Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
"ompropning" af militærammunition
#1
Hej med jer

Nogle som har erfaring med at sætte et nyt projektil i en militær spidsskarp? Jeg har købt noget .223 med kuglevægt på 62 grain. Tænker så på, at sætte en 55 grain kugle i istedet, da min pibe sikkert ikke kan tumble de tunge 62'ere.

Kan det lade sig gøre uden at skulle til at regulere krudtmængden? - hvilket jo er umuligt for mig, da jeg ikke ved hvilke form for krudt der er anvendt til de forskellige typer og lotnumre.

Mvh.

Lars
Svar
#2
Det lyder som om du er træt af livet, med det projekt der.[:0]
Der er rigtig mange ubekendte i den ligning.

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#3
Jamen jeg søger jo også viden før jeg trykker på aftrækkeren

Der er i en tidligere tråd skrevet følgende:

"Hiv kuglen ud og sæt en 55 grains i, så har du en udmærket patron, til en rimelig pris.

En af mine kammerater har skudt mange skud i sin Krico med den ammo."

Jeg kunne bare lige godt tænke mig at høre andres erfaringer.

Mvh.
Svar
#4
Jeg har ingen erfaring med den metode du nævner men når der udskiftes en af delene i en patron er man i princippet nødt til at starte tæt på min. ladning.
Som jeg læser dit indlæg kender du ikke krudtet og kan derfor ikke vide hvor du er på skalalen.
Jeg vil mene at det er for stor en risiko at løbe, men det er dit helbred.
Jeg har selv haft et par alt for spændende oplevelser med noget "lånt" hjemmeladet. Se tråden højtryk i min 270win.
Start hellere fra bunden og brug kun hylstrene.

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#5
Det var mig der skrev det med at skifte kuglen ...

Du går ned i kuglevægt og har stadig en patron med hurtigtbrændende krudt i et lille hylster.

Det er fyldt og der er masser af "ild" i fænghætten.

Dvs. reduceret tryk, men ikke så meget at det detonerer.

Der er sikkert en der har et program der kan give et bud på trykfaldet.

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#6
Hej "Lars"

Jeg kan sikkert beregne det nye tryk OG en tilnærmet værdi for den nye hastighed, hvis du skyder et par skud med 62 graineren over en kronograf, og vejer krudtet fra et par patroner.

Vej også lige et par projektiler og mål længden, for en sikkerheds skyld.

Det har været brugt i over hundrede år, det med at erstatte en militær spidsskarp, med et jagt-projektil af samme eller lidt lavere vægt.. Det bliver kun farligt hvis man ikke helt har styr på hvad man gør.

Militær ammo er ofte ladet med en, for projektilvægten, hurtig krudttype, derfor går det ofte meget fint med at erstatte med et lidt lettere projektil.

I øvrigt så burde en .223 kunne håndtere 62 grainerne, medmindre de er meget lange (stålkerne eller lignende mili-pjat)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#7
tak for svarene.......

Jeg har erstattet militær kuglen med en 55 grain Remington og vil nu se hvorledes det gebærder sig.

Jeg skriver lige tilbage, når resultatet foreligger.

Dravis: jeg har ikke mulighed for at skyde over en kronograf lige i øjeblikket, da det er en indendørs skydebane jeg skal skyde på.

Mvh.

Lars
Svar
#8
Så må du finde en Kronograf der er så lille, at den kan komme ind ad døren....[Wink]

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#9
Hej igen.............

Jeg er vel tilbage fra skydebanen, hvor hverken riffel eller fingre blev sprunget i småstykker!!! [Big Grin][Big Grin]

Jeg kunne ikke se nogen som helst form for overtrykstegn på hylstrene i dem som jeg isatte et 55 grain projektil istedet for den oprindelige 62 grain. Ej heller var hævearmen mere tung end normal.

Endvidere fandt jeg ud af, at min riffel kan stabilisere 62 grain kugler. Den skød MEGET godt med en 62 grain Norma Sp foran 23,7 grain N-135.

Nogen som har erfaringer med denne kugle til råvildt?

Jeg satser nu på, at den også kan lide at skyde med Nosler partition 62 grain. Så tror jeg næsten ikke det bliver så meget bedre [Big Grin][Big Grin]

Byd ind med jeres erfaringer.

Mvh.

Lars
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)