Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sauer 200 STR
#1
Efter at have snakket med den lokale formand for skytteforeningen, fik jeg nogle tanker.

Han sagde at de i Vingsted ikke var glade for de dobbelte våbentilladelser, og at politiet slet ikke var begejstrede ...

Han ville undersøge sagen nærmere for mig, da jeg gerne vil vide hvad der er legalt.

Nu er det sådan at jeg ikke ved om den jeg har er købt med tilskud, eller om den kan fjernes fra skytteforeningernes register, eller om den blå tilladelse skal bortfalde.

Der har jo været noget skriveri om patroner med og uden tilskud, så jeg vil gerne være på den sikre side med hensyn til riffelen også.

Der har jo været noget debat om baneriflernes adgang til Forbundsmesterskabet, den startede jeg faktisk selv for små 20 år siden.

Men resignerede så efter devisen: If you can't beat them, join them [8D]

Så nu må vi se hvad de siger.

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#2
Jeg tror du skal tage det ret afslappet. Hvis du har købt riflen er det din uanset om den oprindelige ejer købte den med tilskud eller ej. Skytteforeningen har ikke pant i den.

Og hvad skal man lægge i at nogle ikke er glade for, og andre ikke er begejstrede ? Det kan man ikke forvalte ud fra. Hvis du har en eller to riffeltilladelser på den så må du bruge den til det der står på tilladelserne.

Venlig hilsen Lasse
...komfort kan ikke overdrives.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
Hvis du får den registreret på en jagttilladelse, kan du jo bruge den til det hele, det er jo bare, at skifte sigtemiddel, hvis ikke der er lavet andre ændringer, og tilskud eller ej, så er et jo ikke dig der har købt den med tilskud, går jeg ud fra,og så burde det være tidligere ejer, om nogen skulle hænges op det .

Mvh
Carsten
Svar
#4
halløj
ikke for at være pessimist, men jeg har forstået at hvis Vingsted erfarer "civilt" brug af langdistanceriffel forfalder tilskuddet til kontant afregning. Når Gammeltoft kommer hjem fra det sydlige kan vi få nøjagtig besked, jeg mener han som skytteforeningsformand har undersøgt det til bunds

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Jeg tror du skal tage det ret afslappet. Hvis du har købt riflen er det din uanset om den oprindelige ejer købte den med tilskud eller ej. Skytteforeningen har ikke pant i den.

Er du 100% sikker?

Og hvad skal man lægge i at nogle ikke er glade for, og andre ikke er begejstrede ? Det kan man ikke forvalte ud fra.

Det var det jeg ville have fastslået, formanden vidste ikke noget sprecifikt.

Hvis du har en eller to riffeltilladelser på den så må du bruge den til det der står på tilladelserne.

Sådan har det været hidtil, jeg har to tilladelser på den. Men jeg vil ikke gøre noget, som nu måske er blevet ulovligt.

Venlig hilsen Lasse
...komfort kan ikke overdrives.



K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#6
Nej Claxel, jeg er ikke helt sikker, men prøv at sammenligne med at købe en brugt bil. Hvis der ikke er lyst pant i bilen, så er det da din når du har betalt den !

Jeg var selv lidt nede ad den vej da jeg havde en Sauer 200. Man kunne som skytteforeningsmedlem købe ekstra piber til baneriflen, og de passede perfekt til jagtriflen, men der var også alle mulige holdninger om at nogen ikke var begejstrede og andre mente ikke man måtte. Det lykkedes mig aldrig at se noget på skrift som kunne sætte forholdene på plads, og der fulgte ingen forbehold med indkøbet af piber, derfor mit oprindelige indlæg. Jeg er meget interesseret i at høre Gammeltofts vurdering, for der er jo en del penge involveret.

Foreløbig fastholder jeg, at du skal tage det roligt. De tilladelser du har er gyldige indtil de udløber eller bliver tilbagkaldt.

Venlig hilsen Lasse
...komfort kan ikke overdrives.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#7
Hej,

der har gennem tiden været fusket meget med DDS banerifler anvendt på blå tilladelser.
Har dog selv som mange gange tidligere skrevet haft en sådan riffel købt hos en forhandler men solgte den da jeg mener den intet har at gøre på en jagtfeltskydning. Nok om det.

Riflen "STR200" er en riffel fremstillet med forskellige features og leveret specifikt til den fælles nordiske skytte"rørelse" og der er lavet en eksklusiv aftale med sauer om at det kun er skytteorganisationerne i Norge Sverige og Danmark der kan købe dem. Derfor fremgår den ikke af sauers markedsføringsmateriale.

Så langt så godt.

