Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vægt af opsatse
#1
Er der nogen der kender en hjemmeside, hvor man kan se billeder af opsatse og hvor vægten er opgivet?

Jeg skal til Polen i maj, og sidder og studerer prislisten, men har lidt svært ved at bedømme størelsen på trofæerne ud fra vægt.
Svar
#2
Hej.

Jeg vil sige at der ikke findes nogen universal løsning[V]
Du skal bruge din sunde fornuft og event indhente nogle forhåndsoplysninger om reviret, om deres bukke er "kendt" for at veje meget/lidt.
Man kan nemlig ikke kun se det ud fra det optiske idet vægten kan svinge utroligt meget fra revir til revir.

For at vise et par eksempler har jeg lige skudt 3 billeder fra 2 bukke man lige ved første øjekast ville bedømme til at veje det samme, men forskellen er rent faktisk 115g og det betyder en del økonomisk når vægten på den ene er 285g(2108kr) og den anden 400g(7060kr)
Og det er hele tiden den største til højre.
Den til Venstre er skudt i det sydlige Polen og den til højre i det nordlige Polen nær Malbork

Det er svært at fotografere så man 100% kan se dem op imod hinanden, men jeg håber billederne giver dig en lille identikation af hvad du er oppe imod.

Knæk og bræk på turen.

Vil du imødegå økonomiske overraskelser, så tag en tur på fastpris, jeg kan af erfaring sige at det kan svide i baglommen når man vender hjem med flere bukke imellem 400-550g og turen er efter prisliste[:o)]
Svar
#3
Rejsen er valgt og bestilt.

Jeg betaler 5000 i depositum for 5 bukke, men ved ikke rigtigt hvor mange ekstra penge jeg skal ha' med.

Vi har valgt et revir som hedder "Basant" Kobylin.
Der skulle ikke være risiko for at komme til at skyde de helt store bukke.
Svar
#4
Hej,

en ganske god metode til at vurdere om det er en "RIGTIG" stor buk er helt enkelt at bemærke den første reaktion man får når man ser bukken i kikkerten første gang.
Før du den der WOW-fornemmelse så er du i nærheden af noget der lugter af......

Når det sker er du ikke i tvivl, tro mig[Wink]

Kunne da også godt lægge et par billeder på af et par 1/2 kg bukke, men så bliver man vel bare beskyldt for at være trofæfikseret.....[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Men hvad, det er jo bare et enkelt billede af en papkasse under filebænken[Big Grin]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#5
Yep der kunne da godt ligges billeder op af 500g's bukke for sådanne bukke har vi vel alle hængende/liggende eller hvad?[8D][Big Grin], men nu blev de billeder der kun lagt op for at illustrere forskellen på 2 næsten ens bukke.

Jeg ved ikke rigtigt om gammeltofts WOW metode er brugbar.
Er man på et revir hvor de har lette og porøse bukke ja så er det da dumhed at sige WOW når man ser en buk der ligner en i medaljeklassen og den så kun vejer 300g og så lader man skidtet gå.[:o)]

Ældre bukke's opsats vejer jo af naturlige årsager som regel mest, så hvis du ser en ældre herre med en kraftig volumeniøs opsats og du ikke aner hvad "normen" er på reviret, ja så er det ikke dumt at lade den gå hvis du ikke ønsker en ubehagelig overraskelse.

Men start event med at spørge for dig når du når ned på reviret, søg event oplysninger om reviret hos andre jægere og har du købt rejsen ved et bureau herhjemme, så hør af om ikke de har nogle referencer du kan henvende dig til.
Svar
#6
Efter at have boet i Polen kan jeg kun sige éen ting, STOL PÅ DIG SELV!!!

Og JA WOW metoden er fuldt brugbar.

Jeg kan da godt tage et billede af en papkasse 1/2 kg bukke men til hvad nytte?? enhver med respekt for sig selv har da sådan en papkasse stående under sin filebænk[?][Big Grin][B)][:o)]

Et rigtigt godt råd til en uerfaren jæger er stadig en sund vurdering inden man lader kuglen gå.

Det info du får fra en polak er i langt de fleste tilfælde ikke til en skid[xx(]

Jaaaa, schiessen kleine bock, nur hundert meter......

Og så bliver man forevist en buk på 650 gram netto der står på dobbelt så lang afstand[B)]
Det skete for min makker sidste år.
2 guldmedaljer og en bronze på en eftermiddag.
Der skete for såvidt ikke noget ved det da han var forberedt økonomisk og betalte de 3500 euro på stedet[Wink]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Bockshot

søg event oplysninger om reviret hos andre jægere og har du købt rejsen ved et bureau herhjemme, så hør af om ikke de har nogle referencer du kan henvende dig til.



