Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jagt felt skydning (gode råd)
#1
Jeg er blevet lokket til at deltage i en feltskydning sidst på måneden. Det har jeg ikke prøvet før.
Jeg har tænkt mig at bruge min 308W (billig ammu.) Til denne riffel har jeg 2 kikkerter, nemlig en 1.25 X 4 , samt en 3 X 12* 56. Hvilken af de 2 kikkerter er mest hensigtsmæssig til den form for skydning?
For ikke at blive mere til grin end højst nødvendig vil jeg gerne opnå det bedst mulige resultat. Så det drejer sig ikke om hvilken af de 2 kikkerter der jagtmæssig er bedst, men udelukkende hvilken kikkert der er bedst til feltskydning.
Mvh

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by knerik

Jeg er blevet lokket til at deltage i en feltskydning sidst på måneden. Det har jeg ikke prøvet før.
Jeg har tænkt mig at bruge min 308W (billig ammu.) Til denne riffel har jeg 2 kikkerter, nemlig en 1.25 X 4 , samt en 3 X 12* 56. Hvilken af de 2 kikkerter er mest hensigtsmæssig til den form for skydning?
For ikke at blive mere til grin end højst nødvendig vil jeg gerne opnå det bedst mulige resultat. Så det drejer sig ikke om hvilken af de 2 kikkerter der jagtmæssig er bedst, men udelukkende hvilken kikkert der er bedst til feltskydning.
Mvh

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.



Brug den med størst forstørrelse og/eller tyndeste sigtemidler.

Nu ved jeg jo ikke hvor godt din 308 skyder og med hvad, men hvis der er plads til forbedring vil jeg anbefale at bruge enten sierra Match King eller laupua Scenar hhv. 168 og 167 grains.

Det er noget af det bedste i en 308 og deres bc giver fin kuglebane på de afstande du må forvente.

VH Søren

Vegetar = oldnordisk for dårlig jæger
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#3
Helt klart din 3-12 X 56
På visse feltskydninger kan der forekomme afstande ud til ca.350 meter
Så er et sælhovede lille, set med 4X forstørrelse.

Jeg bruger selv en 6,5 - 20 X 40 til feltskydning og til jagt hvor lange afstande forekommer.

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Member of TITANIC swim team 1912
[Image: IMG_0425.jpg?t=1164731341]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by knerik

Jeg er blevet lokket til at deltage i en feltskydning sidst på måneden. Det har jeg ikke prøvet før.
Jeg har tænkt mig at bruge min 308W (billig ammu.) Til denne riffel har jeg 2 kikkerter, nemlig en 1.25 X 4 , samt en 3 X 12* 56. Hvilken af de 2 kikkerter er mest hensigtsmæssig til den form for skydning?
For ikke at blive mere til grin end højst nødvendig vil jeg gerne opnå det bedst mulige resultat. Så det drejer sig ikke om hvilken af de 2 kikkerter der jagtmæssig er bedst, men udelukkende hvilken kikkert der er bedst til feltskydning.
Mvh

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.



Hej knerik.

Uanset hvad der sker, håber jeg ikke at du bliver til grin, for hvem kan dybest set tillade sig at være morsom på din bekostning.
Du vil muligvis opleve at nogle skyder bedre end du, men du skal tage udgangspunkt i, at du kommer for at træne til jagt, og at du nu engang er der hvor du er. Om dit udviklingspotientiale er stort eller lille ved du så lidt om når du har været igennem, men det er da vigtigt at du kender din egen formåen, og dermed også dine egne grænser. Din egen formåen finder du kun ved at afprøve dem.
Hvis du er i stand til, konsekvent, at træffe dødeligt ud til den afstand du vil skyde på når du er på jagt, kan du da roligt blæse på hvor mange forbiere og anskydninger du har på længere afstande.
Du skal huske, at en god jæger ikke kendetegnes ved hvor meget vildt han nedlægger, eller på hvor lange skudhold han nedlægger det på, men derimod hvor lidt vildt han anskyder.

Knæk og bræk med dit nye forehavende.

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#5
Hej Knerik

Glæd dig til feltskydningen for det er fantistisk sjovt og lærerigt. Jeg vil som de andre også anbefale 3-12x56 kikkert og også at du lige kigger på din ballistik tabel så du ved lidt om hvor meget du ca. skal holde over på de lange afstande. Nogle af feltskydningerne må man også selv medbringe jagtrelaterede hjælpemidler, så det kan være du skal tage en skydestok med.

Mvh. Jakob

Så længe der er bly i luften er der håb!
Mvh. Jakob

Svar
#6
Tak for gode råd.
Jeg glæder mig.
Mvh

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#7
Hejsa !

Glæd dig, men forvendt nu ikke at du vinder !
Jeg blev sidste år lokket med til en feltskydning, af Bla. SAKO
Det er en hammer god måde at ydmyge folk på !!!
Man er som nybegynder, uanset hvor godt man skyder når man står alene.
Når pludselig der er et ur der tikker, der er nogle der skyder med en meget højere kadance og der bliver talt om klik for vind, samt for længere og kortere afstande !
Husk at sætte en lille seddel på din riffel eller kikkert med antal klik for 100-200-300 meter ! Du kan ikke huské det når der er stress på ! Husk der er meget tid ! Husk det kan kun blive bedre !
Husk det er kanon god træning !

Det var ikke en haj der udtalte sig, tværtigmod ! Bare en dårlig taber !!!!

Hilsen Steen
Svar
#8
Husk at sætte en lille seddel på din riffel eller kikkert med antal klik for 100-200-300 meter !
i starten og med en "alm" kikkert er det nemmere at indskyde sin riffel på 200 m alias et overslag på 5-6 cm på 100 m.
hold lidt lavt på de korte afstande og nul stress [Wink]

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#9
Når jeg har været til feltskydningen (sidst i marts) får i en lille
beretning.
Også hvis det bliver en fiasko.[Big Grin]
Mvh

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#10
Det kan ikke blive en fiasko[Wink] der er helt sikkert noget som du har lært og kan bruge til noget, om ikke andet så hvor din egen begrænsning er. Og som STROM skriver så glem alt om at klikke på kikkerten hvis du ikke er vandt til det. Held og lykke med skydningen.

Mvh. Jakob

Så længe der er bly i luften er der håb!
Mvh. Jakob

Svar
#11
Husk, at der ikke må anvendes rifler med muzzlebraker til Jagtfeltskydning [Wink]


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#12
Jeg var som planlagt til jagtfelt-skydning d. 24-3.
Vi var en lille gruppe jagtkammerater på 5 mand, hvoraf kun 2 havde prøvet den form for skydning tidligere.
Det var en lærerig oplevelse. 36 skud tror jeg det blev til, heraf var de 11 udenfor pointområdet.Der var lidt problemer med afstandene ude på de 300 meter. Jeg havde fra starten besluttet at anvende skydestok ved samtlige skud, delvis siddende og delvis stående. Kunne nok havde fået nogle ekstra point, ved at vælge liggende skydestilling, som nogle gjorde, specielt fordi det var meget blæsende med nogle hårde rusk.
Men det blev til 183 point og det var jeg godt tilfreds med, specielt i lyset af at vi på køreturen derud, havde en diskussion der gik på, om jægere over 60 år skulle tvinges til at aflægge årlig skydeprøve. Det var de yngste, (jeg var den ældste)ivrige fortalere for. Jeg blev samlet nr. 2 af vores gruppe og så var munden lukket på de unge snotnæser[Big Grin]
Men alt i alt en herlig oplevelse, som alle jægere burde prøve. Jagtfelt-skydning blir` man lidt klogere af.

Mvh

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)