Riflerne sælges som tidligere sagt i danmark gennem DDS som så videresælger riflen, under deres indkøbspris og "tabet" dækkes af de til DDS udbetalte tipsmidler.
Dette gør selvfølgelig at DDS har vedtaget at riflerne kun må videresælges til "reglementerede" DDS skytter og at de kun må anvendes til aktiviteter godkendt i DDS.

At riflerne således fuskes ud af systemet og smagløst anvendes i andre sammenhænge er vel kun op til den enkeltes samvittighed eller mangel på samme.

Ret beset er der tale om et forhold der i en eller anden grad kan karakteriseres som misbrug af midler og om forholdet er strafbart er uvist men misbrug er det!.

Éen af dem i finalen i år til DDS har inden for det sidste år fusket en riffel ud på den måde så hvis der efterfølgende skulle være lukket for den mulighed er det sket siden september.
Manden berettede på et tidligere tidspunkt at han "var nødt til" at købe en "rigtigt registreret" riffel for samtidig at have en plausibel grund til at købe tilskudsstøtttet ammo til jagtfeltskydning.

Men hvorfor er det blevet sådan at alt bare skal voldbolles til det bliver lukket og går ud over andre mennesker? Har vi ingen respekt mere??

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Hej,

der har gennem tiden været fusket meget med DDS banerifler anvendt på blå tilladelser.
Har dog selv som mange gange tidligere skrevet haft en sådan riffel købt hos en forhandler men solgte den da jeg mener den intet har at gøre på en jagtfeltskydning. Nok om det.

Riflen "STR200" er en riffel fremstillet med forskellige features og leveret specifikt til den fælles nordiske skytte"rørelse" og der er lavet en eksklusiv aftale med sauer om at det kun er skytteorganisationerne i Norge Sverige og Danmark der kan købe dem. Derfor fremgår den ikke af sauers markedsføringsmateriale.

Om den har noget at gøre der, formodede jeg var en smagssag. Jeg mente først selv nej, men en customriffel kan bygges magen til, og så er forskellen i det = 0

Hvis den eksklusivaftale stadig gælder, så skal den gælde for alle og så skal STR-skyderne væk, det er jeg ikke et sekund om at indrømme, men så skal det også gælde hele vejen rundt
Jeg skal være den første til at gå i "brechen" ...
.

Så langt så godt.

Riflerne sælges som tidligere sagt i danmark gennem DDS som så videresælger riflen, under deres indkøbspris og "tabet" dækkes af de til DDS udbetalte tipsmidler.
Dette gør selvfølgelig at DDS har vedtaget at riflerne kun må videresælges til "reglementerede" DDS skytter og at de kun må anvendes til aktiviteter godkendt i DDS.

At riflerne således fuskes ud af systemet og smagløst anvendes i andre sammenhænge er vel kun op til den enkeltes samvittighed eller mangel på samme.

Ret beset er der tale om et forhold der i en eller anden grad kan karakteriseres som misbrug af midler og om forholdet er strafbart er uvist men misbrug er det!.

Éen af dem i finalen i år til DDS har inden for det sidste år fusket en riffel ud på den måde så hvis der efterfølgende skulle være lukket for den mulighed er det sket siden september.
Manden berettede på et tidligere tidspunkt at han "var nødt til" at købe en "rigtigt registreret" riffel for samtidig at have en plausibel grund til at købe tilskudsstøtttet ammo til jagtfeltskydning.

Men hvorfor er det blevet sådan at alt bare skal voldbolles til det bliver lukket og går ud over andre mennesker? Har vi ingen respekt mere??

Jeg har masser af respekt, reglerne skal følges, men vidste ikke eksakt hvordan det stod til. Nu får jeg direkte besked fra Vingsted og så må vi tage den derfra.

PS:
Hvad så med de færdigheder man har tillært sig med tilskudsmidler, de kan da ikke værdisættes[Wink][Wink]

/Clax

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!



K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#9
@CLAX

Citat:quote:

Om den har noget at gøre der, formodede jeg var en smagssag. Jeg mente først selv nej, men en customriffel kan bygges magen til, og så er forskellen i det = 0



Der har du en pointe men hvad skal vi gøre ved de skydninger??
Et af formålene er at dygtiggøre jægere. Skal det ske med banerifler eller jagt/varmint rifler??

Det kan vi jo diskutere til evighed og vi(jægere) bliver nok aldrig enige om[Big Grin]

Lige et indspark... STR200 står iøvrigt for Scandinavian Target Rifle men det ved folk nok.

Citat:quote:

Jeg har masser af respekt, reglerne skal følges, men vidste ikke eksakt hvordan det stod til. Nu får jeg direkte besked fra Vingsted og så må vi tage den derfra.