Der var jo så der ovennævnte citat måske kunne bruges og kan man ikke selv se at det er en monsterbuk på 650g og afstanden er den dobbelte af hvad foreks en Polak siger, ja så har man nok valgt den forkerte jagtrejse.

Som jeg selv skrev i første indlæg, brug din sunde fornuft og søg så mange oplysninger om reviret som muligt.

Lad dig ikke skræmme af at gammeltoft ikke har tiltro til polakkerne, der findes masser af ærlige polakker der vil arbejde røven ud af bukserne for at finde de bukke til dig som du ønsker at skyde.
Svar
#8
Citat:quote:

Der var jo så der ovennævnte citat måske kunne bruges og kan man ikke selv se at det er en monsterbuk på 650g og afstanden er den dobbelte af hvad foreks en Polak siger, ja så har man nok valgt den forkerte jagtrejse.


Præcis.
Det polakken i det tilfælde vurderede var at det var en mindre buk på ca 450 gram. Derfor er det stadig ikke helt skævt med lidt sund skepsis.

Citat:quote:

der findes masser af ærlige polakker der vil arbejde røven ud af bukserne for at finde de bukke til dig som du ønsker at skyde.


Nu har ærlighed vel ikke det store med arbejdsindsats at gøre??
I ufatteligt mange tilfælde er det skovarbejdere eller lokale jægere der ikke har optjent status i hirakiet til at jage trofæbærende vildt selv og derfor skal "føre" klienter rundt på reviret.
Skovarbejderne tjener simpelthen en del af deres løn ved at "føre" klienter rundt.
En egentlig skytte eller jæger uddannelse har meget få af dem.
De har næsten alle god erfaring i at føre klienter men rigtigt mange af dem har ikke den rigtige kompetance til at vurdere en opsats så godt at klienten til hver en tid er "på den grønne gren".
Det er et simpelt faktum man må acceptere hvis man vil jage i Polen.

At der ikke findes kompetente polakker har jeg aldrig sagt!!

Ved at have boet i Polen samt jaget der i ti år har jeg fået erfaringen at der er virkeligt langt imellem dem der virkeligt kan vurdere en buk inden klienten skyder den!!

Stadigvæk, får du det der ind på nethinden at der virkelig er tale om et monster ja så er du ikke i tvivl.

At sige jeg ikke har tiltro til Polakker er vel en tilsnigelse du selv må stå for. Du kender mig ikke[Wink]

Jeg har lært at hvis du vil undgå ubehageligheder så må din egen dømmekraft være den udslagsgivende!! Til hver en tid!!

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#9
Du skriver i forrige indlæg at den info du får af en polak i de fleste tilfælder ikke er til en skid...der svarer jeg bare at der findes masser af polakker der vil arbejde røven ud af bukserne for at finde den rigtige buk...det er da dig selv der mere eller mindre spidsfindigt hentyder til at du ikke kan stole på en polak ved at skrive "i de fleste tilfælder"..der findes brodne kar overalt, men ingen grund til at du nærmest generalisere.

Så det er da ikke en tilsnigelse at jeg kom med ovennævnte citat fra dig af., du insinuere da temmeligt kraftigt at de ikke er helt ærlige.

Jeg skal ikke anfægte at du har jagtet/boet i polen i 10 år, men 45-50 polens ture giver nu også lidt erfaring med polakker for mit eget vedkomne.

Jeg ved godt at man tit og ofte bruger en skovarbejder med en vis erfaring på bagen som jagtfører, men har er underlagt de samme restrektioner som den "proff" jagtfører er, får han for mange røde mærker så er han også fortid på de fleste revirer.

Jeg har også mødt enkelte "jagtfører" som ikke har tålt sammenligning med de bedste jeg har mødt, men som jeg nævnte i mit aller første indlæg, så skulle manden bruge sin sunde fornuft...der bruger du ordet "dømmekraft", det er i mine øjne det samme ord,

Du skriver (som jeg også gjorde) at ved synet af en "monster-buk" skulle man bruge sin egen dømmekraft..det er vel hvad jeg har skrevet i samtlige indlæg?

Men hvorfor tror du jeg ligger billeder af 2 "normale" bukke op, kunne det tænkes at være for at illustrere hvor svært det er at vurdere det, selv ved medium bukke?

