Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nossler AccuBond
#41
Hej
Et teori et andet praksis
mvh Rigby

Skit vir die kruis op die rooineke
Skit vir die kruis op die rooineke
Svar
#42
Det har du absolut ret i Rigby. Praksis kan aldrig være forkert. Det teorien, som må rette sig ind efter praksis. Det kan jo være vi er blevet for hysterisk mht. krav om restvægt. Der skal jo nok flere erfaringer til.

mvh. JOhannes
Svar
#43
Jeg har ikke glemt de Oryx-data, men har ikke fået snakket med indehaveren endnu.

Hvis man kigger på den test, som der vist allerede har været link til her i tråden vil man se, at Accubond og Oryx ligger tæt på hinanden i restvægt eks. for .308 79% og 74%. Nu er testen af restvægt såvidt jeg kan se foretaget ved at skyde på telefonbøger e.lign., men det gælder jo for begge. Jeg har svært ved at se hvordan Oryx skulle stige markant i restvægt samtidig med at Accubonded skulle falde, såfremt de rammer et dyr istedet for en telefonbog.

http://www.jegeren.net/tester_kuler.htm

mvh.
Steen S
Svar
#44
Efter lange overvejelser og mange søvnløse nætter[:p][Big Grin][Big Grin][B)][:p]

Jeg tager denne kugle i kammeret og bruger den her det sidste af bukkejagten og i efteråret efter elg, svin , kron og dåvildt så må vi se hvordan den arter sig.

Ellers er de jo ikke værre end at den kan pilles ud af magasinet igen [Wink]

En snegl uden sneglehus? er den Hjemløs eller nøgen? Big Grin
En snegl uden sneglehus? er den Hjemløs eller nøgen? Big Grin
Svar
#45
Hmm speer grand slam eller hva den nu hedder?[B)][B)]

Tror ikke det bliver så meget eksperiment over det.. Har tillidt til nosler og testen kan ikke være helt fejlbedømt selv om der altid vil være gode og dårlige gennemskud, samt dårlige ekspantioner osv..

Men vi prøver den da [Big Grin] hmm mund ikk rådyrerne falder?[^]

En snegl uden sneglehus? er den Hjemløs eller nøgen? Big Grin
En snegl uden sneglehus? er den Hjemløs eller nøgen? Big Grin
Svar
#46
men skulle alt andet kikse, så er der jo altid nosler partition at falde tilbage på...

det er jo trods alt (stadig)den kugle alle andre kugler bliver holdt op i mod... selv om den med årerne har fået konkurrence...[Big Grin]

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#47
Citat:quote:

Originally posted by JTK

Hej Steen, Det lyder da spændende. GLæder mig til at hører nærmere. Hvad for noget vildt skød han?

mvh. JOhannes



Nu kan jeg se at han selv har skrevet om sine oplevelser under Riffelteknik, 9,3-62 kuglevalg. Så mangler jeg bare lige at få fat i ham for at veje og fotografere projektilerne.

Mvh.
Steen S
Svar
#48
Langt om længe har jeg fået taget mig sammen og fået lånt de tidligere nævnte Oryx-projektiler til fotografering og vejning.

[Image: P7070014.jpg]

Projektilet til venstre har en restvægt på 171,7 grains svarende til ca. 85,9 % og projektilet i midten har en restvægt på 111,6 grains svarende til ca. 55,8 %. Opsvampningen målt til hhv. 23,72 mm og 18,30 mm, begge målt på det bredeste sted, svarende til en opsvampning på ca. 3 gange og 2,3 gange af den oprindelige diameter.

For en god ordens skyld skal jeg nævne at referenceprojektilet på fotoet ikke er et 200 grains Oryx (da jeg ikke havde et sådant på lager) men istedet et 180 grains Grand Slam.

Mvh.
Steen S
Svar
#49
Godt så.... havde ikke lige set tråden, men her er ovenstående Oryx-ejers uddybende bemærkninger.

Projektilet til venstre stammer fra en kudu skudt frontalt på halsen på 25m afstand (ja - rigtig tæt på!). Den faldt som en sten på stedet. Kuglen blev fundet under nakkeskindet efter gennembrud af halshvivlerne. Fin flad champignonform og stor restvægt. Men altså ikke gennemskud.

Projektilet i midten er pillet ud af en warthog skudt skråt forfra i hovedet (lige under øjet) på 100 meter. Også den faldt på stedet. Kuglen blev fundet deformeret i nakken. Der var slået et stykke af den, men mere end 50% sad fortsat sammen pga. bondingen. Det var dog tydeligt at mødet med kraniet var hård kost for konstruktionen.

Hilsen Blume

Blume
Svar
#50
Hej gutter,jeg har nu den sidste time søgt rundt omkring på nettet,for at finde ladedata til dette projektil.Det har jeg nu ikke været så heldig med[V].Jeg vil derfor høre om der er nogen der kan hjælpe lidt[?] Kal.308,N140 krudt(eller 202) LR.hætter;Lapua hylstre og Nosler Accubond 150 Grs.
[Image: P1060291.JPG] De ligger jo og kalder på mig ovre på ladebordet "kom nu igang,makker"[Wink] Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#51
Ifg. Nosler kan du umiddelbart bruge ladedata fra Partition.

Som altid, start 10% under max og gå opad.
Svar
#52
43gr. Norma 202 vil være et godt sted at starte.
Svar
#53
Hejsa!

Jeg har ladet .308 med Accubond 150 grains..

Min bedste ladning var 46 grains N540, det gav ca 830 m/s i en ret kortpibet M98

Jeg ville nok starte omkring 42 Grains med N140 og gå op til maks 46 grains--
Accubond'en er lidt hårdere i kappen end en almindelig softpoint i samme vægt, så hvis man henter ladedata fra en tilsvaende kuglevægt skal man nok "dæmpe sig lidt"

Jeg ville nok synes at N202 er lidt for hurtig til en 150 grains bonded kugle..

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)