Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Parallelakse måling hvordan
#1
Hej Gruppe

Jeg har en kikkert der er 2½ år gl. En tur på banen i dag viste, at der horisontalt er ca. 15 cm forskydning og ca. 10 cm vertikalt parallelakseforskydning alt afhængig af hvorledes man kikker igennem kikkerten. Det er ”målt”/skønnet ved at placere riflen stabilt en skydebænk og så kikke på en veldefineret skive på 100 m afstand.

Jeg har efterfølgende prøvet den sammen med en Leupold VXIII uden at kunne konstatere nogen relevant forskydning.

Jeg har naturligvis tænkt mig at tage en snak med forhandleren af kikkerten, men inden da, så ville jeg da gerne høre om der findes en autoriseret måde at måle parallelakseforskydning på, så det ikke bare ender i påstand mod påstand.

Mvh.

Jørgen
Svar
#2
Måden du gør det på lyder rigtig.

Typiske jagtkikkerter er designet så der ikke er parralelakse forskydning ved 90-100 meter.

Salonriffel og jagtgevær kikkerter er uden parralelakse ved ca. 50 meter.

Target og Sniper kikkerter har justerbar parralelakse forskydning.
(Man kan justere den parralelaksefri afstand)

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by jsc

Hej Gruppe

Jeg har en kikkert der er 2½ år gl. En tur på banen i dag viste, at der horisontalt er ca. 15 cm forskydning og ca. 10 cm vertikalt parallelakseforskydning alt afhængig af hvorledes man kikker igennem kikkerten. Det er ”målt”/skønnet ved at placere riflen stabilt en skydebænk og så kikke på en veldefineret skive på 100 m afstand.

Jeg har naturligvis tænkt mig at tage en snak med forhandleren af kikkerten, men inden da, så ville jeg da gerne høre om der findes en autoriseret måde at måle parallelakseforskydning på, så det ikke bare ender i påstand mod påstand.

Mvh.

Jørgen



Hej Jørgen,

Hmmm.... 10-15cm, er du sikker på du ikke tager fejl af cm og mm. Min påstand er at parallelaksefejl er noget du kan se bort fra under jagt, noget andet er at du ikke skal godtage et sigte med parallaksefejl, det skal du få justeret. Kender et optisk værksted der kan hjælpe dig.

Mvh Erik
Svar
#4
Hej Erik

Var det bare så vel - Skydeskiverne var lavet af A4-ark og man kunne sådan set får krydset til at danse rundt på hele skiven alt efter hvordan man kikkede igennem kikkerten. [xx(]

Det blev tjekket af en kammerat, der havde samme oplevelse...

Mvh.

Jørgen
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Erik
[ Min påstand er at parallelaksefejl er noget du kan se bort fra under jagt.
Mvh Erik



Og godtage en anskydning på den konto[?]

Det er en ommer[}Smile]

Jeg havde en aspirant der skulle til riffelprøve, hans kikkert var så ringe at parrallaksefejlen gjorde at det nærmest var umuligt at holde skuddene inden for den hvide skive på bukken.

Jeg sagde at han skulle køre ned til butikken hvor han havde købt den, og forklare problemet.

Da jeg næste gang snakkede med ham, fortalte han at ekspedienten havde knaldet kikkerten ned i disken et par gange og sagt at den ikke fejlede noget!!!

Jeg havde revet "hovedet af ham".

Nu kunne jeg blot stå og være målløs.

manden havde derfor klogeligt købt en kikkert et andet sted ...

Så Jørgen, afsted til butikken ...[:p]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#6
Hej Claxel

Vi er enige - Jeg vil blot have de bedste kort på hånden, hvis jeg ender over for en skod ekspedient. De findes jo stadig [xx(]

Mvh.

Jørgen

Læren bliver nok engang - Køb noget af en anerkendt fabrikat med mindst 30 års garanti.....
Svar
#7
Hej Jsc
Jeg fik engang det råd angående optik. Køb det beste du har råd til. Jeg må sige at selvom det er et råd der kan svie lidt i tegnebogen. Så har jeg ikke fortrudt at jeg fulgte det. (købte en 3x12x50 swarovski)

Mvh
577 NE
Once you've been amongst them, there is no such thing as too much gun.
Svar
#8
Hej Jørgen,

Jeg skrev b.and.

>Du skal ikke godtage et sigte med parallaksefejl, du skal få det justeret, eller byttet, herom skal der ikke herske nogen tvivl.

Som bekendt er så godt som alle sigte parallaksefrie omkring 100 meter. Hvis vi siger at dit sigte har en åbning på 50mm og vi antager at du skyder til skiven på 200 meter. Da vil den maximale parallaksefejl være = med objektivdiameteren 50mm.

