Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvad siger loven
#1
Jeg har efterhånden diskuteret med mange om det er lovligt at at tage ud til en øde vesterhavsstrand og indskyde sin riffel. Ingen har kunne give et svar. Hvis man ikke har en riffelbane og skyde på. Der ma være mange med det samme problem som mig. Hvad gør i? [8D]

Hilsen Mib
Svar
#2
For mig er der ingen tvivl:
Det er ulovligt!!
Mvh

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#3
Jeg mener også at det er ulovligt....

Men ved ikke om det er mere lovligt at jeg skyder den ind hjemme på min egen mark.... Har kuglefang og alt det iorden.

Venlig hilsen Søren
Svar
#4
På din egen mark er det lovligt for der har du jegtretten. Det har du ikke på en strand.
Svar
#5
Det er helt klart ulovligt!

Hvis du har jagtretten på stranden, og kan skyde sikkert - dvs. være sikker på at du ikke rammer nogen/noget på vandet (=udsigt langt ud på vandet, må du gerne skyde ud over vandet - bare du skyder fra din egen jord/jagtret.

.....nu OGSÅ ejer af en 243win :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#6
Pga. polemik med min nabo spurgte jeg juristen hos jægerforbundet.
Det er lovligt at verificere sin indskydning der hvor man har jagtret.
Og efter hans udsag er det max.3 skud, dvs hvis du konstaterer at din riffel skal indskydes kan du ikke gøre det efterfølgende men må gå på skydebane.
Det er så et stort problem, ihvertfald her oppe nordpå hvor der er langt mellem skydebanerne.
Vi har i foreningsregi 2X2 dage om året!!
Det er den slags ting der bla. gør at folk ikke indskyder eller kun skyder 3 skud før de går på jagt.

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#7
Tak for svarene. Tænkte jo nok det var ulovligt. Fiskede også lidt efter og hører om der var andre end mig som kunne finde på det. [Smile]

Mvh.

Mib
Svar
#8
Det svar fra jægerforbundet er ikke helt korrekt!

Hvis du kan skyde under forsvarlige forhold på jord hvor du ejer jorden eller har jagtretten og aftalt det med ejeren, så må du skyde løs med din riffel, du må også gerne invitere andre, og man må gøre det 3 gange om året!, Det samme gælder for skydning med haglvåben! Man må ikke tage betaling for det og invitere "uvedkommende" Hvad det så end betyder??
Man skal tydeligt advare andre om at der foregår skydning, og helst afspærre området. (der kunne jo komme en stokdøv naturvandrer!)

Der må dog ikke være tale om indretning af en permanent skydebane, eller faciliteter udelukkende til det brug.
Hvis man gør det, så skal det godkendes.

Svaret fra "juristen" hos jægerforbundet er nok "for den overforsigtige" for man skal være opmærksom på et par ting:
Kun personer med gyldigt riffeljagttilladelse må skyde!
Der kan opstå problemer med forsikringer i forbindelse med en ulykke!
Tilkalder nogen politiet, kan "etaten" uden videre "lukke festen" hvis de skønner at "det er for farligt" eller "for generende" for naboer og andre i nærheden.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#9
Jeg henviste også til dette som jeg ligeledes mente at kunne læse ud fra en eller anden tekst.(som du nok kan læse så har jeg p.t. glemt hvor).Juristen sagde at dette kun gælder for haglgeværskydning! ikke skydning med riffel, politiet var af samme mening kan jeg så lige indskyde.Jeg er ejer af jorden og skal derfor ikke diskutere den sag med andre end mig selv[Big Grin]
Det skal nævnes at jeg skyder i en gammel grusgrav hvor kuglefang er helt i top, idet jeg skyder ind i en 15-17m høj sandskrænt som er ca. 45 grader i stigning.
Jeg har afholdt lerduefester, og det er rigtigt at dette er lovligt.op til 3 gange årligt.Man skal dog ringe til ordensmagten og fortælle at det skal foregå således de har mulighed for at vurdere sikkerheden hvis de skulle have lyst.

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#10
Spørger man etaten i Odense er svaret 5 gange om året på samme matrikel nummer med op til 20 mand pr gang.
Der må skydes i døgnets lyse timer!

Interessant kunne være hvad det rent faktisk står i lovteksten[?]

Er der nogen der ved hvor man finder svaret (kan ikke hitte det i våbenloven)??

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#11
Citat:quote:

Er der nogen der ved hvor man finder svaret (kan ikke hitte det i våbenloven)??

