Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rustfrie piber der sprænges!
#1
På Jagtformidling.dk er der en debat om hvorvidt rustfrie piber lettere spræger end en alm pibe[:0]

Jeg er i chock, så er knap halvdelen af mine rifler er åbenbart livsfarlige.[xx(][V]

http://www.jagtdebatten.dk/forum/viewthr...ead_id=122
Svar
#2
rolig nu,
skribenten hedder Bertelsen[:o)]

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#3
Tja, det er nu ikke faktuel viden der er prægende.....

Hørte den anden dag en diskenspringer i en våbenbutik udtale "der er aldrig lavet rustfri piber, det kan man nemlig ikke, så eksploderer de...."

Men det er rigtigt, det rustfaste stål har i de fleste tilfælde en lidt lavere brudstyrke end gennemsnitligt almindeligt pibestål.
Når det så udsættes for lavere temperaturer så daler brudstyrken. I nogle tilfælde ret drastisk.

Men uagtet at folk ingen erfaring har udtaler de sig alligevel om rustfaste piber[xx(][Big Grin]

Så vidt jeg lige husker angiver enten Lilja eller Krieger at man skal fravælge den ene af deres rustfaste kvaliteter ved kunturer under et givent minimum, da de ellers ikke kan garantere for holdbarheden.

Men skyd du roligt videre uanset fabrikat!

Sako havde som det er alle bekendt et problem med en stål leverance på et tidspunkt. De gjorde derfor det eneste rigtige, nemlig at tilbagekalde alle rifler der havde en pibe fra den stålleverance og løse problemet!

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#4
Jeg var nu heller ikke så nervøs[Smile] jeg var bare mere ærgelig over hvis det skulle lykkes ham at holde en fra at købe sig en riffel med en rustfri pibe hvis det var det den anden person ønskede[xx(]
Svar
#5
Nu kunne vejledningen/vildledningen have årsag i den pågældenes lagersortiment. Det er set før både med kaliber, kikkert og riffelmærker.

Personligt har jeg ikke haft problemer med de rusttræge jeg har haft i min besiddelse. Og kan man lave RUM og Lazzeroni i rustfri(max tryk 65.000 PSI) går det nok til det meste.

VH Søren

Vegetar = oldnordisk for dårlig jæger
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#6
Simpel dimensionering, "that´s it"[Wink]
Citat:quote:

Nu kunne vejledningen/vildledningen have årsag i den pågældenes lagersortiment.


Det er korrekt. I dette tilfælde er det ud fra en styrkemæssig betragtning da stålkvaliteten ikke besidder den fornødne styrke til at anvendes i de små konturer og samtidig blive anvendt i lave minusgrader.

De rustfaste kvaliteter der anvendes til piber er et kompromis mellem styrke og bearbejdelighed samt at man ønsker en større modstandsdygtighed overfor korrosion.

Når oxidlaget på et rustfast materiale brydes vil det meste ruste i større eller mindre grad. I de fleste tilfælde vil det dog være ret begrænset.

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#7
Der skrives på jagtformidlingsforummet at "rustfrie piper oftes fravælges i polare områder". Det er helt forkert. Jeg har jaget i Canada samt har opholdt mig 7 år i Nordnorge - 70 grader nord (i Finnmark) - jeg har selv skudt med rustfrie rifler (som er mit absolutte 1. valg) i disse områder i mange år og i ekstrem kulde. Uden problemer. Det samme gør mine kære kollegaer heroppe. En har en 6,5 Rem Mag med en rustfri pibe i ultratynd profil. Han har skudt mere end 4500 skud med den og ca halvdelen i 5-15 kuldegrader. Aldrig problemer. I Canada hvor kulden er endnu strengere, der vælger de fleste profesionelle også rustfrie rifler.. Jeg har ikke hørt om problemer...
Svar
#8
FYI
Accuracy International rifler, som er testet under ekstreme temperaturer (-40 - +40 grader) har rustfrie piber.
Typebetegnelsen AW Rifle System står for Arctic Warfare Rifle System.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#9
Præcis,

de materialer der her vælges er de rustfaste typer der er mest optimale til kolde omgivelser.
På Kriegers hjemmeside anbefales specifikt ikke at gå under en bestemt kontur i éet bestemt materiale.

