Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Genladning
#1
Blot en lille reminder til alle genladere der frekventerer dette forum [Image: kaboom008.jpg]og husk også, at det ikke er altid at en riffel der er "chambered" til .223 (SAAMI) kan tåle at skyde med 5,56 NATO [:0]

Daddy loves you. Now go away.
Svar
#2
Øhhh....Er jeg den eneste der ikke helt fattede den?? 223 og 5,56 nato er da den samme. Og hvis genladning er årsag, så forklar lige.
Great Dane

Svar
#3
.223 og 5,56 NATO er ikke det samme
[Image: 556cham.gif]
Sprængningen skyldes at "genladeren" ved en fejltagelse havde brugt hurtigtbrændende "pistol-krudt".
Svar
#4
Michael....

Det er det samme kaliber, men overgangskonussen er ændret til brug for automatskydning. Det samme kendes fra 308/7,62x51nato. Hvis du for eksempel skyder AMA patroner i en 308 jagtriffel, vil du opleve at den klemmer. Det er faktisk (vist nok) lavet for at få et højere kammertryk. 308 hylstrene er blot lidt større i kroppen, og den kamring er blot i samme stil. Det betyder intet om patronerne er stemplet det ene eller andet.

Ps. Den spade´s riffel billedet viser, er det din??...(flækfnis)

Great Dane
Great Dane

Svar
#5
[Image: anim_lolabove.gif]Ja gu er det da samme kaliber ligesom 308 og 7,62 er samme kaliber, men skyder du en 5,56 med mil.spec. i et SAAMIspec. kammer kan du opnå trykforøgelse på 15.000 psi eller mere, netop fordi overgangskonussen er ændret og det er vist de færeste fabrikater der garanterer at deres rifler kan holde til det. Der findes 3 kammerstørrelser til 223/5,56; et dicideret mil.spec til 5,56, SAAMI 223 og så laver Armalite et kammer der ligger midt imellem - jeg kan ikke huske hvad det hedder.
Og nej riflen er ikke min, riflen er en Service Rifle fra enten Colt eller Eagle og som du kan se har den smasket bolten helt ud i kamret, historien melder intet om skytten.
Svar
#6
Michael!

15000 psi er ikke et brugbart tryk i den riffel, alt for lavt! Det er jo kun omkring 1034 bar.

G.D.
Great Dane

Svar
#7
Jeg har editeret mit indlæg!
Svar
#8
Vil det så sige at man ikke kan bruge millitær ammo til en civil riffel, selv om det jo er samme kaliber??
Svar
#9
Hej s - det kommer hvad der står på din pibe, hvis der står SAAMI, "223 Remington" eller "223" ville jeg ikke gøre det; hvis der derimod står "5.56" eller 5,56 NATO er riflen beregnet til det. Der kan også stå noget med sekstusinde (et eller andet) så kan den med sikkerhed også tåle det. Retfærdigvis skal jeg nævne at jeg har en bekendt der har en SAKO-riffel hvor der står SAAMI og den kan tilsyneladende tåle det. Det har også noget at gøre med om piben er Stainless eller Crome Lined. Jeg tjekker lige nogle kilder og vender tilbage.
Svar
#10
Ok der kan man bare se. Troede ellers når kal. var den samme var der ingen problemer men så blev man jo det klogere[8D]
Svar
#11
Michael...

Inden du skræmmer livet af diverse 223 brugere, er du så rar at maile diverse artikler til mig. Jeg mener at der er noget der ikke stemmer.

Mvh. Lars
Great Dane

Svar
#12
I am sure You do [Image: anim_pound.gif]
What is the difference between 5.56×45mm and .223 Remington ammo? In the 1950's, the US military adopted the metric system of measurement and uses metric measurements to describe ammo. However, the US commercial ammo market typically used the English "caliber" measurements when describing ammo. "Caliber" is a shorthand way of saying "hundredths (or thousandths) of an inch." For example, a fifty caliber projectile is approximately fifty one-hundredths (.50) of an inch and a 357 caliber projectile is approximately three-hundred and fifty-seven thousandths (.357) of an inch. Dimensionally, 5.56 and .223 ammo are identical, though military 5.56 ammo is typically loaded to higher pressures and velocities than commercial ammo and may, in guns with extremely tight "match" .223 chambers, be unsafe to fire.

The chambers for .223 and 5.56 weapons are not the same either. Though the AR15 design provides an extremely strong action, high pressure signs on the brass and primers, extraction failures and cycling problems may be seen when firing hot 5.56 ammo in .223-chambered rifles. Military M16s and AR15s from Colt, Bushmaster, FN, DPMS, and some others have the M16-spec chamber with a longer throat and should have no trouble firing hot 5.56 ammunition. The big difference between the two chambers is in the chamber dimensions. Military M16s have slightly more headspace and have a longer throat area, compared to the SAAMI .223 chamber spec, which was originally designed for bolt-action rifles. Commercial SAAMI-specification .223 chambers have a much shorter throat, a smaller diameter bullet seat and less freebore than the military chamber. Shooting 5.56 mil-spec ammo in a SAAMI-specification chamber can increase pressure dramatically, up to an additional 15,000 psi or more.

The military chamber is often referred to as a "5.56 NATO" chamber, as that is what is usually stamped on military barrels. Some AR manufacturers use the tighter ".223" (i.e., SAAMI-spec and often labeled ".223" or ".223 Remington") chamber, which tends to give you more accuracy but, in self-loading rifles, less reliability, especially with hot-loaded military ammo. Some AR manufacturers use an in-between chamber spec, such as the Wylde chamber. Many mis-mark their barrels too, which further complicates things. You can generally tell what sort of chamber you are dealing with by the markings on the weapon, but always check with the manufacturer to be sure.