Nu håber jeg ikke du tog det som et personligt angreb, grundet min dårlige formulering.....[B)]
Det var ment som en generel betragtning af samfundet.
Næsten uanset hvor man kikker hen så bliver ting til stadighed oftere og oftere misbrugt til gene for andre[xx(]

Men det bliver interessant og høre hvad Vingsted egentlig siger.

Hvis du vil have korrekt besked er det nok Steen F. Andersen du skal kontakte. Det er ham der som generalsekretær for DDS, i sin egenskab af advokat, skal svare på det spørgsmål.
Det er ofte set at der er kommet forskellige meldinger derfra alt efter hvem man har spurgt[B)]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#10
Det kunne jo være at man synes at det er en fed riffel til jagt.

Kan man købe den i Skyttebutikken og så bare betale fuld pris, og få den på blå tilladelse med det samme?
Svar
#11
Citat:quote:

Det kunne jo være at man synes at det er en fed riffel til jagt.

Kan man købe den i Skyttebutikken og så bare betale fuld pris, og få den på blå tilladelse med det samme?


Det er jo heldigvis en smagssag[Wink].
Jeg har hørt flere sige de bruger den på jagt for at retfærdiggøre at bruge den til jagtfeltskydning... ømt....det er stadig ikke en jagtriffel selvom man registrerer den som så.
Den er og bliver en baneriffel[Wink]

Og ja, det kan man sikkert godt, men hvorfor???

Du kan købe Sauer 205 (som ligner), Sauer SSG 3000 og Sauer Phantom

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Citat:quote:

Om den har noget at gøre der, formodede jeg var en smagssag. Jeg mente først selv nej, men en customriffel kan bygges magen til, og så er forskellen i det = 0



Der har du en pointe men hvad skal vi gøre ved de skydninger??
Et af formålene er at dygtiggøre jægere. Skal det ske med banerifler eller jagt/varmint rifler??

Det er her det store spørgsmål ligger begravet.

I jagtskydning, (hvor det i øvrigt ikke er jagtrelevant), da er det en fordel at skyde med et trapgevær/sporter. Evt. boret en anelse op, eller med måske (1/2-3/4) choke.

Det game deltog jeg i, i en årrække, og her benytter næsten alle topskytter den type. Få skyder med ½-automater ...

Der er ikke set en smækker englænder med sidelåse der [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Det forhold er jo nærmest at sammenligne med alm. jagtriffel, contra varmint/baneriffel ...

Det kan vi jo diskutere til evighed og vi(jægere) bliver nok aldrig enige om[Big Grin]

Den lader vi blot stå [Wink]

Nu håber jeg ikke du tog det som et personligt angreb, grundet min dårlige formulering.....[B)]

Nej, nej slet ikke, jeg synes det var godt formuleret. Dyb respekt for dine meninger desangående ...

Men det bliver interessant og høre hvad Vingsted egentlig siger.

Hvis du vil have korrekt besked er det nok Steen F. Andersen du skal kontakte. Det er ham der som generalsekretær for DDS, i sin egenskab af advokat, skal svare på det spørgsmål.
Det er ofte set at der er kommet forskellige meldinger derfra alt efter hvem man har spurgt[B)]

Så længe der er to mennesker, vil der være to meninger, men er der skrevne regler, så kan det ikke "bøjes" (Og ret skal være ret)[Wink]

Shoot low, they might be crawling !!!!



K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by TRG-S

Det kunne jo være at man synes at det er en fed riffel til jagt.

Kan man købe den i Skyttebutikken og så bare betale fuld pris, og få den på blå tilladelse med det samme?



Kan disse erhverves på "blå" tilladelse ?
DDS må jo ikke give tilskud her - eller hvad ?

http://www.skyttebutik.dk/group.asp?group=289

JPL
JPL
Svar
#14
Glem nu de skide STR rifler og køb en Sauer 205 (som ligner), Sauer SSG 3000 eller Sauer Phantom.

Citat:quote:

Det forhold er jo nærmest at sammenligne med alm. jagtriffel, contra varmint/baneriffel ...


Øhh Clax, hvorfor må man nu ikke bruge en varmintriffel??[Big Grin]
Den er da vitterligt lavet til jagtbrug[Wink]
Er det du mener ikke en sporter riffel?

Jeg mener der er to grupper:
jagtrifler: almindelige jagtrifler og varmintudgaver af jagtrifler.
banerifler: DDS type banerifler og deciderede sportertyper

Jeg mener at der hvor kæden hopper af er når man bruger en decideret baneriffel til jagtfeltskydning.
Ja, nogen vil vælge at bruge den til jagt for at retfærdiggøre at bruge den til jagtfeltskydning[xx(] fred være med dem.

