Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fast forstørrelse - er det vejen frem
#1
Er fast forstørrelse på en riffelkikkert en vej at gå [?]

Tit og ofte er en riffelkikkert med fast forstørrelse væsentlig billigere [Big Grin], end hvis man vælger en med variabel forstørrelse og man kan vel derfor "tillade" sig et dyrere/bedre mærke.. plus at man vel af samme grund får en bedre optisk kvalitet (færre linser/prismer) for de samme penge ???

Når jeg er på jagt, står min kikkert altid på en forstørrelse mellem 8 og 10 og derfor tænkte jeg om ikke det var fornuftigt at tage skridtet fuldt ud og vælge en kikkert med fast forstørrelse [?]

Hvis man skal gøre det, hvilken forstørrelse skal den så være..

4X er for lidt, 6X er vel også i underkanten, men hvad med 8X eller 10 ???

Mvh Takleberry

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#2
Spørgsmålet er hvad du skal bruge kikkerten til.

Til de fleste former for jagt er 4-6x rigeligt.

Over 6x giver problemer, hvos målet er relativt tæt på, da det bliver svært at finde målet i kikkerten.

Fordelen ved Zoom er netop at den både kan bruges til de korte skud, hvor du har brug for lav forstørrelse, og de lange skud, hvor der er brug for en kraftigere kikkert.

På den ene af mine salonrifler har jeg en kikkert med fast 2,5x, og dette er fint på ud til ca. 100 meter.
(Den anden har endnu ikke kikkert på)

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#3
That's my kind of guy!
Til langt over 90% af jagtformer Danmark (Scandinavien) vil en kikkert uden zoom være fortrindelig. Netop fordi man betaler en frygtelig masse penge for zoomet vil man, hvis man vælger fast forstørrelse, kunne få overordenligt meget kvalitet for de samme penge, ved at vælge fast forstørrelse.
En kikkert med fast forstørrelse er, alt andet lige bedre, da der b.la. er færre linser der skal "forceres".


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#4
Kikkerten skal bruges til alm. pürch og til banen ud til en 200 m. penge. Jeg har aldrig haft skud under 25 m. og har prøvet med min alm. kikkert sat på 10 X forstørrelse. Umidddelbart har jeg ikke de store problemer med at "finde" målet..

Min tanke var at med en fast forstørrelse får man jo meget "mere" kikkert for de samme penge, som en med variabel forstørrelse koster. Eller sagt på en anden måde, man kan spare temmelig meget ved at købe en tilsvarende kikkert, men med fast forstørrelse.

Som eksempel:

S&B PMII 3-12X50: ca. 2400 USD
S&B PMII 10X42: ca.1800 USD

Altså en prisforskel på ca. 600 USD

Og det skal lige siges, at jeg har ALDRIG brugt forstørrelse under 7 gange..

Mvh

Takleberry

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#5
ID vi postede næsten samtidig...

Hvilken forstørrelse vil du så anbefale ??? Altså 10 X er måske i overkanten, men langt de fleste GODE kikkerter kommer med 10 X (evt. 8)

Mvh Takleberry

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#6
Den gamle 8 x 56 Swarovski er et eksempel på en god allroundkikkert.

Det eneste den ikke dur til er drivjagt i Polen ...

Mine 3-12 x kikkerter, står næsten altid på 8 eller derover [Smile]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#7
Men problemet er jo når man bliver sat af et sted som ikke ligefrem er halvåbent - eks. et skovspor - kommer elgtyren så lidt tæt på inde mellem træerne - så ser man bare en stor gang pels - og hvor hulen skal man så lige skyde når man har 1-1½ sek. til at beslutte sig på....
Og jeg har siddet nogle gange et sted (og det er DER man skal sidde da det giver rigtige gode muligheder i øvrigt) hvor der er en veksel ca 5 meter væk - så er 8x uanvendeligt også...

[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Takleberry

Er fast forstørrelse på en riffelkikkert en vej at gå [?]


