Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
6,5*55 nosler ballistic tip
#1
Hej

Jeg er kommet til at købe en bunke 6,5*55 nosler ballistic tip 120 grain. Jeg havde tænkt mig at lave nogle ladning med udgangspunkt i Normas lade bog og noget MRP - Er der nogle som har en go´(præcis!) ladning??

De var billige, så første tanke var til lidt træning og måske en ræv. Er der nogen som har erfaringer med dem til vildt??

Mvh.

Jørgen
Svar
#2
Jeg har haft gode erfaringer med denne ladning i 6,5x55:
Norma hylstre
Nosler Bal.tip 120grs
Norma MRP 51,0grs
Fænghætte RWS 5341.

Jeg tror du kan finde en tidligere tråd på denne kugle, hvis du søger!!

Mvh Søren
Svar
#3
Må lige advare mod uden videre at kopiere andres ladninger!

Ovenstående ladning er over MAX iflg Norma.

En ladning med MRP angiver Norma fra 45 til max 50,5 grains.

Start med en 45-46 grains og tag den derfra!!![Wink]

At den tilfældigvis lades i en anden riffel end din er ingen garanti for at den er forsvarlig i din!

Iflg QuickLoad give ovenstående ladning et tryk på ca 3500 bar hvor max for kaliberet er 3800.

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#4
Jeg endte også på 51 grains MRP og det giver 890 m/s i min riffel med pæne skudgrupper. Men som Gammeltoft skriver så start lavere. Jeg har endnu ikke skudt vildt med 120 grains BST, men har gode erfaringer med 100 grains til råvildt. Den er dog lidt hård ved vildtet derfor vil jeg nu prøve 120 grains.

Mvh. Jakob

Så længe der er bly i luften er der håb!
Mvh. Jakob

Svar
#5
Jeg kan kun støtte Gammeltoft i sin advarsel.

Jeg gik ud fra at man ALTID STARTER 5-10% UNDER ANGIVNE LADNINGER, og arbejder op derfra. Men antagelser er jo...[Wink]

Ladningen med 51 grs, var max i min riffel, uden tegn på forhøjt tryk.

Jeg har skudt nogle rådyr med den, 5-6 stk vil jeg tro. Jeg har kun gode erfaringer med den.

Mvh Søren
Svar
#6
Takker - også for advarslerne.

Jeg starter naturligvis lavere end de angivne maks. ladninger - Men det ser ud at til at andre har gode erfaringer med MRP. Der vil jeg så starte fra.

Mvh.

Jørgen
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)