Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Flytte kikkert fra en riffel til en anden
#1
Jeg har lige fået monteret NEAR MFG baser http://www.nearmfg.com

Jeg har fået disse anbefalet an mange fra mit weatherby forum.

De flytter den samme kikkert fra den en riffel til den anden med 5-10 klik forskel.

Jeg har fået indskudt min .300 wby med NEAR bases og Badger ringe.
så den sidder perfekt. ud fra min kikkert (6-24X72) skulle jeg justerer 60 ned og 10 til højre . Dette passer fint da det er en 10 MOA base.

MEN når jeg så flytter min kikkert over på min .257 eller .378 med samme 10MOA bases, skyder de yderlige 30cm[Sad!] og 36 cm [Sad!]til højre.

Vi har diskusteret det på http://www.weatherby.dk og Da alle der siger at det ikke er baserne, der først bliver hærdet og derefter bearbejdet med .0003"(3/10,000 af en tomme), kan det ikke være baserne.

Der er nogle der siger at hullerne kan være skæve, og andre siger at det er en lille skævhed mellem løbet og låsekassen (barrel and reciever)og der sker på nogle få rifler men sjældet så meget. Mange finder ikke ud af det når de bruger 2 delte baser, der kan justes

Jeg skal montere min 3-12-56 med NEAR ringe i aften og se om der sker det samme på lørdag, for så har jeg simpelthen ikke klik nok til at juster ind på min .257 og .378 ind

Logisk tænker jeg at det må være min .300 er der skæv, når de to andre ligger inden for 10 klik (½cm /100meter). men min .300 ligger prcist hvor den skulle være og de andre ligger helt ude i max justering.

Positivt, kan jeg nu flytte min kikkert fra den ene riffel til den anden og flytte 60 til 70 klik og den sidder lige i centrum. Derefter tage kikkerten af flytter over på en anden riffer, justrer ogf så sidder en lige i øjet. [Big Grin]

Mulige fejl, kan være være en lomme af epoxy under bases, selvom den er spændt 18-22 lbs/ft, kan to riffel fra 1972 og 1986 være skæve på samme måde, Huller skæve og derfor kæntrer bases en lille smule.

Alle riflerne er MARK V fra japan

10MOA er o,43mm difference på 15cm

jeg håber på nogle gode forslag

er der nogle der kan måle for problemet er eller ved hvor man kan få det gjort.

klik er ½cm/100 meter
[Image: NewPicture-1.jpg]

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar
#2
Hej Skipper!

nå ja... det KAN jo ikke være riflen vel--- pibesvingninger, kaliberets externe ballistik og et par andre uvæsentlige detaljer[Smile]

nej .. spøg til side .. havde du samme problem med de gamle baser?

Har du en boresighter?

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
Det kan være 1000 forskellige ting..........f.eks. kan det være din .300 WBY der overstabiliserer og trækker til højre.
Det ser jo ud som at de 2 andre kalibre holder vertikalt.
Hvordan er POI vertikalt i forhold til det mekaniske vertikale nul på kikkerten?


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#4
Citat:quote:

havde du samme problem med de gamle baser?



det ved jeg ikke, jeg havde EAW på, der sikker¨t er justret i den bagerste base, så den passer.

boresight????

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar
#5
Kode:
Hvordan er POI vertikalt i forhold til det mekaniske vertikale nul på kikkerten?

den skyder 30cm for højt med kikkerten i nul . passer fint med 10 MOA skinne

Ad kugler skyder min .300 ens med nosler PT fabriks, barnes txs, MRX A.frame med org remington. alt ligger inden for 6 cm på 100 meter.

Ad .378 har jeg skudt med nosler pt, og barnes TXS og FMJ org weatherby også inden for 7cm på 100 meter

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar
#6
Vertikalt=Lodret [Wink]
Hvis du sætter din sidejustering i 0 - rigtigt nul, ikke absolut 0 på tromlen?
Du kender proceduren: Helt til den ene side og så helt til den anden (samtidig med at du tæller klikkene) og så halvdelen af klikkene tilbage.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#7
Regnestykke:

Nye fastmonterede STÅL-baser, præcise og limet med locktite +

Nye Badger ringe (præcise og lige OG MEGET stive og solide) +

en lille smule skævhed i "lineup" af baserne +

God og grundig og hård opspænding af badger ringene = ???

En kikkert der flexer!!!!!!!!!! Den bliver simpelthen bøjet!!!
det vil medføre flyttet træfpunkt og måske parallakse problemer og unormalt slid på de dele i kikkerten der "styrer" forstørrelsen

Check "lineup" af baserne med en retskinne ... Sidder de PRÆCIST på linie?

Monter BUNDEN af ringene på baserne og skru dem godt fast ... check med et stykke præcist afdrejet aksel-stål (30 mm ??) om det ligger perfekt an i bunden af Badger ringene...

Fejl her og kikkerten får et bøj!

Checkker alle disse ting fornuftigt ud, så er det nok din Wby der er "skæv"[Smile]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#8
@Dravis,

Hvorfor tror du jeg laver de ringe selv[^]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#9
Ad badger, ringe det er 34mm og spændt med momentnøgle Nye ringe

Ad bases nye baser

Der brugt epoxy, og skruerne er spændt lidt af gangen på skift og med momentnøgle på det rette moment

Citat:quote:

Check "lineup" af baserne med en retskinne ... Sidder de PRÆCIST på linie?

Monter BUNDEN af ringene på baserne og skru dem godt fast ... check med et stykke præcist afdrejet aksel-stål (30 mm ??) om det ligger perfekt an i bunden af Badger ringene...

Fejl her og kikkerten får et bøj!

det kan jeg ikke selv kontrollere, da jeg ikke har værktøj til dette.
Men det kan jo ses på lørdag da jeg prøver en anden kikkert med andre baser.

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar
#10
jeg havde samme problem emd den nye kikkert og nye ringe.

Så pillede jeg baserne af og min kammerat der er smed, viste mig at linien mellem de 2 første huller ikke går gennem de sidste to huller og visa verse.

Så nu er det on at finde ud af hvilke huller der er rigtige og hvordan man retter dette problem.

noget forslag til løsning af dette problem.
kan man "fulde huller op" og lave nye,

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar
#11
Du skal nok hellere få lavet nogle huller i basen, der passer til din lås... frem med boresvinget. [Wink]

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)