Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bukkejagt?
#1
Hej.
Jeg er en ungjæger, der driver bukkejagt på et areal bestående af: Marker med korn, mark med raps og en dertilhørende skov.
Sidste år så jeg ikke nogen store bukke, men jeg hørte bukke kalde indefra skoven, men som ungjæger/nyjæger kan jeg ikke vurdere, hvor stor bukken ville være?
Jeg bliver ofte i tvivl om, der overhovedet er "store" seksendere på mit revir?
Nogen siger: Er der et levende hegn, er der også en buk?
Hvis ville skrive lidt om deres erfaringer, så jeg kunne få afskaffet min tvivl?

På forhånd tak
Anders W. Jensen
Tag chancen, vind bamsen!
:-)
Svar
#2
Jeg er en ungjæger, der driver bukkejagt på et areal bestående af: Marker med korn, mark med raps og en dertilhørende skov.
det er da en god kombination:råvildt er glade for at stå i rapsen og skoven kan åbenbart også rumme en buk eller to
Sidste år så jeg ikke nogen store bukke, men jeg hørte bukke kalde indefra skoven, men som ungjæger/nyjæger kan jeg ikke vurdere, hvor stor bukken ville være?
det kan gamle erfarne jægere heller ikke høre forskel på, selvom nogle påstår det. heller ikke mellem rå og buk.
Jeg bliver ofte i tvivl om, der overhovedet er "store" seksendere på mit revir?
jo, det er der da, men han er ikke nær så nem som en årsbuk. jeg er ret imponeret over at du hidtil har ventet på en af de store - hvis det er en af dine første bukke, er der nu ingen der ser ned på dig hvis du skyder en ung fejet buk i en god situation
Nogen siger: Er der et levende hegn, er der også en buk?
der kan stå bukke overalt i naturen, og et levende hegn i et landbrugslandskab er en god råvildtbiotop

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#3
Tak for svaret.
Jeg har skudt en buk, på det revir. Det skal så lige siges, at det var en tre-benet spidsbuk, så jeg fik besked af gårdejeren, at jeg skulle skyde den. Jeg var i hvert fald meget stolt over min første buk som 16- årig, selvom det ikke var et drømme-trofæ, men den hænger på værelsetSmile

Men det ville da helt klart være dejligt, hvis seksenderen skulle dukke op i år.
Tag chancen, vind bamsen!
:-)
Svar
#4
Hejsa
Tillykke med bukken... det kan godt være, det ikke er ret tit, man kommer i nærheden af de flotte store seksendere, så nyd du bare dit trofæ!

Din jgatglæde var med garanti lige så stor da din buk faldt, som hvis en gammel garvet jæger med 30 6-endere på væggen nedlægger en stor buk....

Mht. lydene. Når et rådyr smæler, (larmer/gøer når det bliver skræmt)kan jeg heller ikke høre forskel på de forskellige rådyr. Jeg har dog ved et par enkelte lejligheder hørt bukke udstøde anderledes lyde. Og her ved jeg det var bukke - for jeg kunne se dem og var meget tæt på dem. Det lød som nogle brunstige grynte-pruste lyde og er i begge tilfælde (af to forskellige bukke) blevet afgivet i forbindelse med fejning.... Ellers må er bukke generelt ret stille og svære at høre, hvis altså ikke de har opdaget dig og larmende stikker af...de tøsedrenge!![Big Grin]

.....nu OGSÅ ejer af en 243win :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#5
Hej wikke. Velkommen til [Smile]

Den bedste måde til at finde ud af, hvad der er af råvildt på dit terræn (den måde jeg foretrækker ihvertfald) er at bruge tiden fra nu af og til maj ude på reviret. Pas på at du ikke "overtramper" det, men tag der ud nogle gange, som var du på jagt og observer (også gerne midt på dagen). Oftest vil du kunne finde brugte veksler osv., hvor råvildtet normalt færdes. Når du finder disse steder, så brug også tid på at se efter fejninger fra en evt. buk - det vil give dig en ide om, hvor HAN færdes.
Hvis/når du finder ham/dem kan du hvis du er lidt forsigtig faktisk lære dem ret godt at kende, altså hvad er deres vaner, hvor går de og hvilke andre dyr går de med. Det bedste råd jeg har fået i den forbindelse er: Finder du råen, så er bukken der også - for som ran også skriver, de er nogle tøsedrenge [Wink] og sender konen ud først for at sondere terrænet [Big Grin]

Mht råvildt og lyde, så er MIN erfaring, at de lever efter devisen "den som lever stille, lever godt" Altså når de først giver lyd fra sig, så er det ment som en advarsel og man har garanteret båret sig knap så heldigt ad - derudover har jeg kun hørt lam kalde på råen, når de har haft brug for hjælp.