Men vil man som jæger have en Sauer baneriffel må man nøjes med at købe en Sauer 205 target som egentlig er samme riffel som STR´en og man undgår alt det svindel med midler.

Man skal så huske at når man køber en ekstra pibe skal man ligeledes betale mere idet der også er tilskud til piber.

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#15
Blot for at illustrere "stridens pære" [Big Grin][Wink]

Den første riffel er en baneriffel til brug i DDS, resten er OK ([?])

Som Gammeltoft så rigtigt skriver, Hvor går grænsen [?][Big Grin][Big Grin][8D][Big Grin]

Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Jeg har hørt flere sige de bruger den på jagt for at retfærdiggøre at bruge den til jagtfeltskydning... ømt....det er stadig ikke en jagtriffel selvom man registrerer den som så.

Her er en 200STR:

[Image: 1049.gif]
Den er og bliver en baneriffel[Wink]

Du kan købe Sauer 205 (som ligner)

[Image: 2504b.gif],

Sauer SSG 3000;

[Image: kivaar14.jpg]

Sauer Phantom:

[Image: s205phantom.jpg]


Og så et eksempel på en custom:

[Image: genesis5.jpg]

Shoot low, they might be crawling !!!!



Blot skal benene af de sidste for at være med i mesterklassen ...

Confused, I guess so ... [Wink]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#16
Den nederste er klart en jagtriffel![Wink]

Eller skal man til at sige man KUN må bruge fabriksfremstillede standard jagtrifler og så lave en "positivliste"??

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Citat:quote:

Det forhold er jo nærmest at sammenligne med alm. jagtriffel, contra varmint/baneriffel ...


Øhh Clax, hvorfor må man nu ikke bruge en varmintriffel??[Big Grin]
Den er da vitterligt lavet til jagtbrug[Wink]
Er det du mener ikke en sporter riffel?

Jo for Sa**?##%"#

Du skal ikke læse hvad jeg skriver, men det jeg mener [Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Jeg mener der er to grupper:
jagtrifler: almindelige jagtrifler og varmintudgaver af jagtrifler.
banerifler: DDS type banerifler og deciderede sportertyper

God klassificering, lige ud ad landevejen ...

Dog kan Varmint og sportere ligne hinanden meget

Jeg mener at der hvor kæden hopper af er når man bruger en decideret baneriffel til jagtfeltskydning.
Ja, nogen vil vælge at bruge den til jagt for at retfærdiggøre at bruge den til jagtfeltskydning[xx(] fred være med dem.

Men vil man som jæger have en Sauer baneriffel må man nøjes med at købe en Sauer 205 target som egentlig er samme riffel som STR´en og man undgår alt det svindel med midler.

Jeg regner ikke mig selv som en hykler, jeg har aldrig brugt min på jagt

Overvejede ikke tilskudsproblematikken da jeg købte den.

Jeg var dengang, for de små 20 år siden hvor jeg var med i feltskydningen første gang, blot sur over at Sauerne var nemmere at skyde med end alm. jagtrifler.

Jeg var et år røget med i finalen, med en BRNO Fox i kal. 222 rem, med en 3-9 x 40 tascokikkert på ...

Så det kan altså lade sig gøre.

Det var blot ikke nemt at være med i de sidste finaleskydninger ...

Nok om det.

Der gik så 10-12 år, før jeg købte en Sauer, brugt.

Nu er situasjask'en en helt anden, det er derfor jeg vil vide om Vingsted giver grønt lys.



K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Den nederste er klart en jagtriffel![Wink]

Eller skal man til at sige man KUN må bruge fabriksfremstillede standard jagtrifler og så lave en "positivliste"??

Det er derfor nordisk er så lige for alle. (5 kg riffel/ 12 x forstørrelse på kikkert)

Det var min grund til at skifte fra feltskydningen, dengang i forrige årtusinde.

Men at træne 4 discipliner, det kræver meget skydning, og haglskydningen skader riffelskydningen, et vice versa ...

De 5 kilo begrænser riflernes inerti og så er vi tilbage i den anden tråd hvor vi to havde gang i de kvadrerede momenter [Wink]

Tikka Continental er et godt bud på en sådan standard-Nordisk-Riffel. Jeg købte selv en til det brug, men nu har Fruen jo "set lyset" i den [Smile]

/Clax

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!



K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#19
Citat:quote:

Og ja, det kan man sikkert godt, men hvorfor???

Du kan købe Sauer 205 (som ligner), Sauer SSG 3000 og Sauer Phantom



På blå tilladelse må man bruge den alle steder inkl. på jagt, på våbenpåtegning må den kun bruges på godkendte baner til godkendte dicipliner, så det vil da være en stor fordel for nogle.
Svar
#20
Hvorfor så ikke købe en 205´er og undgå alt det bøvl??

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)