/Gammeltoft


Kan det her bruges[?]
bekendtgørelse nr. 294 23/04/2004 hugget fra Retsinfo
Læste et eller andet sted at hvis det bruges 5x eller mere pr år skal den godkendes

Bekendtgørelse om skydebaners indretning, anlæggelse og
anvendelse

I medfør af våben- og eksplosivstoflovens § 7, stk. 2, og § 10, stk. 4 og 5, jf. lovbekendtgørelse nr. 67 af 26. januar 2000, som ændret ved § 23 i lov nr. 433 af 31. maj 2000, fastsættes følgende:

Kapitel 1

Anvendelsesområde

§ 1. Indretning og anlæggelse af skydebaner skal af hensyn til almensikkerheden godkendes af politiet.

Stk. 2. Godkendte skydebaner må kun tages i anvendelse, hvis de opfylder de vilkår, som er fastsat i eller i medfør af denne bekendtgørelse.

Stk. 3. Bestemmelserne i stk. 1 og 2 finder ikke anvendelse på skydebaner, der er omfattet af Justitsministeriets cirkulære om offentlige forlystelser.

1) Ejendomme, hvor der skal indrettes eller anlægges skydebaner, som er beregnet til flugtskydning, og som er uden almindelig adgang for publikum, hvis sikkerhedsafstanden i skudretningen fra standpladsen til skydebanens omgivelser er 300 meter eller mere.

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#12
Det er ikke den rigtige lovtekst, idet denne omhandler eks. skydebaner eller baner som man ønsker opført, men jeg vil prøve at spørge igen hos etaten hvor det lige var at han fandt det som han belærte mig om[Smile]

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Tonny

Det er ikke den rigtige lovtekst



Til gengæld er det nok den længste post jeg har set [Big Grin][Big Grin][Wink].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#14
Citat:quote:

Til gengæld er det nok den længste post jeg har set


Ja, det gik lidt stærkt[:I], nu er det kortet ned til det jeg mente kunne bruges[^]
Her er lidt mere:

Politivedtægten.

Må man skyde med skydevåben på offentligt område?

Svaret er i praksis nej.

Alle politikredse har en politivedtægt, og de er ikke ens fra sted til sted. I København lyder

Politivedtægtens § 16: · stk. 1. Det er forbudt på eller ud over en gade at benytte skydevåben, herunder legetøjsvåben, at tænde bål, at afbrænde fyrværkeri eller lignende eller at kaste sten, snebolde, vand eller andet, der kan medføre skade, eller som kan være til ulempe for forbipasserende.

· stk. 2. Udenfor gader er det forbudt at benytte skydevåben eller afbrænde fyrværkeri eller lignende, hvis det er egnet til at medføre fare eller væsentlig ulempe for færdselen

· stk. 3. Personer under 18 år må ikke medføre skydevåben, herunder bue og slangebøsse, på en gade, medmindre våbnet er emballeret eller ubrugeligt. Forbudet gælder dog ikke personer, som i henhold til våbenlovgivningen har opnået tilladelse til at besidde og bære våben, når færden med våben sker inden for tilladelsens rammer.

Det kan altså være tilladt at skyde på offentligt område uden for skydebaner, men man skal overveje straffelovens § 252, der omtaler det at forvolde fare for liv og førlighed.

En anden ting er, at våbentilladelser og våbenpåtegninger er givet med henblik på skydning på godkendte skydebaner og i områder, hvor man må gå på jagt. Det betyder at man ikke må anvende våbnene uden for disse områder.

Man kan altså i den forbindelse få en sag på halsen for at overtræde vilkårene for våbentilladelsen/påtegningen

Det kan også være tilladt at skyde på privat område, men så skal grunden nok være større end et almindeligt parcelhus. Den mest udbredte form for lovlig skydning på privat grund er jagt eller indskydning af jagtvåben.

En skydebane er et sted, hvor der bliver skudt mere end 5 gange om året. En sådan skydebane skal godkendes, og det fører som bekendt en del bryderier med sig.

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#15
Det korte af det lange er at mit første indslag nok kommer tæt på det som accepteres af etaten, og som opfattes som rimeligt af andre end jægere ( læs naboen).
Så løsningen må være at der skal være adgang selvfølgelig gratis flere gange om ugen evt. mindst 1 gang. Således at jægere kan kontrolere og indskyde deres våben i tvivlstilfælde og for at blive bedre til at ramme.Se en anden tråd her på foraet.
Der kræver Connie Hedegaard at jægere skal kunne skyde for at få jagttegn.
Det må være vand på møllen for at få tilladelse til flere skydebaner, den ligger lige til højrebenet.

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)