Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Indskydning
#1
Jeg vil lige om der er nogle, der har erfaring med en indskydningsmetode, hvor man ved at placere riflen i en fast indskydningsbuk afgiver et skud, hvorefter man indstiller kikkerten så sigtepunktet er sammenfaldende med det afgivne skud!

Metoden virker logisk og ligetil under visse forudsætninger, nemlig at sigtepunktet er lig med det ønskede træfpunkt (ved indskydning på en 100 m. bane er det ønskede træfpunkt jo ofte højere end sigtepunktet grundet en indskydning på længere afstand).

MEN er det en metode som kan anvendes i praksis [?]
Svar
#2
Det er en form for "boresighting" - du kan ikke anvende boresighting som endelig indskydning, men det sikrer at (når du f.eks. lige har monteret en ny kikkert) du kan holde dig inden for skiven ved den endelige indskydning. Du kan også spænde riflen op i en bænk og kigge ud gennem løbet (så behøver du ikke afgive skud) - dette er alm. boresighting.
Jeg tror at jeg ved hvad du mener med højden af træfpunktet [Smile]. Det kan du faktisk beregne dig til - gå ind på http://www.norma.cc og klik på ballistik og vælg din kaliber/kuglevægt. Hvis du gerne vil have indskudt din riffel på 200 meter, men kun kan boresighte på 100 meter, ja så sætter du indskydningsafstanden til 200 meter og rykker den røde højdemåler frem på 100 meter - på toppen af siden vil du derefter kunne se afstanden til sigtelinien.
Svar
#3
Lige en tilføjelse;
Jeg undre mig tit over at folk skyder ind på så lange afstande - jeg skyder ind på 60 meter - kuglebanen "klikker" min sigtelinie igen på 180 meter d.v.s. at jeg i praksis kan holde lige på fra ca. 45 meter op til ca. 200 meter (hvis jeg vil acceptere 1" træfmargin).
Svar
#4
Jbruun

Selvfølgelig er det anvendeligt, måske den nemmeste metode. Det er dog nemmest hvis du dirrigerer en kammerat til at justere, mens du holder sigtet. Og i de fleste tilfælde er det smart at holde 1,5-5cm over sigtepunktet. Det skulle afhængig af kaliberet, give mulighed for skydning op til 250 meter uden at korrigere. Da jeg i weekenden skød min 94 ind, blev den sigtet groft ind på et af naboens træer. Jeg kunne nemlig se både kærv&korn og kikkert på samme tid(er ikke bælgøjet) Først sigtede jeg efter et punkt med kærv og korn, for derefter at flytte kikkerten. Da jeg så testede denne grove indstilling, ramte jeg et par centimeter ved siden af.

Great Dane
Great Dane

Svar
#5
Alle snakker så meget om at man skal kunne skyde ud til 220 - 250 meter,uden at korrigere,men 95% skyder aldrig over 120 meter,hvis man snakker jagt herhjemme.Langt de fleste bukke skydes på en afstand under 100 meter.
Har jeg ret eller skyder danske jægere meget vildt på 200 meter,ved jagt herhjemme.[?]
Svar
#6
Selvfølgelig har du ret!

Måske dog ikke lige procentsatsen, men det er overdrevet hvor meget folk går op i at ramme meget lange hold. Jeg selv kunne ikke drømme om at skyde til råvildt, der var mere end 150 meter ude. Et af mine hovedargumenter er, at der hvor jeg jager er der ikke mulighed for længere hold. Men jeg syntes nu også at det er fedest at tælle næsehår på vildtet, for derefter at nyde at jeg vandt over dyrets sanser. Men alt i alt er jeg sikker på at jeg evner meget længere hold. Jeg er sikker på at der er mange der har evnerne og træner, netop fordi at det er brugbart på en jagtrejse eller tilsvarende.

Great Dane
Great Dane

Svar
#7
Nej GD det er ikke anvendeligt - kun til grov indskydning. Og til både jbruun og GD, hvis det er mig i hentyder til med hensyn til at skyde på de lange afstande, kan jeg oplyse at jeg absolut ikke skyder til dyr på de afstande (tværtimod). Min pointe var blot, at skyder jeg ind på 60 meter så er jeg godt kørende til de afstande jeg skyder på.
GD jeg glæder mig til at få demonstreret (på skydedagen) at du kan boresigte til hul/hul. Vi indskød, efter den metode jbruun beskriver på 60 meter, derefter gik vi ud og skød 200 meter - SKUDET GIK CA. 3 METER TIL VENSTRE FOR SKIVEN! Vi har også prøvet at boresighte med en laser igennem løbet - det gik også galt. Jeg tror at rekylet på en bænk og rekylet på et meneske gør forskellen.
Skyldes din skråsikkerhed at det er skuddag imorgen!
Svar
#8
Michael...Rolig min dreng[Wink] Ingen hentydning herfra...Sorry!

