Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Spotting Scope
#1
Jeg har været så heldig at få en arbejdsgiver sponsoreret tur til USA. I den forbindelse har jeg tænkt mig at købe et Spotting Scope.

Jeg vil have et Scope, der er lille nok til at man gider slæbe rundt på det, men med forstørrelse nok til at man kan verificere, hvad der sidder på hovedet af bukken ud til 800-1000m.

Min bror har en Swarovski til 60x, men det syntes jeg er lidt voldsomt, og jeg vil helst ikke være afhængig af stativ.

Jeg har forelsket mig i Leupolds "nye" compact 10-20x40. Men er den for lille til ovenstående opgave.

Mvh Søren
Svar
#2
Hej Kjeldsen
Til lige netop det samme formål har jeg købt en Zeiss 6-24x56, den er i mine øjne perfekt til opgaven. Den har også den fordel at den altid er lige hvor du skal bruge den, nemlig på riflen.
Mvh.
Lars

lars
Svar
#3
Hej Ibb

Jeg ynder at cykle en aftentur her i april-maj måned, dels for at få lidt luft, dels for at kigge lidt på dyr. Jeg bor ikke langt fra et gods, der har en fin råvildtbestand. Ikke for at afvise dit forslag, men jeg tror det ville kunne misforståes, hvis jeg cykler rundt med en riffel på ryggen[Big Grin]
Desuden kan jeg godt lide at kunne kigge på ting, uden at min riffel peger i samme retning.
Til gengærl kan jeg forstå på dig at du er tilfreds med 6-24. Så burde jeg vel også kunne leve med 10-20, eller mener du det er for lidt? Alternativet er 20-30. Hvor langt ude, kan du se hvad bukken har på hovedet, sådan rimeligt detaljeret.

Mvh Søren
Svar
#4
halløj Kjeldsen
jeg bruger en håndkikkert med 20 x forstørrelse til kikkeri udenfor jagttiden og fra tårn ( den er for stor til pürch selvom de bruger den på hunters video´s bukkejagt ).
hvis du forlanger klart billede på 800 - 1000 meter er det for lidt. kan du nøjes med knap den halve distance er forstørrelsen ok

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#5
Hej Kjeldsen
Jeg kan godt se hvad du mener, det er nok ikke smart, og tager du kikkerten af riflen er den svær at holde stille.
Jeg havde før en 3-12x56, så forskellen op til 24 x er meget stor for mig. Min erfaring er, at det kan være meget svært at se detaljer. F.eks kan en stor buk godt være være tynd i stængerne fra midten og op, men til gengæld næsten massiv i bunden, eller man kan blive snydt af en buk som er meget høj og har lange sprosser.
På 24 x forstørrelse vil jeg mene, at man med erfaring kan vurdere om det er en buk som man skal forsøge at komme nærmere på, på op til ca. 800m
Kommer man ind på ca 200m, kan man begynde at se detaljer, som perler og rosenkranse.
Personligt ville jeg nok vælge efter princippet, hellere for meget forstørrelse end for lidt, jeg synes faktisk det er overraskende nemt at holde riflen stille på 24 x, ihvertfald stille nok til at kunne se med den.Skal du bruge den til at se igennem i længere tid, får du nok brug for noget med et stativ.
Mvh.
Lars

lars
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)