Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Skydestige??
#1
Hej alle :-)
Er der nogen lovgivning om brug af skydestige? Ikke en hochsitz, men en ganske almindelig stige placeret i et træ i bukkejagten
Noget om den skal være placeret 200 meter fra skel ligesom hochsitz.

Mvh
Wikke

Tag chancen, vind bamsen!
:-)
Tag chancen, vind bamsen!
:-)
Svar
#2
Hugget fra Vildtinformation 2005

Der må drives jagt fra skydetårne og skydestiger på klovbærende vildt og ræv med riflede våben og bue. Både skydetårn og skydestige kan udføres i træ eller metal, og der er ikke længere krav om en mindstehøjde. Begge typer skal dog være placeret mindst 130 m fra naboskel, hvis der ikke foreligger en skriftlig aftale med naboen.

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#3
Ja okay.
Det er rimelig surt :-(
Troede kun det var skydetårn + hochsitz, derfor jeg spurgte om skydestiger.
Meen:
Kan man ikke lade riflen stå på jorden også sætte sig op i stigen? Det er vel ikke ulovligt, at klatre i træer:-)

Tag chancen, vind bamsen!
:-)
Tag chancen, vind bamsen!
:-)
Svar
#4
Ja og skydestiger må man placere i levede hegn hvorimod hochsitze kræver min. o,5 ha sammenhængende skov. Gældende for begge er at der skal være minimum 130 meter til naboskel medmindre andet er aftalt

Leif
Leif

Mauser 98 8x57 JS
Svar
#5
men kan man ikke bare lade riflen stå på jorden, også kravle ned når man skal skyde?
Det er nemlig fordi har bedre udsyn oppefra træet.
Det er vel ikke ulovligt, at sidde på en stige i et træ så længe riflen står på jorden?

Tag chancen, vind bamsen!
:-)
Tag chancen, vind bamsen!
:-)
Svar
#6
men kan man ikke bare lade riflen stå på jorden, også kravle ned når man skal skyde?
Det er nemlig fordi har bedre udsyn oppefra træet.
Det er vel ikke ulovligt, at sidde på en stige i et træ så længe riflen står på jorden?
nej, den går ikke.

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#7
Nå okay :-(
Men tak for hjælpen anyway

Tag chancen, vind bamsen!
:-)
Tag chancen, vind bamsen!
:-)
Svar
#8
Du kan jo selvfølgelig bare klatre op i træet UDEN stige[Wink]
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by TRG-S

Du kan jo selvfølgelig bare klatre op i træet UDEN stige[Wink]



Bortset fra det, så kan det faktisk være en glimrende plan. Jeg har flere gange leget "Tarzan" og kravlet op i div. træer - især hvis vinden har været ad rø... til. Og der har jeg flere gange haft både råer og bukke til at passere træet på under 1 m. afstand med mig siddende en 3 m. oppe. Min egen lommefilosofiske forklaring på det her, er at færten driver hen over dyrene og at de så derfor ikke opdager een [Big Grin]
Det kan KRAFTIGT anbefales at man lige har en lille grensaks med i lommen - så kan man stille og rolig fjerne de smågrene som forhindrer udsyn og skydestilling. Er der større grene kan de fjernes i god tid inden bukkejagten.

Mvh Takleberry

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#10
Jeg klatrer også op i træer, men det er oftest for at få kuglefang. Ofte er det dog lidt problematisk at klatre op med riffel og andet, så jeg vil gerne lette det lidt. Så vidt jeg er orienteret, må man ikke stille en stige op for at komme op i træet, selvom man sidder i træet når man først er kommet op, men der er vel ingen der kan forhindre en i at lave en brændestabel op af træet. Eller er der?
Jeg kan, som et suplement til Tackleberry sige at en "folde ud sav" er et fantastisk stykke værktøj, som kan tage ret store grene (ikke når man er på jagt, det larmer) og jeg har også stor glæde af min "grensaks på pind med snor kombineret med sav (Biltema 90,- art: 26-232)".

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#11
Hej wikke

Jo - du må faktisk godt have en stige stående i skel, blot du ikke medtager skydevåben, og kun bruger den som observationsstige.

Det kan dog give et noget anstrengt forhold til din jagtnabo, da han sikkert tror at du vil skyde fra den.

Det bedste råd er at tage en snak med din nabo og evt. få en skriftlig aftale med ham om, at du må have stigen til at stå i skellet.

En sådan dialog kunne evt. følges op af en fornuftig aftale om, hvor meget (eller lidt) du forventer at skyde fra stigen.
Svar
#12
Hej..
Tror ikke det er så godt..
Min nabo har ondt i røven over, at han ikke har skudt noget på sit jord. Så han er sur på mig og lodsejeren.. Jeg gider ikke spilde tid på sådan en person. Jeg laver noget naturligt uden en stige, som fx en brændestabel, hvis det er lovligt?

