Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
S/S i kaliber 45/70 Govt...
#21
"Hej 416Rigby - det er en fin opsummering du der har skrevet. Minder om Kevin Robertson."

Tja; Ham har jeg nu ikke mødt, hverken i Afrika eller Vorbasse, så vær rar at fortælle mig lidt om denne Mr. Kevin Robertson, inden jeg svarer på dit indlæg.[Wink]

Better a slow hit, than a fast miss!
Svar
#22
Osterwald skrev 08-04-07:

Citat:
Det første skud skød rent faktisk forbi hjernen, men han ramte den bedøvede elefant i hjernen med andet-skuddet fra sin dobbelløbede hanebøsse (ligner Pedersoli - se link til billede allernederst). Hallo.


Det må indrømmes[:I] jeg havde overset, at Kevin Dooley’s første skud faktisk ramte ca. en tomme forbi hjernen og fortsatte gennem kraniet på elefanten. Først hans andet skud ramte hjernen og fældede dyret.
Begge disse skud understreger dog klart behovet for en kraftig kaliber til elefantjagt. Den pågældende elefant var ikke, som du skriver, bedøvet efter første skud. Tværtimod ser det ud til at Dooley affyrede skud nr. to hurtigt efter det første og at elefanten stadig stod i samme position.
Hvis et hovedskud med en kraftig kaliber som .470 NE ikke rammer hjernen vil elefanten, for det meste, blive slået bevidstløs for en kortere eller længere tid, hvilket giver jægeren mulighed for at aflive den med hjerteskud. Men svagere kalibrer suser lige igennem uden at gøre særlig kraftig indtryk, måske lige bortset fra at gøre Jumbo godt sur i skralden.

At første skud, og da vist nok også andet, gik gennem kraniet er kun hvad man kan og skal forvente ved brug af fuldkappede/solids kugler. Som nævnt i et tidligere indlæg nedlagde ”Karamojo” Bell langt de fleste af sine ca. 1000 elefanter med en 7x57 Mauser med fuldkappede ammunition der normal altid gav gennemskud. At han kunne slippe godt fra denne kaliber skyldes en fantastisk viden om elefantens anatomi og han var endda i stand til at ramme ved bagskud til hovedet. Og så skadede det nok heller ikke at elefanterne i de områder han mest opholdt sig i, ikke var blevet jaget tidligere.

Citat:
Som du selv bemærker er ammunitionen ikke lovlig efter Namibisk lov -det interessante er dog at Dooley fik lov til at skyde. Han har muligvist overbevist PH'en på baggrund af rekylen.


Jeg tror nu ikke det var rekylen der overbeviste PH’en, men nærmere tilstedeværelsen af $$$. I Afrika kan, og bliver, alle regler brudt når der kommer penge på bordet. Det er beklageligt at en såkaldt PH’er gør det, men der sker jo også ulovligheder under jagt i Danmark.
Det sagt må man formode, og sandelig håbe, at PH’en var klar med et fornuftigt våben skulle noget gå galt.

PS: Jeg kender stadig ikke Mr. Kevin Robertson.[Wink]

Better a slow hit, than a fast miss!
Svar
#23
Citat:quote:

PS: Jeg kender stadig ikke Mr. Kevin Robertson.[Wink]


Man kunne næsten blive fristet til at sige, der er skrevet bøger om alt det du ikke kender..

http://www.bogjagt.dk/product.asp?produc...=15&page=1

376 Steyr..the perfekt solution for a non-excisting problem
Hurra for Tikka..Så kan alle være med!!.

376 Steyr..the perfekt solution for a non-excisting problem
Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by tikka93x62

Citat:quote:

PS: Jeg kender stadig ikke Mr. Kevin Robertson.[Wink]


Man kunne næsten blive fristet til at sige, der er skrevet bøger om alt det du ikke kender..

http://www.bogjagt.dk/product.asp?produc...=15&page=1

376 Steyr..the perfekt solution for a non-excisting problem



Tja, Tikka 93x62. Du overså da vist den Smiley jeg havde tilføjet!!![Wink][Wink][Wink][Wink]!!

Better a slow hit, than a fast miss!
Svar
#25
Citat:quote:

Originally posted by 416Rigby
PS: Jeg kender stadig ikke Mr. Kevin Robertson.[Wink]



Jeg forstår ikke at du citerer Bell's resultater så meget når du lader somom du ikke kender Robertson.

Dit hint er naturligvis at personlig erfaring er bedre end at læse om andres erfaringer og at der skal lyttes når du taler. Jeg er lutter øre.

Personligt aner jeg intet om hvad der foregår i hjernen på en elefant når den bliver skudt gennem kraniet [Wink]

osterwald
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by Osterwald

Citat:quote:

Originally posted by 416Rigby
PS: Jeg kender stadig ikke Mr. Kevin Robertson.[Wink]



Jeg forstår ikke at du citerer Bell's resultater så meget når du lader somom du ikke kender Robertson.

Hvis to eller tre gange er meget, ja så vel da, men jeg forstår ikke hvorfor du igen forbinder de to Gentlemen med hinanden. Bell døde i 1951 altså omkring samme år som Robertson blev født!
Selvfølgelig kender jeg til Robertson, selv om jeg desværre aldrig har mødt ham personligt. Min kones farm lå tæt på det område hvor han arbejdede som ung, men hun kender ham heller ikke personligt, selv om de muligvis har mødt hinanden.
Jeg beklager at du og Tikka 93x62 ikke forstod min specielle form for humor.

Dit hint er naturligvis at personlig erfaring er bedre end at læse om andres erfaringer og at der skal lyttes når du taler. Jeg er lutter øre.

Hvad andre måtte mene om mine personlige erfaringer er mig egentligt ganske ligegyldigt og jeg har bestemt ingen ønsker om at påtvinge dem min opfattelse/erfaring. Jeg prøvede blot at bidrage med en måske anderledes indgangsvinkel end de evindelige internetcitater.

Personligt aner jeg intet om hvad der foregår i hjernen på en elefant når den bliver skudt gennem kraniet [Wink]

Her er vi dog enige; jeg ved det bestemt heller ikke.

osterwald



MVH 416 Rigby.

Better a slow hit, than a fast miss!
Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by 416Rigby
Jeg beklager at du og Tikka 93x62 ikke forstod min specielle form for humor.



Internettet er noget lort. På den ene side tror man at man har en personlig relation og kan tillade sig at være underfundig. På den anden side er det bare en kold tekst der er helt åben for alle perfide fortolkninger.

Da jeg startede her på forummet tror jeg at jeg trådte i spinaten - og arbejder stadig på at gøre fejltrinnene gode igen. Sådan er det vel altid med førstehåndsindtrykket.

osterwald
Svar
#28
Og det korte af det lange: Min .45-70'er er stadig et fremragende våben til alt vildt MINDRE end bøfler...

Får man mulighed for bøffel- eller elefantjagt, så kan man sikkert også finde ud af at få et velegnet våben med til opgaven - f.eks. en CZ550 Magnum i kaliber .416 Rigby eller .458 Lott - den koster ikke mere end 6-7.000 DKK! Og så behøver man hverken at diskuttere eller rode sig ud i eksperimenter....[}Smile]

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)