Du vil under en jagt IKKE skyde hvis du har øjet så langt uden for den optiske akse - på kanten af sigtes udtrædelsespupil - at du kun lige kan skimte reticlen, men ikke målet.

Med et 50mm sigte, og ca 50% parallaksefejl 50/2 = 25mm avigelse på 200 m afstand.

Men få justeret sigtet til at være parallaksefri, det er vel det du har betalt for. Er det en fornuftig forhandler du har handlet med, bytter han uden vrøvl. En fagmand kan juster sigtet.

Mvh Erik
Svar
#9
Takker - Jeg vender tilbage, når jeg har været forbi forhandleren. Han er beliggende i det østjyske og jeg er bosiden i de sjællandske, så der kan godt gå lidt tid....

Mvh.

Jørgen
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Erik

Hej Jørgen,

Jeg skrev b.and.

>Du skal ikke godtage et sigte med parallaksefejl, du skal få det justeret, eller byttet, herom skal der ikke herske nogen tvivl.

Som bekendt er så godt som alle sigte parallaksefrie omkring 100 meter. Hvis vi siger at dit sigte har en åbning på 50mm og vi antager at du skyder til skiven på 200 meter. Da vil den maximale parallaksefejl være = med objektivdiameteren 50mm.

Du vil under en jagt IKKE skyde hvis du har øjet så langt uden for den optiske akse - på kanten af sigtes udtrædelsespupil - at du kun lige kan skimte reticlen, men ikke målet.

Med et 50mm sigte, og ca 50% parallaksefejl 50/2 = 25mm avigelse på 200 m afstand.

Men få justeret sigtet til at være parallaksefri, det er vel det du har betalt for. Er det en fornuftig forhandler du har handlet med, bytter han uden vrøvl. En fagmand kan juster sigtet.

Mvh Erik


Undskyld min mangel på diplomati Erik.
Jeg har aldrig i mit hele liv hørt mere inkompetent vrøvl.
At du så end lever af at sælge kikkerter til dagligt er blot endnu mere skræmmende.

Den aktuelle paralaksefejl, er ikke koblet til objektiv diameteren, men derimod til den aktuelle brændviddejustering mellem forreste og midterste linse.

Der er masser af eksempler på kikkerter med mere end 20cm paralaksefejl på 100m.
Der synes at være en tendens til at fenomenet IKKE primært er til stede på billige kikkerter.

Jeg har set både Zeiss, Smidt&Bender, Swarovski og Bauch &Lomb kikkerter med så meget paralaxefejl, at du på 150 meter kunne få sigtet til at flytte fra den ene til den anden side på en elmast(uden at kikkerten blev flyttet) blot ved at bevæge hovedet fra den ene til den anden side(stadig med fuld lysåbning i kikkerten)
Til orientering blev elmasten senere målt til mere end 30cm i tykkelsen

jbn
Svar
#11
Ja...

Her må jeg give "ignoranten" helt ret....

Jeg har selv en Bauch&Lomb kikkert med parallakse-justering, og den kan jeg nemt "justere" til en fejl i størrelsesordenen ca 20 cm på 200 meters afstand, ja skal a´bare stille "fokus-justeringen" på objektivet ned på laveste afstand som er ca. 20 m

Jeg har solgt en ældre Zeiss-kikkert som havde ca 10 cm parallaksefejl på 200m selvom den var næsten fri for fejl på 100 m

SÅ: Eriks forklaring KAN ikke være korrekt!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Erik

ignorant skrev.

>Jeg har set både Zeiss, Smidt&Bender, Swarovski og Bauch &Lomb >kikkerter med så meget paralaxefejl, at du på 150 meter kunne få >sigtet til at flytte fra den ene til den anden side på en elmast
>(uden at kikkerten blev flyttet) blot ved at bevæge hovedet fra den >ene til den anden side(stadig med fuld lysåbning i kikkerten)
citat slut

Fuld lysåbning..? hvis du nu havde skrevet 'fuld forstørrelse' ville jeg havde fået den forståelse, at du var med på betydningen af forstørrelse, i relation til det at bevæge hoved i forhold til den optiske akse.

Tekstet for tungnemme: Fuld lysåbning betyder at man ikke engang kikker så skævt at der kommer sorte kanter i kikkerten (forstørrelse er noget helt andet[Wink]

Dravis skrev.

>Jeg har selv en Bauch&Lomb kikkert med parallakse-justering, og den >kan jeg nemt "justere" til en fejl i størrelsesordenen ca 20 cm på >200 meters afstand, ja skal a´bare stille "fokus-justeringen" på >objektivet ned på laveste afstand som er ca. 20 m
citat slut.

