Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Brugt steyr scout - råd?
#1
Hejsa!

Jeg har set en brugt steyr scout til ca. 6kkr (% optik), men jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal kigge efter inden jeg køber den...
Våbnet er 6 år gammelt....

Jeg har ingen erfaring med brugtkøb af våben, og så slet ikke med et af plastik [Smile] ....

Er der nogen der har nogle hints til hvad man skal være særligt opmærksom på, inden man køber?

Mange tak for hjælpen!

/Modo
"You learn something new and depressing every day"
Svar
#2
Hej Modo - og velkommen til [Smile]

Mht. en brugt Scout, så er der umiddelbart 4 ting, du skal være opmærksom på

* "Railen" er af aluminium - se efter at den ikke er beskadiget efter en eller anden "hjemmefusker".
* Støttebenene drejer om omkring et nylonled. Sørg for at der ikke er slør i dette led (kan betyde det har været ødelagt)
* Støttebenene skal have en "klar" klik-lyd når de "pakkes" sammen samt når de går i hak i skæftet. Har den en "klak" lyd, så er metal/compositen slidt.
* Umiddelbart foran magasinet i skæftet er der et lille rum. Se efter at den ikke har været voldtaget op. Den KAN åbnes, men det kræver lidt snilde.

Derudover er der vel ikke andet, end at sørge for, at der ikke er noget der sidder løst, at der er buler i metal osv. Låsegangen skal være HELT glidende uden nogen "hårde" punkter osv.

Tjek evt. http://www.steyrscout.org/project.htm

Mvh Takleberry

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#3
Hej Takleberry!

Tak for svaret & velkomsten!

Jeg hvade luret på NVF at enten dig eller Scout måtte være mændene der kunne svare [Smile]

Hvad synes du om prisen for en 308Win. ? Det afhænger selvfølgelig af standen, men er der nogen alarmklokker der ringer? Det er hos en forhandler....

jeg skal se på den en gang i næste uge....

Men igen - tak for hjælpen!
"You learn something new and depressing every day"
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Modo

Hvad synes du om prisen for en 308Win. ? Det afhænger selvfølgelig af standen, men er der nogen alarmklokker der ringer? Det er hos en forhandler....



Hvis det er den der står hos Hunters House er der altid grund til at være på vagt [Wink]. Ikke dermed sagt at den ikke er prisen værd. Jeg kan ikke engang huske hvad den står til.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Modo

Hej Takleberry!

Tak for svaret & velkomsten!

Jeg hvade luret på NVF at enten dig eller Scout måtte være mændene der kunne svare [Smile]

Hvad synes du om prisen for en 308Win. ? Det afhænger selvfølgelig af standen, men er der nogen alarmklokker der ringer? Det er hos en forhandler....

jeg skal se på den en gang i næste uge....

Men igen - tak for hjælpen!



Ingen årsag - det er vel ret beset det vi alle er her for.. altså hjælpe hinanden under gemytlige drillerier [Wink]

Såfremt den pgl. Scout ikke har nogen af de mangler, som jeg nævnte, vil jeg umiddelbart mene det er en fair pris.
Eller sagt på en anden måde, hvis du vil sælge en brugt Scout, ligger prisen hos en forhandler på mellem 5 og 6000,- Nogen er så så frække at de tilbyder 5000,- for en scout m. en aimpoint Comp2'er på [}Smile]

Jeg glemte lige en ting på det 1. indlæg. Du skal lige få ekspedienten til at skille BEGGE magasiner ad, så du kan sikre dig at fjedrene også er blevet vedligeholdt [Wink] På langt de fleste Scout's har kun det ene magasin været i brug og det andet har bare fået lov til at sidde i X tid [:0]

Vil du løfte sløret for, hvor den står henne [?]

Ellers står der en hos Almas i Ålborg
http://www.almas.dk/Butik/Jagt/Brugtev%C...fault.aspx

Iøvrigt, så blev de første Scout's født med Steyr's klassiske lås (den løse lås nederst i billedet)
mens de nyere versioner har en rund kugle på ladehåndtaget (den der sidder i riflen)
[Image: cubscout2.jpg]

Mvh Takleberry

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#6
Hej Takleberry,
Det var en flot instruktion !

