Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
6,5 kugler til kronvildt
#1
Jeg skal lade nogle 6,5x55 der skal være lovlige til kronvildt.

Hvilke kugler bruger I?
Svar
#2
Hej TRG-S
Jeg ville tro at en 140 grains swift A-Frame vil være god medicin. Skyder ikke selv med 6,5 men har kun hørt godt om swiften.

Mvh
577 NE
Once you've been amongst them, there is no such thing as too much gun.
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by 577 NE

Hej TRG-S
Jeg ville tro at en 140 grains swift A-Frame vil være god medicin. Skyder ikke selv med 6,5 men har kun hørt godt om swiften.

Mvh
577 NE



Så skal den nok sendes afsted med noget der kan holde noget mere krudt end 6,5x55. Jeg mener ikke at det er muligt at holde energikravet med kugler der er lettere end 10 gram i det kaliber. At den nok skal virke, er noget helt andet.
Hvordan regner man det egentlig ud?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by 577 NE

Hej TRG-S
Jeg ville tro at en 140 grains swift A-Frame vil være god medicin. Skyder ikke selv med 6,5 men har kun hørt godt om swiften.

Mvh
577 NE



Nu e det godt nok ikke nævnt hvor den skal bruges, men i lande med samme energi krav som de danske skal du have en meget lang pibe for at opnå hastigheden med en 140 grains især med a-frame, der ikke ligefrem kører let gennem piben og heller ikke det 8. vidunder med hensyn til BC.

Jeg tror desværre du bliver nødtil at gå i 10 gram og accepterer kuglebanen.
I Polen har de hvor jeg kommer sagt stop til 6,5 til kronvildt, men jeg ved ikke om det er generelt.
Jeg er dog ikke i tvivl om at en 140 grains A-frame eller de 2 130 grains accubond eller scirocco klarer opgaven fint, de er bare ikke lovlige.

VH Søren

Vegetar = oldnordisk for dårlig jæger
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#5
Jeg er gentagne gange blevet fortalt at der i Polen er et minimumskrav der hedder 7mm diameter for "hochwild"[?]
Ellers er en 140 grains partition med 835 m/s V0 lovlig i Dk og virker perfekt!!.
Den tværsnitsbelastning er ganske enkelt overbevisende.

Det kronvildt jeg har nedkæmpet med den kombination har været præcist lige så dødt som det der blev skudt med 358NM[^] derfor er min 358NM til salg!!.

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#6
Jeg har skudt omkring 20 stk. kronvildt med 6.5X55 ingen er gået over 5 m.Det skal dog med at jeg kun har skudt på vildt som stod stille eller kun bevægede sig i gang.
Jeg har brugt en 10,1g vulcan.

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#7
Citat:quote:

Ellers er en 140 grains partition med 835 m/s V0 lovlig i Dk og virker perfekt!!.

Det er lidt optimistisk efter Normas ladedata.
Ladedata please..
Svar
#8
Nej blev der sagt.

Ladedata finder man selv frem til!!

Og nej det er ikke optimistisk hvis du har den korrekte pibelængde.

I min 60cm pibe går de 840 med 1,5 grain op til max[^]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#9
155 grain Lapua Mega - god medicin
Svar
#10
140 grains partition med 44 grains N-160 bagved giver ikke mere end lige omkring 800 ms. men de 2 sikahjorte og den ene hybridhjort jeg nedlagde i Wicklow indgav ingen protester[8D] der findes mange super premium mig her og der med svimlende hastigheder og hurtig nedslidning af piber; men sådan en partition kugle med omkring 800 ms. uanset kaliber... tja hvad skal jeg sige[:p][:p].

vh
Jap

rigtige "autistfamilier"
holder lørdagshygge ved ladebordet.!
Svar
#11
Citat:quote:

Jeg er gentagne gange blevet fortalt at der i Polen er et minimumskrav der hedder 7mm diameter for "hochwild"



I Dianas katalog for 2007 står der min 5.6mm og anslagsenergi på 1000j (100meter) til råvildt og 2000 joule (100 meter) for vildsvin-muflon-kronhjort-dåhort.

Jeg har på f.eks min lille .257 weatherby med en 7,8 grams kugle
3400 joule på 100 meter. ( den er lovligt og bliver brugt up til brunbjørn og elg mm. i nordamerika.[?])

Jeg syntes det er for lidt med 2000 joule og 5.6 mm til kronhjort i polen. Hvis jeg skulle til polen og skyde kronhjort, ville jeg ikke tage min .257 med, selvom den ligger lagt over deres krav. det ville være min .300wby der skulle luftes der. (31-3-07 komme den til polen og skal hilse på en stor keiler. (barnes MRX 11.7 gram og 5000 j ved 100 m)

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)