Så jeg mener stadigvæk at det mest fornuftige er at søge så meget information om reviret som du kan, event tale med andre der har jaget der.
Uanset hvad Gammeltoft siger, så snak med Polakkerne om det når du kommer derned, de fleste er ærlige nok og fortæller hellere end gerne om hvor store bukke du kan skyde på reviret for det er umuligt at se hvad en buks opsats vejer med mindre vi taler om virkelig store bukke, det synes jeg de billeder jeg har lagt op viser med al tydelighed, der er absolut ikke noget specielt ved de to bukke bortset fra prisforskellen på ca 5000kr
Begge er ca 21-22 cm høje hvilket heller ikke er usædvanligt, så jeg mener stadigvæk at vil man undgå økonomiske overraskelser, så tag et fastpris arrangement.
Svar
#10
Jeg tror ikke du forstår.....

Det jeg prøver på at sige til en måske uerfaren jæger er at han ikke skal stole ubetinget på en polsk jagtførers udmelding da der vitterligt er mange dernede der ikke besidder den nødvendige evne/erfaring til at vurdere noget præcist.

Derfor, så er du nødt til at stole på din egen dømmekraft uanset hvad Bockshot siger[Wink]

Citat:quote:

det er da dig selv der mere eller mindre spidsfindigt hentyder til at du ikke kan stole på en polak ved at skrive "i de fleste tilfælder"..der findes brodne kar overalt, men ingen grund til at du nærmest generalisere.


Nej nej og atter nej, det jeg siger/mener er at du er nødt til at være i stand til at vurdere situationen selv da det faktuelt er langt fra alle polakker der kan vurdere en opsats størrelse selv om det modsatte antydes mange steder!

Citat:quote:

Så det er da ikke en tilsnigelse at jeg kom med ovennævnte citat fra dig af., du insinuere da temmeligt kraftigt at de ikke er helt ærlige.


NEJ, helt ærligt hvor svært kan det være. Det jeg beretter er erfaringer ikke insinuationer som du påstår!!

Citat:quote:

Jeg ved godt at man tit og ofte bruger en skovarbejder med en vis erfaring på bagen som jagtfører, men har er underlagt de samme restrektioner som den "proff" jagtfører er, får han for mange røde mærker så er han også fortid på de fleste revirer.


Ja, det er da ganske naturligt. Derfor har mange af dem bare den erfaring at de ved hvor hochsitsen står og ja mange af dem får "røde" mærker.

Alt ialt bør du som du selv skriver oprindeligt se lidt nærmere på opsatser.

Selv om Buckshot ikke mener du skal lytte på mit råd( det skal han nu ikke bestemme)[Big Grin] så kan du lige få et mere.....
Når du står i situationen så kan du ret nemt vurdere højde på opsatsen, selvom det naturligvis ikke altid har noget med vægten at gøre, ved at sammenligne den med øret på bukken da det normalt er CA 13cm[Wink]

Knæk og bræk......

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Jeg tror ikke du forstår.....

Det jeg prøver på at sige til en måske uerfaren jæger er at han ikke skal stole ubetinget på en polsk jagtførers udmelding da der vitterligt er mange dernede der ikke besidder den nødvendige evne/erfaring til at vurdere noget præcist.

Derfor, så er du nødt til at stole på din egen dømmekraft uanset hvad Bockshot siger[Wink]



Hvad er det du prøver på at sige som jeg ikke allerede sagde i første indlæg?

Ja udover WOW metoden, men den havde jeg vel også rundet med det at han bare skulle bruge sin sunde fornuft!

Du har i ingen af indlæggene tilkendegivet om han, som jeg foreslår, skulle indhente oplysninger om reviret inden afrejse, event tale med andre jægere som har jaget der eller event tage en snak med folkene på reviret(nå nej, det er jo højst sandsynligt kun skovarbejdere der ubevidst vil føre ham bag lyset, men til gengæld ved de jo hvor hochsitzen er[Big Grin][:o)][Big Grin][:o)])

Eller som sidste løsning, tage et fastpris arrangement så man undgår ubehagelige overraskelser( og den løsning er slet ikke dårlig hvis man ikke føler sig erfaren nok til selv at kunne vurdere størrelsen på div opsatser)
Svar
#12
Øhhh jeg tillader mig så den utilgivelige frækhed at lægge et indlæg ind alligevel[Wink][Big Grin] undskyld[V]

Jeg siger såmænd bare, ud fra egen og mange andres erfaring, at man ofte i polen ender op med at man er nødt til at vurdere opsatsen selv da man ofte kommer ud for at begleiterne ikke evner at komme med denne vurdering, men nogen gange er pålagt den opgave at vise jægeren ud til hochsitzen, fordi det er lovpligtigt at have en begleiter med og for at klienten ikke skal skyde f.eks en rå eller hvad det nu måtte være.

