Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mauser 96 straight pull
#1
Er der nogen her, der har praktiske erfaringer med ovenævnte ?

Har set den til 4995,- hos K.O. Skov i 6,5 x 55. Lyder billigt,
men er der måske en grund til at jeg ikke ser den andre steder ?

Kunne evt. være et billigt banealternativ til den unævnelige Bl..
Svar
#2
Jeg har en Mauser M96, og har skudt med den i en del år. Når den ikke længere er første valg er det fordi jeg har købt en S&L D97 i links. Jeg har altid skudt links, men lærte mig at skyde fra højre skulder før jeg skulle ind til militæret. I dag skyder jeg i runde tal 10 % bedre når jeg skyder links, men kan fint skyde med en almindelig riffel.

Nå, men det er jo riflen det handler om. Jeg synes at den skyder fint. Da jeg købte den fik jeg både et plastik og et træskæfte med. Træskæftet har indvendigt magasin mens det i plastik har et udvendigt. Jeg har aldrig brugt det i træ. M96'eren skyder fint og genladningen fungerer som den skal. Enkelte gange har jeg været ude for en klemmer hvis jeg ikke har fået låsen helt tilbage før jeg førte den frem igen, men det kan man jo ikke rigtigt klandre riflen for. Det har været ved ivrig skydning på elgbanen [:I]

Jeg synes ikke at der i praksis er den store forskel på strait pull og en cylinderlås. Dog øffer de lidt på det elglag jeg er på over at man ikke kan tage låsen ud imellem såterne.
Mvh.

Yeti
Svar
#3
Der står en Merkel rettrækker i 6,5*55 ved min lokale våbenpusher til 4000,- ... brand new... den nye model, der for godt et år siden blev portrætteret i Jæger... der er bare ingen der gider have den, fordi ladegrebet sidder længere fremme end på en "Bundstykke-blæser" så nu skyder han den af til lav pris..

.....nu OGSÅ ejer af en 243win :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by ran

Der står en Merkel rettrækker i 6,5*55 ved min lokale våbenpusher til 4000,- ... brand new... den nye model, der for godt et år siden blev portrætteret i Jæger...



Fik Merkel'en egentlig ikke en OK bedømmelse i nævnte Jæger "test" - eller løber de små grå om hjørner med mig [Wink]

Mvh
Takleberry

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#5
Er der nogle "beviste" ubehageligheder ved en Mauser 96 Straight Pull?

Mvh.
Søren
Svar
#6
Lige en enkelt rettelse til mit indlæg ovenfor. Det var ikke en Merkel med straight pull.... men derimod i Mauser... Sorry![:o)]
Har nu ellers haft den i hænderne...fint aftræk og straight pull mekanismen fungrer fint - lige bortset fra, at ladegrebet sidder placeret forkert (for langt fremme) på låsen, så man skal strække højre arm så langt at man mister fokus på dyret i kikkerten ved hurtig repetering til f.eks. løbende vildt...

....og så er der lige plastic aftrækkerbøjlen...

.....nu OGSÅ ejer af en 243win :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#7
Hvordan får man bundstykket ud af sådan en "fætter" [?] [:I]

Swift
Svar
#8
Min bror har en Mauser 96 staight pull i cal 3006 og er mägtig glad for den. [Smile]

Blev ligeledes köbt hos Skov for ca. 2 år siden til en fornuftig men lidt höjre pris end 4000,-.

For 4000,- kunne jeg såmänd selv finde på at köbe en some ekstra riffen i et mindre kaliber - men dem har de nok ikke flere af...[Wink]
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Swift

Hvordan får man bundstykket ud af sådan en "fætter" [?] [:I]

Swift



Grebet på låsen skal skrues af med en stiftnøgle. Man tager med andre ord ikke lige låsen ud under jagten.
Mvh.

Yeti
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Citat:quote:

Originally posted by Swift

Hvordan får man bundstykket ud af sådan en "fætter" [?] [:I]

Swift



Grebet på låsen skal skrues af med en stiftnøgle. Man tager med andre ord ikke lige låsen ud under jagten.



Det var da ikke særligt praktisk. [xx(] - Nej, M98 ved man da hvad er [Big Grin]

Tak for svaret!

Swift
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)