Nej [Big Grin]

For 30 – 40 år siden var de fleste jagtrifler herhjemme udstyret med en 4x32 kikkert. Da de variable kikkerter kom frem, og begyndte at være af en rimelig kvalitet, blev 4x32 kikkerterne udskiftet. Det var der jo selvfølgelig en årsag til, nemlig den at en variabel kikkert kunne bruges på vekslende afstande.

Jeg mener at det er en klar fordel hvis en kikkert har variabel forstørrelse. Det er efter min mening en betingelse at man ser målet tydeligt og i en tilstrækkelig størrelse hvis man skal kunne placere en kugle præcis.

90% af de ræve jeg nedlægger er med kikkerten stående på 20 – 25 gange forstørrelse, hvilket jeg mener er en klar fordel til et så forholdsvis lille mål som en ræv er.

Swift
Svar
#9
Njaa!

Jeg mener at det er en klar fordel hvis en kikkert har variabel forstørrelse

Swift. Jeg har stadig en gammel 4x32 med en ørn fra Tyrol siddende på en af mine rifler. Den er alt rigelig i de allerfleste tilfælde på de i Danmark forekommende afstande. Da den samtidig sidder på en .222'er giver det jo sig selv at den ikke benyttes på afstande væsentligt over 100m. Jeg medgiver dog, at man ind i mellem kunne ønske sig en lidt større forstørrelse (efterhånden som alderens svagsyn melder sig), så til alm jagtbrug vil mene, at man kommer meget langt med f.eks. 6x forstørrelse. Der hvor, de faste kikkerter kommer til kort, er når man har brug for at skyde på meget korte eller meget lange hold (som trykjagt eller til feltskydning)

mvh
Anders
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Takleberry

Hvilken forstørrelse vil du så anbefale ??? Altså 10 X er måske i overkanten, men langt de fleste GODE kikkerter kommer med 10 X (evt.


Jeg syntes ikke at 10X er i overkanten, selv om jeg nok syntes at en S&B PMII 10X42 er lidt voldsom til civilt brug - der må være andre muligheder................jeg kan ikke huske eksakt hvad forstørrelsen var, men jeg prøvede engang Swarovski med fast forstørrelse og det var/er ubetinget den klareste kikkert jeg nogen sinde har kigget i.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#11
Hej ID-jeg kunne forestille mig det var deres 8x56-dén er bare rigtig FED....[:p][:p][:p]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#12
Måske - men jeg tror at det var denne her.
[Image: Swa.jpg]


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#13
@ ID og ULG: Det var nu deres PMII'er jeg henviste til
[Image: PM10x42.jpg]

Men det var blot ment som et eksempel på prisforskellen på en rigtig god kikkert med fast forstørrelse og en variabel... Enig en PMII'er var måske lige at sigte[Wink] højt nok..

At jeg måske hælder mere til 10 X forstørrelse frem for 8 X, er at jeg gerne vil have en kikkert med Mildot eller lign. sigtemiddel til afstandsbedømmelse - fx. noget lign. MP20 (indsat som eksempel)
[Image: falcon2.jpg]

( jeg er med på, at det ret beset ikke betyder en døjt mht. kuglebane om råbukken står på 100 m. eller 125 - der er bare gået sport i, at forsøge en så præcis afstandsbedømmelse som muligt, inden man skyder)

Jeg er fuldstændig enig i, at siddende på en post med et skudfelt på max 10 m. er en kikkert med 10 x forstørrelse ikke optimal (der ville jeg faktisk vælge en Aimpoint, hvis endelig det var)
Men for at vende eksemplet om: Hvis man fx. har 5.000 kr. til at købe kikkert for, så må man da alt andet lige få noget mere kvalitet for de penge, hvis man køber en med fast forstørrelse, end en med variabel...

Citat:quote:

Den gamle 8 x 56 Swarovski er et eksempel på en god allroundkikkert.

Det eneste den ikke dur til er drivjagt i Polen ...