Hej Modo,
Knæk og Bræk med din nye riffel !
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by PHN

Hej Takleberry,
Det var en flot instruktion !

Hej Modo,
Knæk og Bræk med din nye riffel !



[:I] tak

Mvh Takleberry

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#8
Hej!

Kanon!

Jeg bor på djævleøen, så der er lidt langt til Ålborg...

Men ja, det er det gevær i Almas, som de yderst venligt har tilbudt at sende til Aktiv fritid i Køge, hvilket jo er i rimlig køreafstand fra mig....Hvis jeg kan lide det, så ordnes handlen på stedet...

Men jeg regner med at skulle se på den meget snart..[Big Grin]

Det der står i HH er nyt og koster så vidt jeg husker 12-14kkr...

Anyway, jeg glæder meg MEGET til at se nærmere på det....

Og igen - tak for hjælpen, uden havde jeg nok været på Herrens mark hvad købet angår!

/Modo
"You learn something new and depressing every day"
Svar
#9
Held og lykke med det...

Og lad os vide, hvad der sker - uanset hvad... [Big Grin]

Mvh Takleberry

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#10
Jeg vil også være med selvom det er lidt sent [Big Grin]

Genrelt er jeg meget begejstret for Scout´en og har aldrig haft problemer. Jeg har dog fået en flis slået af piben lige i mundingen, det der også går under betegnelsen kronen.

Jeg kan ikke konstatere at det har nogen indflydelse på præcisionen, men jeg kan alligevel ikke lide det. Da piben er meget tynd kan jeg godt forestille mig, at det kunne være et generelt problem, så kig lige efter i mundingen om den er hel.

Hvis riflen ellers er O.K. kan jeg godt love dig du får en fantastisk god riffel til pengene.

Venlig hilsen Lasse
...komfort kan ikke overdrives.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#11
Hej modo
Almas har lige udsendt et tilbudskatalog, de holder en kom og køb billigt aften på torsdag d.23/3 og scouten er med i kataloget.
Så hvis du stadig er varm på den så skal du nok til at røre på dig.[Wink]

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#12
Hehe...Riflen ligger i Køge med mit navn på, blev ringet op af Aktiv fritid idag....Jeg skal forbi og se den på Fredag/Lørdag...Jeg glæder mig som et lille barn til juleaften...

Hvad står den til i kataloget...? den er ikke længere på deres hjemmeside...
"You learn something new and depressing every day"
Svar
#13
Den står til 5999,-
Steyr scout 308 win syntetisk
Det kan da kun være den!!

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#14
Ok, tak for det...

Og ja, det er den, og til samme pris....
"You learn something new and depressing every day"
Svar
#15
Hvis ikke den i køge er noget. Så er der en i DBA. men der skal jo nok lige snakkes om prisen

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.as...oebtAdgang=

Kun døde fisk flyder med strømmen !
Kun døde fisk flyder med strømmen !
Svar
#16
Tak for tippet....[Smile]

Jeg synes Tactical Elite er lige en smule for tung, men hvis den anden ikke dur til noget, så kan det da godt være man lige skulle en tur til Lolland[Big Grin]

EDIT: ved nærmere eftersyn....Det er jo ikke en Tactical Elite som annoncen siger.....hmmm....
"You learn something new and depressing every day"
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by Modo

Tak for tippet....[Smile]

EDIT: ved nærmere eftersyn....Det er jo ikke en Tactical Elite som annoncen siger.....hmmm....



Nemlig [Big Grin] en helt igennem normal Scout - det er ikke lige til at se, hvad der ligger i kassen, men normalt medfølger en våbenkuffert, rembøjler, 2 stk. "pibekondomer" og en instruktionsbog.

En kort overgang blev Scout'en kaldt "Steyr Scout Tactical".
Men det er helt sikkert ikke en Elite han har taget billede af [Wink]
Mvh Takleberry

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#18
Ja den er god nok - det er en Scout-pakke med det hele som han har købt.