Håber det hjalp.

Mvh Takleberry

PS: Lad være med at blive for fikseret på størrelsen af opsatsen - en værdig buk kan sagtens være en mindre gaffelbuk (returbuk) eller lign. Se efter om dyret er forholdsvis kraftig bygget og skøn ud efter det. 1 års bukken er slank med en "tynd" og umarkeret hals, mens den ældre buk er mere "markant" og firkantet i sin kropsbygning.
Men det allervigtigste - synes jeg - er at du nyder jagten og sørger for et godt skud. Så må opsatsens størrelse være af sekundær betydning..

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Takleberry

Hej wikke. Velkommen til [Smile]

Den bedste måde til at finde ud af, hvad der er af råvildt på dit terræn (den måde jeg foretrækker ihvertfald) er at bruge tiden fra nu af og til maj ude på reviret. Pas på at du ikke "overtramper" det, men tag der ud nogle gange, som var du på jagt og observer (også gerne midt på dagen). Oftest vil du kunne finde brugte veksler osv., hvor råvildtet normalt færdes. Når du finder disse steder, så brug også tid på at se efter fejninger fra en evt. buk - det vil give dig en ide om, hvor HAN færdes.

Ja, og en god dag på jagtterrænet er altid skøn! Specielt nu hvor foråret er på vej... [Smile]

Hvis/når du finder ham/dem kan du hvis du er lidt forsigtig faktisk lære dem ret godt at kende, altså hvad er deres vaner, hvor går de og hvilke andre dyr går de med. Det bedste råd jeg har fået i den forbindelse er: Finder du råen, så er bukken der også - for som ran også skriver, de er nogle tøsedrenge [Wink] og sender konen ud først for at sondere terrænet [Big Grin]

Mht råvildt og lyde, så er MIN erfaring, at de lever efter devisen "den som lever stille, lever godt" Altså når de først giver lyd fra sig, så er det ment som en advarsel og man har garanteret båret sig knap så heldigt ad - derudover har jeg kun hørt lam kalde på råen, når de har haft brug for hjælp.

Nemlig ja!....9 ud af 10 bukke (og rådyr generelt) spotter jeg først, når jeg ser deres bevægelse...ikke med hørelsen, med mindre de er på vej gennem tæt underskov...og selv der kan de være helt lydløse, med mindre de er uheldige og knækker en kvist på deres vej gennem krattet.. Jeg har haft rådye gå forbi mindre end 10 meter væk, uden at jeg kunne høre dem.. [Wink]

Du kan selvfølgelig også høre råen kalde med sin karakteristiske pibe/hylelyd, som i øvrigt kan udstødes forholdsvist voldsomt ..[Smile]

Håber det hjalp.

Mvh Takleberry

PS: Lad være med at blive for fikseret på størrelsen af opsatsen - en værdig buk kan sagtens være en mindre gaffelbuk (returbuk) eller lign. Se efter om dyret er forholdsvis kraftig bygget og skøn ud efter det. 1 års bukken er slank med en "tynd" og umarkeret hals, mens den ældre buk er mere "markant" og firkantet i sin kropsbygning.
Men det allervigtigste - synes jeg - er at du nyder jagten og sørger for et godt skud. Så må opsatsens størrelse være af sekundær betydning..

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use



.....nu OGSÅ ejer af en 243win :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#7
Tusind tak, for de dejlige og positive svar. Jeg vil benytte noget af foråret til studere mit terræn, og få et bedre kendskab til råvildet. Jeg ved der er mange rådyr, da jeg ofte lige inden lukketid kunne spotte 5-6 stk på en af mine brak-marker.
Tag chancen, vind bamsen!
:-)
Svar
#8
God fornøjelse!
Husk nu: Høst kun renten af kapitalen! [Wink]

.....nu OGSÅ ejer af en 243win :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)