedste valg af caliber, men hvad er erfaringerne med kombinationen 6,5/svin????[8)]

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......



Grunden til at jeg spørgsmålet op, er med tanke på "rekylister"[:I] som f.eks ikke magter mere rekyle end en 6,5´er.
Det ville jo være synd hvis det var ensbetydende med at man ikke kunne jagte svin......[:0]

Har faktisk en jagtkammerat med en 308´er, som er ved at blive godt og grundigt bange for riflen....
Efter at have prøvet riflen synes jeg ikke at man kan give den skylden, så det er et reelt skytteproblem.
OG i sådan en situation, hvad gør man så hvis man "er til svin"...[?]
En 6,5´er kan han bedre magte - har prøvet min - så er det ikke løsningen, og kan det gå til svin..[?][?][8)]

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#17
Hvis man først har fået rekylskræk, er der kun een medicin.

En salonriffel, masser af ammo og så aftrækstræning til man brækker sig.[Smile]
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by TRG-S

Hvis man først har fået rekylskræk, er der kun een medicin.

En salonriffel, masser af ammo og så aftrækstræning til man brækker sig.[Smile]



God ide....jeg slæber ham med ud i den lokale skytteforening[Smile]

Men fremtidsmæssigt ville han jo gerne på svinejagt, og 308´eren er vist planlagt at skulle skiftes ud til en mindre...
Og så er vi jo tilbage ved 6,5-spørgsmålet....[:o)]

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#19
stjernemotor !

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#20
Hvad er det for en 308 riffel han skyder med [?]
Hvilket skæfte sidder der på den [?]

JPL
JPL
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)