Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nossler AccuBond
#21
En restvægt på 70% er da heller ikke imponerende for en premiumkugle (Jeg tror det stort set er det samme som en bonded kugle?) i min verden, men det er kun noget jeg har læst mig til. Jeg har ikke den store praktiske erfaring.
Uffe

Man skal ikke vise halvfærdigt arbejde til børn og ignoranter.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#22
En Premium-kugle er der nok ikke en helt fast definition på. Ligesom det heller ikke er det med begrebet "magnum". Men almindeligvis er en premium-kugle en kugler, der bevarer en stor del af sin restvægt, og absolut ikke separere. Det opnås ved homogene, delvis homogene og bondede kugler. NOgen vil sætte NOsler partion i denne kategori. Men den er nok for blød i den forreste del af kuglen til at fortjene denne betegnelse.

Premiumkuglen er også kendetegnet ved prisen som regel[Big Grin]

mvh. JOhannes
Svar
#23
En Premium-kugle er der nok ikke en helt fast definition på. Ligesom det heller ikke er det med begrebet "magnum". Men almindeligvis er en premium-kugle en kugler, der bevarer en stor del af sin restvægt, og absolut ikke separere. Det opnås ved homogene, delvis homogene og bondede kugler. NOgen vil sætte NOsler partion i denne kategori. Men den er nok for blød i den forreste del af kuglen til at fortjene denne betegnelse.

Premiumkuglen er også kendetegnet ved prisen som regel[Big Grin]

mvh. JOhannes
Svar
#24
Hej Rigby,
der er jo ingenting af sige til den praktiske skudvirkening. Det kan jo ikke gøres meget bedre! Men skulle restvægten ikke have været større? Har du andre kugler som du har fundet i dyrene? Hvad var dine forventninger? Ved du hvad Nosler selv forventer?

mvh. JOhannes
Svar
#25
Accubond er vel også "bare" i kategorien "Bonded" Altså en kugle hvor man forsøger et mindske fragmentering og øge gennemtrængningsevnen ved at "lodde" bly-kærnen fast til mantelmaterialet.

I accubond'en har man så også ladet det nederste af kappen være en anelse tykkere end i spidsen.

Der er vel ikke tale om en egentlig "premium-kugle"

der er jo f.eks ingen absolut sikring mod fuldstændig fragmentation af kuglen som i de mere komplicerede konstruktioner.

Se f.eks Hvor kompliceret en "Fail-safe" er (Jeg kunne nu bedre lide det gamle navn "Black Talon"[8D]
Fail-safen er sat sammen af tre forskellige metaller, en kobber/tombak "mantel" med den forreste del som en Barnes-X, hvorved expansionen sker ved at "flige" af kobber deformeres ud og øger projektilets "front-areal" Bagest er der en stål-"kop" presset ind hvori bly-kernen er beskyttet mod deformation.

Alt det bøvl... og så virker de ikke bedre end meget simplere konstruktioner som. feks. .... Barnes-x ....

"Combined technology" er jo bare en "gammel" Nosler Partition med plastic-spids og moly-coat... I de små kalibre er det bare en gammel "solidbase-ballistic-tip" med moly-coat...

I de små kalibre opfører de sig ihvertfald ikke som "premium-kugler"

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#26
Jeg skal citere fra Norma´s kugle katalog [Big Grin]

Nosler Accubond:

En ny Bondad kula från nosler med förstärkt bakre mantelvägg, akterkon och polymerspets.

Goda flygegenskaper och hög precision kombineras med god djupverkan och stor kontrollerad expantion.

Dette er hva der står i deres katalog
Men også det der står i denne test
http://www.jegeren.net/tester_kuler.htm

En snegl uden sneglehus? er den Hjemløs eller nøgen? Big Grin
En snegl uden sneglehus? er den Hjemløs eller nøgen? Big Grin
Svar
#27
Hej JTK
Set i betragtning af det var antiloper og ikke tykhuder jeg var på jagt efter er jeg godt tilfreds. Restvægten kan diskuteres, men da kuglen ikke kom ud har elanden fået al energien fra 338´en. Jeg skød også en impala skråt forfra(uden gennemskud), og den lå hvor den blev skudt.
Så har jeg en kugle fra en Blue Wildebeast med restvægt på 130 grain der havde ramt knogler.
Mvh Rigby
Skit vir die kruis op die rooineke
Svar
#28
Hmm, måske skulle jeg finde en anden kugle.?[xx(]

En snegl uden sneglehus? er den Hjemløs eller nøgen? Big Grin
En snegl uden sneglehus? er den Hjemløs eller nøgen? Big Grin
Svar
#29
Citat:quote:

Originally posted by JTK

En Premium-kugle er der nok ikke en helt fast definition på. Ligesom det heller ikke er det med begrebet "magnum". Men almindeligvis er en premium-kugle en kugler, der bevarer en stor del af sin restvægt, og absolut ikke separere. Det opnås ved homogene, delvis homogene og bondede kugler. NOgen vil sætte NOsler partion i denne kategori. Men den er nok for blød i den forreste del af kuglen til at fortjene denne betegnelse.