Mine 3-12 x kikkerter, står næsten altid på 8 eller derover


Jamen det er jo det - mine variable kikkerter står også altid over 7 (tit mellem 9-10).. Og i erkendelse af at jeg ikke kommer på drivjagt, sååååeee [Big Grin] (jeg skal måske indskyde, at jeg ALDRIG har skudt med riffel på et dyr i bevægelse - og regner for den sags skyld heller ikke med at jeg kommer til det..)

Citat:quote:

90% af de ræve jeg nedlægger er med kikkerten stående på 20 – 25 gange forstørrelse, hvilket jeg mener er en klar fordel til et så forholdsvis lille mål som en ræv er.


Swift det kan du sådan set have ret i - jeg har bare oplevelsen af, at mit trådkors "sejler" på så store forstørrelser (der vil jo altid være bevægelse - den bliver desværre bare forstørret når man skruer kikkerten op [V]

Mvh Takleberry

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Takleberry

Er fast forstørrelse på en riffelkikkert en vej at gå[?]



Hej Takleberry

For me ..yes, jeg like a 3x9 scope...3x for deer in timber/bush under a 100yds/meters..bigger field of view with lower power setting.
6x to 9x for sightin at the target range or a god standing shot at big game.
Also jeg use 9x for mule deer hunting i western states where ranges of target can run between 100 til 600 yds/meters so 3x or 4x just does'nt "cut it" for me at those longer ranges.
Deer og other big game are easier to pick up in the scope on running shots with 3x i timber/bush country.
As to 16x og up ,jeg use those maginfications for our yearly Prairie Dog shoots i Montana, where you are shooting at very small targets at ranges of 200 yds/meters and up...PDs are roughly the size of a 16 ounce beer can. You can't hit what you can't se. The same can be said for Crows og other small varmints, more power maginfication is needed for those stationary shots.

Jeg am not familiar with hunting/jagt i Danmark ,but jeg can tell you the that landscape i Norway og Sweden is very similar to her at home. My wife has traveled those countries several times og billeder looks like Northern Michigan so my point is ..the scopes that work on my big game rifles her will work there also. Just my 2 cents..[Smile]

Mvh..Eric
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Takleberry

@ ID og ULG: Det var nu deres PMII'er jeg henviste til


Ja, ja, det så jeg godt, men Schmidt & Bender PMII er en militær-kikkert...........du kører vel heller ikke til bageren søndag morgen i en PMV [Big Grin]


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by ID

Ja, ja, det så jeg godt, men Schmidt & Bender PMII er en militær-kikkert...........du kører vel heller ikke til bageren søndag morgen i en PMV [Big Grin]


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]



Altså hvis jeg nu havde en PMV, ville jeg da ikke udlukke det [Wink] Om ikke andet så for at se ansigtsudtrykket på alle de andre søvninge morgenbrødskøbere [Big Grin]

Men igen - det var blot for at illustrere prisforskellen mellem fast og variabel kikkert.

Mvh Takleberry

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#17
Det var dog nogle sære pinjetræer du har på din egn Takleberry [:o)]

JPL
JPL
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Trotyl

Det var dog nogle sære pinjetræer du har på din egn Takleberry [:o)]

JPL



Det kaldes bare for "egnsudvikling" [Wink] Man er jo også nødt til at gemme sig lidt, hvis man skal bruge naboen som "portræt" i et sigtebillede [Big Grin]

Takleberry

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#19
Citat:quote:

naboen som "portræt" i et sigtebillede


Rolig nu-Takle.... du husker vel nok at du bor indenfor "nedslags-området" for min .416 Skrædder-ikk'?[Big Grin][Big Grin]

Hilsen Ulrik[Wink]
Hilsen Ulrik
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by ULG

Rolig nu-Takle.... du husker vel nok at du bor indenfor "nedslags-området" for min .416 Skrædder-ikk'?[Big Grin][Big Grin]
Hilsen Ulrik[Wink]



Jo jo Ulrik det ved jeg godt [Big Grin] men jeg har også set dig skyde med den, så jeg er ikke nervøs [Big Grin][8D][Wink][Big Grin]

Takle.....

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)