Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
haglpatroner med ramme-forbi garanti
#1
Jeg har en flugtskydningskammerat, der fylder rundt.
Han ønsker sig kun flugtskydningspatroner i fødselsdagsgave.

Nu var det så jeg tænkte, om der er nogen, der har erfaring med alternative haglmaterialer, der med garanti ikke kan skyde en lerdue i stykker, men som er tungt nok til at man ikke mærker forskel på patronen, og som selvfølgelig ikke ødelægger geværet...

Det kunne være god værkstedshumor at give ham en kasse af den slags...[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

.....nu OGSÅ ejer af en 243win :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#2
Det stålsand der bruges til at sandblæse med, var måske en mulighed.

Sådan noget "støv", taber hurtigt hastigheden.

Det vil kunne ramme en spidsdue og måske en bagdue, hvis man er hurtig, men en sidedue burde det ikke kunne knuse.

Jeg kender til en der lader med det. Jeg mener det er til at skyde duer med i kornlagre, da man ikke skader bygninger og inventar.

Han sagde skudafstand max. 10 meter.

Men om det kan ses at haglmaterialet er fint når man skyder, det ved jeg ikke ...

(Jeg synes det er en ond spøg) [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#3
Jeg har også hørt om nogen der har tømt haglpatroner og fyldt dem med groft salt. (jeg ved godt det ikke lyder særligt sikkert)
Hvis jeg husker rigtigt blev de også brugt til noget skadedyrsbekæmbelse. Det må gøre mega ondt med salt under skindet [xx(]

[Image: mvh.jpg]
Mvh
Sneppen
Svar
#4
Pas på, pas på!
For år tilbage var vi nogle stykker der rottede os
sammen, for at lukke munden på en hoven gut, der normalt var bedre skydende end vi andre.Samtidig var han så nærig, at det passede ham godt, at vi ville sponsere patroner til en lille konkurrence om en kasse øl.
Vi fjernede haglene fra nogle flugtskydningspatroner og fyldte byg (korn) i istedet (selvfølgelig kun i nogle af nærigrøvens patroner)
Det gik rigtig godt,vi kastede en del lerduer og gutten stod klart til at tabe konkurrencen. Manden blev mere og mere desperat og overhørte fuldstændig, at en af patronerne ikke gav det sædvanlige knald, men nærmest bare et "PUF". Jeg fik en mistanke og fik skydningen stoppet og det viste sig at filtproppen fra den sidste af de omladede patroner blev siddende i løbet. Med røde ører brød vi sammen og tilstod[:I].
Der skal åbenbart en vist modtryk/vægt til for at patroner kan fungere.
Mvh

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by knerik

Pas på, pas på!
For år tilbage var vi nogle stykker der rottede os
sammen, for at lukke munden på en hoven gut, der normalt var bedre skydende end vi andre.Samtidig var han så nærig, at det passede ham godt, at vi ville sponsere patroner til en lille konkurrence om en kasse øl.
Vi fjernede haglene fra nogle flugtskydningspatroner og fyldte byg (korn) i istedet (selvfølgelig kun i nogle af nærigrøvens patroner)
Det gik rigtig godt,vi kastede en del lerduer og gutten stod klart til at tabe konkurrencen. Manden blev mere og mere desperat og overhørte fuldstændig, at en af patronerne ikke gav det sædvanlige knald, men nærmest bare et "PUF". Jeg fik en mistanke og fik skydningen stoppet og det viste sig at filtproppen fra den sidste af de omladede patroner blev siddende i løbet. Med røde ører brød vi sammen og tilstod[:I].
Der skal åbenbart en vist modtryk/vægt til for at patroner kan fungere. Mvh

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.



Det var derfor jeg foreslog stålsandet, de føles ikke anderledes, man skal dog huske at veje det, da det "pakker" bedre end hagl, og derfor vil veje mere. Man kan så putte en skive ned i haglskålen, for at fylde op, så bliver lukningen normal.

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#6
Hæhæ..
Sådan noget stålsand... ødelægger det ikke løbet?
Eller er det så groft, at det bliver i haglskålen indtil den er helt ude af løbet?

En ond spøg ja [}Smile][}Smile][}Smile]

....men MEGET morsom!!![Big Grin][Big Grin][Big Grin][8D][^]

.....nu OGSÅ ejer af en 243win :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#7
Det ligner ganske små stålhagl.

Måske skiven skal ned i til sidst, så sandet ligger i bunden af haglskålen.

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#8
Man kan også klippe lange tynde strimler bly, for derefter at klippe dem i "konfetti" og veje dem af så der kommer samme antal gram i haglpatronerne...

Med den slags "spredehagl" rammer man helt tilfældigt på afstande over 5 -10 m og det skader ikke hverken gevær eller chokes

Rekylen er den samme og der bliver ikke problemer, selv med halvautomater.

lidt mere arbejde, men så er man også lidt mere på den sikre side.

[8D]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)