Premiumkuglen er også kendetegnet ved prisen som regel[Big Grin]

mvh. JOhannes



Hej Johannes.

Jeg er helt enig med dig i din betragtning begrebet premiumkugle ikke er så let at definere.
Begrebet kom vel egentlig også først frem da Barnes introducerede deres X-model, hvilket skete nogenlunde samtidig som Trophy Bonded kom med deres Bear Claw.
Noslers verdenspatent på partitionmodellen forhindrede jo en kopi af den todelte kerne, men da patentet udløb var Swift klar med deres A-Frame. Swift var godt klar over at den gode John havde fat i noget væsentlig.
Siden er alle kommet med såkaldte premium modeller, mange er en standardkugle, hvor man blot har loddet kappe og bly sammen. Da en producent fik styr på teknikken med at lodde, og fik salgssucces med det, kom de andre hurtigt på banen.
En restvægt på 70 procent er vel egentlig OK. De blyfragmenter der er spredet rundt om sårkanalen gør sikkert også gavn.

Når jeg ser på Rigby´s Accubond, kan jeg ikke lade være med at tænke på hvordan det havde set ud hvis det havde været en "ordinær" kugle.

Bør vi så ubetinget gå over til dissee premium modeller?

Det mener jeg ikke. Forholdet mellen kroppen på en eland og en kugle i kal. 338 står slet ikke i forhold til hvad vi normalt bruger af kalibre til diverse vildtarter. 6,5x55 til råvildt, f. eks., men der hvor det kniber for kalibret at give gennemskud med en standard kugle vil jeg foretrække en premium.
En ting som vi også bør tage i betragtning er rikochetering, også efter at kuglen har passeret vildtkroppen.
En kugle som har mistet en stor del af sin vægt (og fart), flyver ikke lige så langt som en med fuld vægt, og dermed også højere fart.

Heldigvis har vi jo masser af muligheder, ikke mindst vi der selv ruller.

Knæk og bræk

375ras.

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#30
Rigtig flot indlæg 375ras.[^]

Nu tænker jeg, er denne kugle så noget værd til elg og kronvildt i 30-06[?] Det ville jo være ret kedeligt at skulle tværs over sine jagtarealer for at finde en elg[xx(]

Rigby har du flere af kuglerne eller billeder af dem?
Sry hvis jeg lige låner din tråd for meget, så sig til.

Hva burde evt. vælge istedet? da det er mest råvildt der skal skydes, men også overnævnte og svin.[^]

En snegl uden sneglehus? er den Hjemløs eller nøgen? Big Grin
En snegl uden sneglehus? er den Hjemløs eller nøgen? Big Grin
Svar
#31
Hej folks

Jeg har bare lyst til at sparke ind, at Nosler ikke har designet deres accubond til at have tæt på 100% restvægt. Den er tværtimod designet til at opretholde omkring 70%. Så i forhold til det, kan man vist ikke klage.

Mvh - Labrador
Svar
#32
Ja du har faktisk ret Labrador. Nosler siger endda 60-70 %. Jeg kan slet ikke forstå, hvorfor de så vælger at bonde den. Det kan almindelige projektiler jo sagtens gøre. Hvis det drejer sig om nogle særlige ballistiske egenskaber, så er der mange andre kugler der kan være med. Hvad har de egentlig gjort der er gør den væsentlig anderledes end Ballistic Tip? Jeg havde set gode anmeldelser af den. Men hvis de fungere som Nosler selv ønsker, så kan jeg ikke se, hvorfor de skulle komme med den på markedet.

mvh. Johannes
Svar
#33
Jeg tror Nosler argumenterer med, at blyspinterne medvirker til et hurtigt drab, hvorfor de foretrækker 60-70% restvægt frem for næsten 100. Men mon ikke den er designet til Magnum kalibre, ballistic tip kan vist ikke opretholde 70%, hvis den fyres af fra en magnum kaliber og rammer en elg på 100 meters afstand... Bare et gæt.