Tag chancen, vind bamsen!
:-)
Tag chancen, vind bamsen!
:-)
Svar
#13
Altså hvis du bygger (hvis man ellers bygger sådan een [Wink] ) en brændestabel for at bruge den under jagten (medbringende riffel) så er det ulovligt. Men hvis du benytter en allerede eksisterende brændestabel, så er det lovligt. Du må benytte alt som forefindes på terrænet til skjul, stige osv. så lang tid DU ikke har gjort noget aktivt for at indrette det som skjul, skydestige eller lign.

Stillet lidt groft op, så må lodsejeren gerne stille 4 bigballer op hjørne mod hjørne så de danner en firkant. DU må så gerne bruge denne "firkant" til at skjule dig i under jagten... af den simple grund, at DU ikke har gjort noget aktivt for at etablere et kunstigt skjul. Men husk nu at DU heller ikke må "opfordre" lodsejeren til "helt tilfældigt" at stille 4 bigballer op præcist 100 m. fra den mest benyttede dyreveksel [Big Grin][Wink]

Mvh Takleberry

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#14
I er godt nok kreative. Omend så mener jeg faktisk ikke en brændestabel eller bigballer indgår i kategorien "terræn" og heller ej indhuggede trin i træet som der var på den jagt vi havde på et tidspunkt.
Jeg har selv siddet oppe i et træ og set en stor buk jage en mindre buk over stort set hele reviret og da de var tættest på troede jeg faktisk de ville løbe ind i træet. De passerede lige direkte under mig. Desværre lige 15 min. før åbningstid, men alligevel var pulsen høj hos mig kan i tro.
Der var vidst på et tidspunkt et billede i jæger hvor man havde været så kreativ som den med bigballerne og det blev vidst nok straffet med bøde. Correct me if i´m wrong. Jeg kan ikke lige finde det blad men jeg synes jeg har stødt på det.

Be cool... Or put on some more clothes...
Jagt på vandet er livet.
Be cool... Or put on some more clothes...
Jagt på vandet er livet.
Svar
#15
Jeg mener faktisk Ulske har ret.

Til jagt på råvildt må der ikke benyttes kunstige skjul, ud over Hoghsits og de stiger der er lovlige til formålet.
Derfor er det vel også på kanten at lave en brændestabel, den er jo ikke naturlig, ligesom bigballerne.

[Image: mvh.jpg]
Mvh
Sneppen
Svar
#16
Jamen er skam heller ikke ude på at være "kreativ" i ordets ulovlige betydning. Har bare skitseret, at så længe man ikke gør selv gør noget aktivt - eller får nogen til det - så må man benytte de ting, som forefindes på sin jagt.

For at stille det lidt på spidsen, så er der vel ikke nogen, som kan mene, at hvis man fx. skjuler sig bag et stendige fra 1700-tallet, at man så benytter "kunstigt skjul".... eller hva [Wink]

Mvh
Takleberry

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#17
Jeg synes efterhånden at min kæde er sprunget af.

Kom med i et stykke jagt for en del år siden, hvor de tidligere lejere havde "tabt" rundballer i forskellige hegn. Det første vi gjorde var, at brænde disse, så naboen ikke skulle få et forkert indtryk af vor måde at drive jagt på.

Mere eller mindre kreative påhit falder uden for mit moralkodex. Før man foretager tiltag som ligger i en gråzone, må det være en god rettesnor at spørge sig selv; om man synes det var i orden at naboen gjorde det samme.

Wikke: Hvorfor er naboen sur, har han noget at være sur over? Hvor mange dyr skyder du og din lodsejer - og hvor stort er dit/Jeres terræn i forhold til naboens?
Et godt naboskab skabes som regel af min. 2.
Svar
#18
Hej Korthår.
Lodsejeren går ikke særlig meget på jagt, måske to gange i bukkesæsonen.
Vi skyder omkring 1 buk om året, og der drives ikke anden form for jagt på reviret.
Reviret er omkring 20-25 ha.

Mvh Wikke

Tag chancen, vind bamsen!
:-)
Tag chancen, vind bamsen!
:-)
Svar
#19
Hej Wikke
Ja det burde han ikke få ondt i r.... af - tværtimod. Jeg går dog stadig ind for at man kommer længst via dialog, så jeg håber du før eller siden får en god snak med ham. Held og lykke med det, og "knæk og bræk" medio maj.
Svar
#20
Han flytter til 1. maj mener jeg.
Men tak.
Og i lige måde Smile

Tag chancen, vind bamsen!
:-)
Tag chancen, vind bamsen!
:-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)