Citat:quote:

Du har i ingen af indlæggene tilkendegivet om han, som jeg foreslår, skulle indhente oplysninger om reviret inden afrejse, event tale med andre jægere som har jaget der eller event tage en snak med folkene på reviret(nå nej, det er jo højst sandsynligt kun skovarbejdere der ubevidst vil føre ham bag lyset, men til gengæld ved de jo hvor hochsitzen er)



Øh Netnatur eller hva´?

Nååå nej, kunne det tænkes at "folkene" ikke ved hvad gennemsnittet er da de sjældent er med ved indvejningen???
Vil du kontakte reviret så vær specifik og kontakt førsteren via jagtrejse firmaet.

En anden metode er at tage et kik i kataloget for pågældende firma og se på fastprisarrangementet.
Du tager "opholdsprisen" fra prislistearrangementet og trækker fra "fastprisen".
Tilbage er så at dividere resultatet med det lovede antal bukke.
Så har du via prislisten en nogenlunde rettesnor hvilke "størrelser" der er nedlagt på revirene i området sidste år.

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#13
Gammeltoft:
Tilbage er så at dividere resultatet med det lovede antal bukke.
Så har du via prislisten en nogenlunde rettesnor hvilke "størrelser" der er nedlagt på revirene i området sidste år.


"størrelsen" eller bedre vægten, er det så inkluderet en halv hjerne og en kop vand (den eneste på turen) og minus de obligatoriske 90 gram mælketænder[Big Grin][Big Grin][Big Grin]?

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#14
Grunden til at jeg efterlyser billeder, er jo netop at jeg gerne vil være i stand til at vurdere bukken selv[Wink]

Så hit med nogle flere billeder drenge, gerne af lidt mindre bukke
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Øh Netnatur eller hva´?

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!



AHVAD?

__________________________________

I det man skal være til stede under indvejningen for at skrive under, så burde man jo selv tjekke om der skulle være event hjerne rester eller ligende siddende tilbage.

Jeg har personligt ikke oplevet det endnu, men hvis fænomenet er udbredt, så fortæl os da gerne om hvor i har oplevet det, så man kan undgå de steder hvor der kan opstå problemer.

De 90g fradrag svarer ganske udmærket til det du saver af når du kommer hjem, jeg har vejet ganske mange bukke og det svarer oftest til ca 85-95 g

Ang sidste års afskydnings tal, så kan man hvis man rejser med Diana eller Dream hunting få de seneste års vægte på de nedlagte bukke.

Og til Gammeltoft, i de fleste tilfælde bydes du jo velkommen af "der ober førster" og han ved sikkert hvor store sidste års bukke har været[Smile](det er ikke din jagtfører du skal spørge om sidste års vægt, men han har sikkert lidt insider viden om normen på vægten på reviret)og nu ikke lyd så negativt, det klæder dig ikke[Smile]
Svar
#16
Jeg er skam ikke negativ, jeg har bare udtrykt erfaringer med polakker som jeg har opnået gennem mit arbejde og gennem jagt[Wink]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#17
Jeg har været på jagt i polen 5 gange.
5 gange har de taget røven på mig.(den ene gang stjal de vores bil)
Hver gang har jeg sagt til mig selv:" Nu har du lært det"
Men de finder altid en ny vej[:I].
Mvh

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#18
Begynder så småt at ærge mig over at ha' betalt depositum.[V]
Svar
#19
Det skal du absolut ikke.. glæd dig istedet til at komme afsted, det er en oplevelse hvergang. Og med lidt sund fornuft kommer du helt sikkert hjem med mange gode oplevelser og et par trofæer[Smile]

Mvh. Jakob

Så længe der er bly i luften er der håb!
Mvh. Jakob

Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by TRG-S

Begynder så småt at ærge mig over at ha' betalt depositum.[V]



Det skal du absolut ikke, hvis du som sako siger, bruger din sunde fornuft så skal det nok gå.

Jeg har til dato ikke oplevet problemer af en art som det har været nødvendigt at kontakte jagtrejse udbyderen med bagefter, men jeg har så også kun rejst med Buhl, Wilson,Diana og Dreamhunting, men der findes svipsere hos alle jagtrejse udbydere også de "store" anerkendte, men der er fordelen så at man har et proff rejse bureau som man event kan klage til bagefter

Hvem har du booket en rejse hos?
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)