Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Laderum - brandsikring af loftet
#1
JEg har nu (endelig) fået købt mig et hus, hvor der er et udhus bygget til, som er velegnet til laderum (Ud over at naturgasanlægget er moteret derude, så der skal bygges en skillevæg, så laderummet er fri for den slags installationer.

Væggene skal brandsikres med gipsplader.

Men hvad skal der egentlig til at brandsikre loftet?
Der er nye listelofter i udhuset, så jeg vil være lidt ked af at plastre dem til med gipsplader.

Jeg har overvejet, om en rustfri stålplade kunne skrues op med et antal små skruer over arbejdsområdet i laderummet....men er det nok?

Og i givet fald:

Hvor stor skal denne afskærmning være ud over den "luftsøjle" der er over ladebordet?

Skal brandsikringen række hen over opbevaringsskabet med krudt? eller er det nok at det kun er loftet over arbejdsområdet der er beskyttet?

...eller skal hele loftet i laderumme brandsikres?

.....nu OGSÅ ejer af en 243win :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#2
Reglerne skulle gerne være udleveret sammen med din lade tilladelse, men har lige fundet min frem, og ifølge den så skal du have min. 1,5 meter luft over ladebordet og hele loftsbeklædningen i rummet skal være udført klasse 1, jfr.BR82, bilag 4, elinst. min 1,5 meter over bord og mindst 2 meter fra bord, udføres det efter stærkstrømsreglementet for sprængstofrum.
Så læst med mine øjne, så skal der som minimum gispplader på det hele, hvis ikke der allerede er det bag dine loftsbrædder, samt du skal flytte el-inst. mere end 2 m væk fra bordet.

mvh
Carsten
Svar
#3
OK
Ved du hvilke andre materialer, der kan godkendes til brandsikring?
Der må være andre materialer end gips og beton..?

Ved du hvad stærkstrømsreglementet siger om sikring af elinstallatoinerne? Er det kun et spørgsmål at kapsle dem ind?

.....nu OGSÅ ejer af en 243win :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#4
Hej Ran,
problemet er at brandklassificeringen er ændret.
Der er ikke længere noget der hedder klasse 1 (da det beskriver materialer) men nogle nye EU normer (som beskriver hele væg/loft konstruktionen).
Jeg har kun fundet gipsplader hvor der er dokumentatiom for Klasse 1[xx(]
Beton og puds må dog også kunne godkendes.

Elinstallationer iht sprængstofrum er meget hysteriske. Det er meget lettere at flytte installationerne, også selv om der skal fræses nye rør i væggene [Smile]

Mvh
[Image: Zoli1.jpg]
Mvh


Svar
#5
Skal installationerne være eksplosionssikre, hvis de er mere end 2 meter væk fra arbejdsområdet?

.....nu OGSÅ ejer af en 243win :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#6
Nej [Big Grin]

Mvh
[Image: Zoli1.jpg]
Mvh


Svar
#7
Det er godt at jeg bor i Sverige. Her regner man røgsvagt krudt som et drivmiddel og dermed ikke som et sprængstof. Det betyder at der ikke er helt så mange regler for at genlade.
Mvh.

Yeti
Svar
#8
Og jeg er glad for at bo i et land, hvor der ikke er skatter, moms og alt muligt på patroner...

Så eks .222Rem koster 50 kr for en pakke og .30-06 koster 85kr for en pakke.

Kan ikke rigtig betale sig at genlade, når patroner er så billige.

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#9
HAr da også overvejet om det er besværet værd...[:I]

Men der er nu en eller anden form for "perfektionistisk hygge" over at sidde og tælle krudtkorn.... [Big Grin]

.....nu OGSÅ ejer af en 243win :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#10
Hej ran.

Nu kender jeg ikke noget til genladningsregler eller noget i den retning. Men der er kommet en del nye regler for brandsikring genrelt gennem de senere år, og som det bliver nævnt tidligere er der ikke noget der hedder klasse 1 beklædning mere. Nu kigger man på hele konstruktionen, og gennerelt skal man lave det hele i stål for at opfylde de tidligere krav, hvor det bare hed klasse 1.

Jeg syntes du skal kontakt politiet eller hvem der nu har udstedt din tilladelse og høre om der er kommet nogle store ændringer.
Håber selv jeg engang finder tid til et kursus så jeg kan følge jer andre i ladningens kunst......[Wink]
Hilsen Søren
Svar
#11
Citat:quote:

Og jeg er glad for at bo i et land, hvor der ikke er skatter, moms og alt muligt på patroner...

Så eks .222Rem koster 50 kr for en pakke og .30-06 koster 85kr for en pakke.

Kan ikke rigtig betale sig at genlade, når patroner er så billige


Til gengæld er der kun Sellier & Bellot på hylderne [xx(]. Det kan sq også blive for billigt.

Venlig hilsen Lasse
...komfort kan ikke overdrives.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)