At sige alle piber af rustfast materiale kan anvendes i en hvilken som helst kontur svarer lidt til at sige at bare en bil har 4 hjul så kan den med garanti vinde LeMans[Big Grin]

Det materiale Border Barrels angiver at bruge er "416 S21"
Måske er det netop det materiale AI anvender i de løb de køber hos Border???
Krieger markedsfører nu kun løb i "416" kvalitet og ikke mere i "410" kvalitet grundet for stort værktøjsslid.
De angiver ligeledes at det ikke er tilrådeligt at anvende "416" kvaliteten i mindre konturer end angivet netop grundet at rustfast stål vitterligt mister meget styrke når det nedkøles til f.eks.
-40gr C.

Men at anføre at det er livsfarligt at anvende en rustfast pibe er nok lidt en tilsnigelse.

@ID,

nu er AI´s piber jo heller ikke lige så tynde som peddigrør[Wink]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#10
Hej Gammeltoft.

Fortæl mig lige om det er brudstyrken eller sejheden der bliver dårliger når temperaturen falder,

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by 375ras

Hej Gammeltoft.

Fortæl mig lige om det er brudstyrken eller sejheden der bliver dårliger når temperaturen falder,

Normalt er det risikoen for sprødt brud der optræder ved lave temperaturer.

Ståls slagsejhedsværdi måles ved hjælp af CTOD metoden (Crack tip opening displacement)

Denne kurve kan for nogle ståltypers vedkommende være så høj, at der kan ske sprødt brud ved temperaturer over frysepunktet.

Der var nogle Libertyskibe, der blev bygget under krigen (WW2), der simpelthen knækkede midt over ...

Men hvordan de kurver er for rustfast pibestål, det aner jeg ikke ...[Wink]

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.



K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#12
Hej Claxel.

Jeg var så vidt ikke i tvivl om hvad Gammeltoft mener.
Det var nu også mere for at få ham til at fjerne hestehalen fra tastaturet så han kan ramme de riftife taster, og så for at lære ham at bruge den rigtige terminologi.[Big Grin][Big Grin]

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#13
Problemet ved netop 416 kvaliteten er ligeledes at det ved hærdning ved en bestemt temperatur og deraf resulterende hårdhed mister meget "slagsejhedsstyrke"[Wink].

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#14
Pibe-fabrikanterne elsker 416, fordi det giver god standtid på værktøjerne og man kan fremstille præcise piber af det.
sammenlignet med andre "rusttræge" ståltyper, f.eks dem der bruges til knive, stanseværktøjer lignende er 416 det rene "bollejern"

Piberne i 416 rustfast bliver såvidt jeg ved ikke hærdet, hvilket betyder at hårdhed og sejhed ikke kommer bare i nærheden af hvad hvad "bollejernet" rent faktisk KAN holde til.

Selvom piberne ikke bliver hærdet, tvivler jeg meget på at "sprødhed" stammende fra lave temperaturer vil være et reelt problem indenfor "normale" Arktiske temperaturer.

Jeg har en DEL erfaring i at begå mig i koldt vejr (Glaciolog af uddannelse.. 20 år + på gletchere....)Og jeg kan sige med sikkerhed at man ikke foretager sig ret meget riffelskydning i mere end -30 grader...og da slet ikke i -50...

En riffel der skal fungere i -40 kan ikke smøres med almindelige olietyper og slet ikke med fedt...

Ammo opbevares bedst helt inde på kroppen, men alligevel har det en tendens til at fryse fast til handsker og låsedele inden man får lukket riflen.... Salon-ammo kan være næsten håbløst af få ladet op med..
Tilsæt bare en anelse vind/snefygning og så sidder/ligger man i teltet/hulen/hytten i sin sovepose og riflen står i et hjørne....

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)