Jeg mener at man selvfølgelig skal sigte på et punkt på en skive, og derefter få en kammerat til at korrigere efter din anvisning. Dette kan nemt lade sig gøre, hvis du ligger stille og holder sigtet, mens kompisen flytter korset/prikken til skudhullet. Og jo jeg sigter gerne din riffel ind....Lidt tættere end tre meter....Huskede du at flytte skægget væk fra øjnene??[Big Grin]Men en nymonteret kikkert på en riffel som din, kan være drilsk hvis ikke den rammer skiven...Køb noget orden......[Wink]Nååå ja til Maj kom den..Sagde du!

G.D.
Great Dane

Svar
#9
en effektiv metode til indskydning af riffel er følgende: læg riflen på et fast justerbart underlag tag bundstykket ud find et tydeligt definerbart sigtepunkt mellem 50 - 200 meter væk kik skiftevis gennem piben og kikkerten uden at flytte riflen juster kikkerten til der er sammenfald mellem sigtepunkterne. herefter skydes mellem 1 - 3 skud (afhængigt af riflens og skyttens evner) på en lys skive med en plet (jeg foretrækker en trekant på spids med ca 5mm tyk sort ramme) herefter placeres riflen helst i en bænk hvorefter man får sigtet til at pege på pletten ved at flytte på riflen, herefter skruer man på kikkerten til sigtemidlet peger på midten af skudgruppen eller mellem 3 - 5 cm lodret under hvis skudafstanden er ca 100 m (fidusen er man han ikke flytte riflens træfpunkt men kun sigtemidlernes sigtepunkt) Herefter bør man foretage kontrolskud for at få bekræftet at riflen ikke flyttede sig under sigtejusteringen (ovennævnte indskydningsprocedure bruges primært pga min fattigdom, nærighed og angst for rekyle, så jeg kan nøjes med 2 skud pr riffel hvoraf det sidste er at betragte som et kontrolskud)

jbn
Svar
#10
Ja ignorant, din første procedure er ganske almindelig boresighting og som du selv er inde på finindskyder du med en anden metode. Som du selv skriver skal du skyde 1-3 skud hvilket (forhåbentlig) be- tyder at du sætter bundstykket i igen og allerede den procedure gør at riflen ikke ligger nøjagtigt hvor du sightede. Derudover forudsætter det at du kan kigge ud gennem løbet blot ved at tage bundstykket ud - det kan jeg f.eks. ikke. Jeg skal afmontere den øverste reciever og bundstykket for at stå tilbage med et kikkertmonteret løb som jeg kan kigge igennem.
GD tak for tilbudet, men min riffel er skudt ind nu - jeg vil bare gerne se dig (generelt) boresighte en riffel til hul/hul. Som jeg har skrevet ovenfor skal jeg "pille" ret meget ved min riffel for at kunne boresighte og jeg kan f.eks. ikke komme til at kigge korn/kærv når min kikkert er monteret - jeg skal jo afmontere det bageste sigte for at montere kikkerten. Du kan godt more dig over de 3 meter (det er jo nemt) jeg var ligeså overrasket, men jeg må bare konstatere at metoden ikke dur.
Svar
#11
Endnu simplere end diverse eksperimenter med boresighting er, at skyde det første skud på f.eks. 15 meters afstand. Så rammer man altid skiven og kan foretage den grove justering på basis af et eller to skud. Siden finjusteres på den ønskede afstand...

Til Olsen
Du har ret i, at der ikke falder mange skud i DK på afstande over 100 meter. Men når det nu er teknisk muligt at indskyde de fleste rifler således at de faktisk med ganske få centimeters nøjagtighed kan ramme hvor man sigter ud til cirka 200 meter, hvorfor så lade være. Det kunne jo f.eks. være at man fik skudchance til en anskudt buk på et langt hold, og så er det ikke morsomt at skulle tage højde for det betydelige kuglefald der vil være, hvis riflen rammer præcist i pletten på 100 meter.

Asumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#12
Boresighting er kun et middel til at få riffel og kikkert til at pege så meget i samme retning at man rammer skiven, uden at skulle flytte rundt på person eller skydeskive.Boresightingen kan med fordel udføres før man kommer til skydebanen (synd for dig at du har en blaser Michael Intile sådan er verden så ond ) (det er vel heller ikke et stort problem at kigge gennem et løst blaserløb med kikkert på den er vel netop designet for at man let kan afmontere pibe og kikkert) Selve indskydningen kan for såvidt sagtens foretages på et helt andet tidspunkt. Første skud bruges som sagt til at vise hvor træfpunktet er i forhold til sigtepunktet som så justeres til at få sammenfald med træfpunktet. Al indskydning skal foregå som sigtet skydning ved hvert skud hvor det faste anlæg udelukkende bruges til at begrænse de værste tilfælde af dillerium tremens.

jbn
Svar
#13
Hej Ignorant (endelig et fornuftigt menneske) Du har helt ret i alle dine betragtninger bortset fra at jeg ikke har en Blaser.
Jeg er den lykkelige ejer af en Armalite M15A4 SOF (tro det eller ej; den er fortrinlig til drivjagt) men derfor kan jeg jo godt være enig med dig [Wink] Al indskydning skal foregå som sigtet skydning
Svar
#14
undskyld hvis jeg fornærmede dig ved at tro at din riffel var en blaser

jbn
Svar
#15
It' s OK Ignorant [^] [Image: anim_50cal.gif]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)