Mener dog at kufferten så anderledes ud i de sæt jeg har set.

Købte selv en skrabet Scout - riffel, instruks, rembøjler(herligt system syntes jeg!) og gummidutter (underlig opfindelse) leveret i pap-æske.

Jeg læste et sted at hvis ikke en standard Scout fra fabrikken kunne holde en præcision på 10" (skudgrupper på 25.4cm) på 1100Yards med standard jagtammunition - så var den ikke godkendt.

Tja, det er så lige SUB-MOA præcision, så det er realistisk nok.

Jeg kunne godt tænke mig : Scout Tactical som er Scout'en med tungt ikke-flutet løb, men har ikke rigtig mulighed for at udnytte potentialet - og standard Scout er også ok.
Årsagen til at jeg egentlig godt ville have en Scout Elite, er at den er nemmere at "gnave" gevind på så det ser pænt ud - og der findes lyddæmper specielt lavet til Scout Elite'n.

Har selv haft kig på den ved AlMas.. vil nemlig gerne have en Scout igen, men er godt tilfreds med min Krag Jørgensen lige foreløbig. =o)

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#19
Ok...så fik jeg set nærmere på den....

Mekanisk så den ok. ud...Skinnen var fin, låsen kørte måske en anelse stramt, men der så ud til at der sad lidt fedt i nogle af rillerne, så jeg er ikke bekymret.

Der var monteret mundingsbremse på den.

Der medfulgte ikke noget udstyr, så jeg skal selv anskaffe remmen (nogen der ved hvad sådan en står i? forhandleren kunne ikke skaffe den originale).....

Magasinerne så ok ud. ´

Forhandleren mente ikke at rummet foran bagerste magasinbrønd kunne åbnes....

Det eneste problem var støttebene....Der var meget slør i dem, så lejet er nok f***ed... Desuden når de røg tilbage var "klik"-lyden heller ikke helt "crisp"...

Hvis det sidste kan udbedres, så er det et fint våben. Er der nogen der ved til hvor meget det burde kunne udbedres? og er 6000 for meget for denne riffel...?

Forhandleren sagde at det nok ville blive svært at forhandle prisen ned,da den var nedsat fra 9000 (hvis det ikke var fordi jeg var så ualmindelig velopdraget, så havde jeg nok begyndt at le af den opgivne førpris, men nok om det...[Smile])

Kosmetisk så det heller ikke voldtaget ud....

anyway, jeg håber i kan hjælpe lidt her[Smile]
"You learn something new and depressing every day"
Svar
#20
Det ér muligt at åbne det lille rum foran bagerste magasinbrønd - den kan dog gå noget stramt - men en spidsskarp patron til at trykke det rigtige sted hjælper meget.

Så skal du bare have fat i den rigtige kaliber af "Bore-Snake" og lægge den i sådan en genlukkelig lynlås-pose - pænt olieret ved børsterne og klar til brug. Så har du olie og rensesæt i dét lille rum.

Der er liiiige plads til sådan en, samt en lille bøtte fedt/olie.

Mht låsen, så giver lidt for meget olie eller fedt jo den velkendte "suge"-virkning, så når dét renses i bund, så kommer den til at køre som Hans i Grethe.

Fulgte der rembøjler med ?
Originalt følger der ikke rem med i sættet - men der følger 3 eller 4 rembøjler med. Det er et lidt spøjst system man ikke ser på mange rifler, så jeg håber de var der.

Du kan bruge en helt almindelig standard rem og det er også det bedste, medmindre du er vant til 3-punkts tactical stads.

Mht støttebenene, så er de første udgaver af Steyr gerne lidt dårlige i det - og man kan få nye led til støttebenene også, så dette strammes op og går mere lydløst.

jeg har nu aldrig brudt mig om det rædderlige KNÆÆCK det giver når benene skulle foldes ind igen.

Men kig på : http://www.steyrscout.org
Der er lidt mere info at hente..

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)