Nu går du til ekstremer, men okay fortæl mig så hvilken forstørrelse du bruger når du efterfølgende måler de ca. 20cm på 200 meters afstand, nogen forstørrelse må der til for med sikkerhed at se en flytning på ca. 20cm, ude på den afstand, ikke sådan at forstå, at jeg ikke tror på dit sigte kan leverer den forstørrelse der er nødvendig, men må jeg høre..?

Håber ikke i tager mine kommentar og spørgsmål som en fornærmelse, lad os bruge forum, og tråden "optik og sigtemidler" kritisk og konstruktiv.

Mvh Erik

Jeg bliver ikke det mindste fornærmet. Derimod bliver jeg mere og mere forundret over om du tager tykt pis på mig, ved at "spille" så totalt uvidende om optik, som dine ovenstående udtalelser giver udtryk for.( helt ærligt , jeg må da have misforstået at du arbejder for/ ejer Astro. please giv mig ro i mit rystede sind, og sig at du joker)
En 30 cm tyk elmast er 30 cm tyk uanset hvilken forstørrelse du stiller kikkerten på. De testede kikkerter kunne flytte sigtet fra den ene til den anden side både ved lav og høj forstørrelse. Det er dog korrekt at de viste en mindre forskel i paralaxefejlen ved forskellig forstørrelse.



jbn
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Erik

Citat:quote:

Originally posted by dravis

Ja...

Her må jeg give "ignoranten" helt ret....

Jeg har selv en Bauch&Lomb kikkert med parallakse-justering, og den kan jeg nemt "justere" til en fejl i størrelsesordenen ca 20 cm på 200 meters afstand, ja skal a´bare stille "fokus-justeringen" på objektivet ned på laveste afstand som er ca. 20 m

SÅ: Eriks forklaring KAN ikke være korrekt!
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr



Dravis!
Nu går du til ekstremer, men okay fortæl mig så hvilken forstørrelse du bruger når du efterfølgende måler de ca. 20cm på 200 meters afstand, nogen forstørrelse må der til for med sikkerhed at se en flytning på ca. 20cm, ude på den afstand, ikke sådan at forstå, at jeg ikke tror på dit sigte kan leverer den forstørrelse der er nødvendig, men må jeg høre..?

Mvh.
Erik



Erik prøv lige for en gang skyld at lave en reel afprøvning, med en kikkert. Selv en Welter kan bruges.

Tag en papkasse, hvorpå du klæber en alm stykke A4 papir. (den er ca 21cm bred og 29cm høj)
Herefter anbringer du kassen på 200m afstand udendørs. Herefter kan du tage din kikkert, og prøve at sigte på A4 papiret. Du vil blive overrasket når du opdager ved hvor lav forstørrelse at du kan sigte precist på kanten af papiret. Min erfaring er at du selv ved 2,5 gange forstørrelse og en kikkert af middelmådig kvalitet kan definere et precist +- 2 cm sigtepunkt, på et klart afgrænset mål.

Så lad nu være med at prøve at snakke udenom din manglende forståelse og erfaring med optik, ved at betvivle Dravises evne til at teste

jbn
Svar
#14
Hej "Erik"

Min B&L kikkert er en 5-15x50 Elite 3200...

Jeg må lige undskylde, parallaksefejlen på 200 m er "målt" på en ringskive, så ok, det kan være så "lidt" som ca. 15 cm og så meget som over 25 cm.

Af hensyn til at kunne se bare nogenlunde skarpt stillede jeg først kikkerten på 9X, men det gør det meget svært at se ringskiven skarpt. på 5X var det intet problem at se parallakseforskydningen i forhold til ringskivens sorte felt.

Stiller jeg "fokus-ringen" på 50 m er parallakse-fejlen omkring 5-6 cm på 200 m, det kan nemt ses ved 10X

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#15
Hej Dravis,
Er sigtet beregnet til brug under 100meter f.eks 40meter ligger parallaksefejlen på ca.75mm på 100 meters afstand. Den modsatte vej er fejlen 'ubetydelig' under 1cm.

Et sådan sigte, med en parallaks indstilling på 40meter vil stort set være umulig at stille skarp ved 10X ude på 200 meter, og alene af den grund være afsløret, og ubrugelig.

Dravis skrev,
>Jeg har solgt en ældre Zeiss-kikkert som havde ca 10 cm >parallaksefejl på 200m selvom den var næsten fri for fejl på 100 m


Det kan du ikke mene?.

Dravis skrev
>Stiller jeg "fokus-ringen" på 50 m er parallakse-fejlen omkring 5-6 >cm på 200 m, det kan nemt ses ved 10X


Stiller du den på 100meter er den vel omkring 2.5cm på 200meter, eller stort set usynlig.
Mvh Erik

PS:
Jeg skrev.
Som bekendt er så godt som alle sigte parallaksefrie omkring 100 meter. Hvis vi siger at dit sigte har en åbning på 50mm og vi antager at du skyder til skiven på 200 meter. Da vil den maximale parallaksefejl være
= med objektivdiameteren 50mm.