Labrador
Svar
#34
jeg ville nu også mene at kugler der er bonded ville have en bedre "overlevelsesevne" i forskellige kalibre...

tag bare 308...
og 30/06...
og en 300 wby mag...

en kugle der skal kunne bruges i alle 3 skal være mere hårdfør...

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#35
Accubonded må i sagens natur være bedre beskyttet mod seperation af bly og kappe. En ballistik tip som (måske) sepererer ved høj fart/knogletræf kan næppe holde en restvægt i nærheden af 60/70 %.

Mvh.
Steen S
Svar
#36
Det må være klart, at en bonded kugle beskytter mere mod separation. Det betvivler jeg ikke. Men jeg synes, at 60-70 % er for lidt ift det tilsvarende resultat ved andre bondede kugler. En lille nische kunne måske være at acccubond kunne give rimelig ekspansion på længere afstande end andre mere hårdføre kugler pga. den aftagende hastighed, og samtidig være lidt mere stabil ved kortere afstande, hvis det blev nødvendigt.

Jeg er nok for kritisk, men jeg fornemmer at Nosler her har lavet et produkt der ikke helt har sin berettigelse. Jeg tror at man skaber et behov ud fra en markedsføring. Jeg mener at Nosler selv har kugler, der kan gøre det som Accubond kan gøre. HVis nosler havde lavet en kugle der kunne have en restvægt på min. 90 %, så kunne jeg se dens berretigelse ud fra deres eget sortiment.

Jeg er sikkert også lidt skuffet over, at jeg hidtil troede at det var et sådan projektil der var sat på markedet. JKeg troede nok at det var et strømlinet Oryx projektil.

mvh. Johannes
Svar
#37
Hej
Jeg havde fuldt gennemskud på Waterbuck, Black wilderbeast, Zebra og Scimartar oryx(Lange afstande). Så helt dårlig er accubonden efter min mening ikke.
Mvh Rigby
Skit vir die kruis op die rooineke
Svar
#38
Citat:quote:

Originally posted by JTK

HVis nosler havde lavet en kugle der kunne have en restvægt på min. 90 %, så kunne jeg se dens berretigelse ud fra deres eget sortiment.

Jeg er sikkert også lidt skuffet over, at jeg hidtil troede at det var et sådan projektil der var sat på markedet. JKeg troede nok at det var et strømlinet Oryx projektil.

mvh. Johannes



Johannes nu har jeg set eksempler på Oryx-projektiler som bestemt heller ikke er i nærheden af 90% restvægt, så mon ikke sammenligningen mellem Oryx og Accubond passer meget godt. En kammerat har også været en tur i Afrika og skudt med 200 grains Oryx i 30-06, han havde et par af projektilerne med hjem og de havde skam en fin opsvampning, men uden at have vejet dem er jeg ret sikker på de ikke var i nærheden af 90% restvægt. (og så djævelsk hurtigt kommer 200 grains ikke ud af en 30-06)Jeg skal prøve at høre ham, om jeg må låne dem for vejning og fotografering.

Mvh.

Steen S
Svar
#39
Hej Steen, Det lyder da spændende. GLæder mig til at hører nærmere. Hvad for noget vildt skød han?

Norma skriver i deres brochure, at Oryx-kugler i de fleste tilfælde har en restvægt på over 90%.

mvh. JOhannes
Svar
#40
Citat:quote:

Originally posted by JTK

Hej Steen, Det lyder da spændende. GLæder mig til at hører nærmere. Hvad for noget vildt skød han?

Norma skriver i deres brochure, at Oryx-kugler i de fleste tilfælde har en restvægt på over 90%.

mvh. JOhannes



det stemmer vist meget godt...

jeg har en kugle der stammer fra en 30-06, 200 grains oryx, skudt på en elg på tæt afstand... under 20 meter...

kuglen blev opdaget , da jeg skar benene ud til okse muhko... (andre kalder det osse buko) eller noget i den stil... [Big Grin]

restvægten var fin, selv efter båndsaven havde taget sin del...

prøver at lægge billeder ind senere... (afsætter resten af aftenen til fummel)

[Big Grin]

[IMG][Image: 3006oryx2.jpg][/img]

[Image: oryx2.jpg]

beklager den forringede billedkvalitet...

nærbilleder bliver bare ikke gode...

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)