Typical Colt mil-spec-type markings: "C MP 5.56 NATO 1/7"

Typical Bushmaster markings: "B MP 5.56 NATO 1/9 HBAR"

Armalite doesn't always mark their barrels.
Jeg håber da ikke jeg skræmmer livet af nogen (men jeg blev godt nok selv lidt forskrækket). Min egen er 5,56.
Svar
#13
Michael...

Noter lige bag dine behårede ører, at der står at millitærammoen er ladet til et højere tryk. Det er der intet unormalt i, det eneste der undrer mig er at de snævre kamre skulle kunne oparbejde et meget højere tryk. Men det eneste fornuftige er at tage et prøveskud og se på hylstret, tror ikke på at nogen riffel ville springe af den grund. Jeg har selv oplevet det med min første 308ér, og det var nu intet særligt eller farligt.

G.D.
Great Dane

Svar
#14
Øhh Jeg har vist ikke skrevet nogen steder, at der er noget unormalt i at millitærammoen er ladet til et højere tryk. Så vidt jeg ved er 5,56 NATO millitærammunition. Om det er særlig farligt ved jeg ikke, da jeg ikke har oplevet det, men det er dog forbandet ærgeligt at få ødelagt sin riffel af den grund. Min egen (subjektive) oplevelse er, at de jagtpatroner jeg anvender (BH SP 55 gr) er noget kraftigere ladet end M193, men det er som sagt en subjektiv oplevelse og jeg har ikke noget teknisk belæg for at det forholder sig sådan [Smile]
Svar
#15
5.56 and .223 ammo are identical, though military 5.56 ammo is typically loaded to higher pressures and velocities than commercial ammo and may, in guns with extremely tight "match" .223 chambers, be unsafe to fire.
Det var dette jeg hentød til...Ikke noget særligt, dog bør man kigge hylstrene godt efter, og stoppe hvis der er tegn på problemos.

Skyd løs!

G.D.
Great Dane

Svar
#16
Lars, jeg tror godt at folk her i forummet selv kan læse artiklen - og drage deres egne konklusioner!
The chambers for .223 and 5.56 weapons are not the same either

Det virker på mig, som om det konstruktive i denne her diskussion er ved at gå fløjten - så lad os stoppe den her og overlade det til forummets læsere, at afgøre hvor vidt de vil tage artiklen til efterretning.
Svar
#17
vedr .223 / 5.56 debatten er den største og eneste betydende forskel at friboren er længere og konusvinklen meget slankere i 5.56. Virkningen på trykket svarer til at i som hjemmeladere rykker kuglen helt frem så den står på bommene, det medfører oftest et kraftigt forøget tryk med ellers samme ladning. Eller modsat kan man sammenligne det med hvad Weatherby gør med de fleste af deres kalibrer hvor friboren ofte kan være så lang som 15(femten)mm, hermed kan de opnå en effekt som svare til et klart større hylstervolumen.Hvis man kamrer feks. en kal 460weatherby kun med den nødvendige fribore af hensyn til kuglen vil man opnå et "spændende" kammertryk. Tlibage til .223 debatten er der endnu en fordel ved 5.56 kammeret da den pga. sin friflugt og konusvinkelofte vilblive langt mere tolerant over for forskellige kuglevægte og kugletyper, da den ofte vil kunne centrere kuglen bedre i friflugten inden den går ind i riffelgangene, hvorved man begrænser specielt lette kuglers "wobling" gennem riffelpiben

(husk på at vedr alt artikkelstof og citater bliver en løgn eller fejltolkning til sandhed når den er blevet citeret tilpas mange gange)

jbn
Svar
#18
Oijjj - det er langhåret. Det betyder vel også noget hvor lang løbet er og hvor stor stigningen er på riffelgangen. Jeg har en stigning på 1/9 og en løbslængde på 16" - går jeg over 72 gr. i kuglevægt , går det helt galt. Som jeg forstår det er en .223 længere tid om at stabilisere sig i et 5,56 kammer en i et decideret SAAMI-kammer.
Du lyder som en kompetent herre, du er velkommen til at kontakte mig på min email, for nærmere, hvis en skriftlig forklaring bliver for lang [8D]
PS Jeg har stor tiltro til det artikelstof jeg har reffereret til, da det er eksperter udi AR15 som har skrevet det,og de plejer at være dybt seriøse.
Mvh. Michael
Og så staves artikelstof kun med et "k"[Big Grin]
Svar
#19
løbslængden har kun betydning hvis den er så kort at kuglen ikke opnår tilstrækkelig hastighed og dermed rotation(gyrostabilisering). Vedr. riffelstigning på 9" er den muligvis for lang til at stabilisere 72gr kugler hvis det er tilfældet vil du evt se nøglehuller på skiven (væltende kugler typiskt på lange skudhold).Vedr stabiliseringen i 5.56 kammer har en kort kugle ofte lettere ved at overvinde problemet med at hylstret ligger i bunden af kammeret, og dermed ekcentriskt i forhold til riffelgangen(friflugt og slank konus virker som en tragt uden at fastlåse kuglen)
vedr efterbemærkningen om citatsandheder var det en almindelig reminder og ikke specielt rettet mod det amerikanske citat. Det dobbelte k skyldes store tastefingre og dårlig staaaavekontrol

jbn
Svar
#20
Skal det forstås sådan, at hvis jeg får et nyt løb (samme længde) men med f.eks. 1/7 i stigning vil den have lettere ved at håndtere 72 gr. kugler?
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)