Med et 50mm sigte, og ca 50% parallaksefejl 50/2 = 25mm avigelse på 200 m afstand.
Svar
#16
Jeg kan se at i hygger jer med "min" tråd - Kan nogle forklare om "der bare kan opstå" parallelakse fejl på en kikker, hvis det ikke har været der fra starte ????

Mvh.
Jørgen
Svar
#17
Ja... Og månen er en GRØN OST

Helt ærligt "Erik" hvorfor bliver du ved med at påstå at objektiv-diameteren er afgørende for parallaksefejl???

Det jeg kalder "fokus-justeringen" på min B&L kikkert, er det samme som det amerikanerne kalder "parallax-adjustment" Altså det faktum at man på denne kikkert kan stille afstanden ved at dreje objektivet.
Dette burde så være den parallakse-frie afstand....
Måske burde jeg have præciseret det mere, men du påstår jo at vide en masse om optik, men måske er du ikke nået til kikkerter med mere end 9X-10X, så parallakse/fokus-justering ikke er noget du kender?

Hvis jeg stiller min B&L på ca 15 m med "parallakse-justeringen" og sigter på ringskiven på 200m, så kan jeg flytte trådkorset noget der ligner 15 - 20 cm på 200m! med 5 X forstørrelse
Stiller jeg samme justering på 200m så kan jeg se helt skarpt også ved 15X og parallaksefejlen er næsten forsvundet..

Det KAN ikke have en dyt med objektivets diameter at gøre.. Bare for at teste den påstand tog jeg min Weaver 4-16X44 og lavede samme test..med lidt bedre resultat... men samme tendens

I øvrigt så får man også en parallaksefejl i den modsatte retning, hvis jeg stiller kikkerten på 200 m og 5X så har jeg en fejl på ca. 3-4 cm på 15 m!!!
Forklar lige det ud fra objektivets diameter????

Og så ikke mere om det! Gentagelse gør ingen påstand til sandhed, kun til propaganda!!!

Hvis "ignoranten" har ret og du sælger kikkerter.... tja... hvad skal man sige[V]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by jsc

Jeg kan se at i hygger jer med "min" tråd - Kan nogle forklare om "der bare kan opstå" parallelakse fejl på en kikker, hvis det ikke har været der fra starte ????

Mvh.
Jørgen



Der kan være 2 svar på dit spørgsmål.
1: Du har ikke været opmærksom på problemet fra starten, fordi du har købt et kvalitesprodukt, og derfor i starten ikke har troet at der kunne være en fejl på vidunderet.
2:en eller anden linse har forskubbet sig inde i kikkerten, hvis problemet ikke har været til stede fra starten.

Men som jeg gentagende gange har sagt i tidligere tråde, vil mange blive ret overraskede over hvor meget paralaxefejl, der er i en overraskende høj procentdel, af selv såkaldte kvalitetskikkerter.

vedr en anden deltager i denne debat(ikke dravis) kan du vel ud fra fakta konstatere at vedkommendes udsagn, i bedste fald skal tages med et gran salt. På trods af vedkommendes status som importør af et "markedsført" produkt.

Og nej det er ikke brødnid, da jeg ikke forhandler kikkerter.
Derimod har jeg gennen tiden sigtet gennem nogle tusinde kikkerter

jbn
Svar
#19
Det er lidt tankevækkende at kikkerten sad på min gl 222'er som jeg faktisk skiftede ud fordi jeg syntes at egenspredningen var for stor (5-7 cm) næsten uanset ammunition. Den havde en fortid hos en fanger på Grønland, så den så bestemt slidt ud.

Nu kunne det jo være en fejl 40, men for at glæde ignorant så kan jeg da nævne, at jeg jeg fint kan præstere noget væsentligt bedre med min S&L for der sidder en Leupold VXIII på....

Mvh.

Jørgen
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Helt ærligt "Erik" hvorfor bliver du ved med at påstå at objektiv-diameteren er afgørende for parallaksefejl???

Nu er det jo sådan, at D/F bestemmer hvor meget du kan flytte dit øje i sigtet, før det ender så langt uden for aksen, at du kun lige akkurart kan skimte reticlen, men ikke målet - i sådan en jagt situation vil du ikke skyde - se trådens begyndelse.

Med det i mente, dit sigte, med største forstørrelser i brug 9-15x50, (parallakseindstillet efter standarden 100meter). Vil man som påstået, på 200meter opnå en afvigelse på max. 25mm.

Mvh Erik


Stiller jeg justering på 200m så kan jeg se helt skarpt også ved 15X og parallaksefejlen er næsten forsvundet..
Dravis.



Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)