Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Største kaliber
#1
Jeg sidder og skribler lidt på et afsnit om våben og er i tvivl....hvad er det største kaliber i rifler, hvad er betegnelsen og diameteren på hullet i piben
Vh.søren Risborg
Svar
#2
Hej Risborg,prøv at se her....
http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...=nonbarbie

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#3
Der findes mange sjove vildcats, men største "standard" kaliber er nok .700 Nitro Express,når vi snakker kugle diameter.
Men det er ikke den kraftigste. Det er nok stadig .50BMG.
Og sådan en bør alle eje [Big Grin]
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#4
Jeg har hørt at der er en del af dem i DK og at man med lidt øvelse kan skyde hjorte på 1000 m, men er der nogen som gør det???

KR
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#5
halløj
50´eren er heldigvis ved at komme lidt i modvind på jagttilladelser.
den er da morsom , men er ikke jagtrelevant.
hvis folk vil bruge den til langdistanceskydning (skive) er det vel en anden tilladelse der bør bruges

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#6
Kraftigste ladning på Reloadersnest er faktisk en 700NE.

http://www.reloadersnest.com/detail.asp?...oadID=2671

1000 grs. kugle..... med over 2500 f/s...... det er sgu alvorligt legetøj,og så i en relativ almindelig riffel.(ja ja,jeg ved godt at sådan en dobbeltriffel er tung-men ikke sammenlignet med en .50BMG-og så er der jo ikke noget "snyd" med forskellige former for rekyl-dæmpning).Den får jo 416'eren til at ligne en salonriffel...[B)][B)][:0]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by kim richter

Jeg har hørt at der er en del af dem i DK og at man med lidt øvelse kan skyde hjorte på 1000 m, men er der nogen som gør det???

KR



Det er der.
Bor du i nærheden af Randers, så kan du komme forbi og se to stk. hos mig.
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#8
Citat:quote:

se to stk. hos mig.


2 stk.? Er nummer to også "model inkasso-Kaj"?

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#9
.50BMG er den kraftigste ?

.700NE ??

Hmmm, det bliver min 20mm ked af at høre..

.22LR, .30Carbine, .222Rem, .30-30Win, 8x58RD, .30-06, .50BMG og en 20mm.
Ja og et par haglpatroner...
[Image: find20mm.jpg]

Og ja, det er bare gas.

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by ULG

Citat:quote:

se to stk. hos mig.


2 stk.? Er nummer to også "model inkasso-Kaj"?

Hilsen Ulrik



Ja det er bare en lidt ældre version, jeg har i kommision for en kunde
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#11
Hej Rex
Og tak for tilbudet, men jeg har set en det var der jeg fik historie om de 1000 m til hjorte så jeg måske synes ligger lidt over min evner bare at skyde 2 m over og så lidt til højre hvis det blæser[Wink]

Men er der nogen som bruge de her kanoner til jagt så lad os høre, hvad er det størst der er skydt dyr med af folk her på forumet

KR

P.s.Happynanoq med da samling forstår jeg ikke hvad du skal med 30 carbine er den ikke lidt frås[8D]
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#12
Ved skud på 1000M med .50BMG ( og en hvilkensomhelst anden small arms kaliber ) er der så mange faktorere der spiller ind at de fleste nok vil sige at skudet ikke er etisk forsvarligt.

Hvis man glemmer alt om etik og ser på sagen rent teoretisk skal man min have styr på følgende punkter.
-ballistik
-egenspredning
-flyvetid

Ballistik: på 1000M vil: temperatur, lufttryk, fugtighed, ammo temperatur, vind og præsis afstand have så stor indflydelse at en person der ikke tager højde for dette skal være heldig ( etisk u-heldig ) hvis han bare får laver en anskydning ( jeg kan godt forsøge at uddybe de enkelte faktorere hvis der er nogle der finder det nødvendigt ) men med de rette hjælpe midler, erfarring og masser af træning er det bevist at kunne lade sig gøre.

Egenspredning: nu ved jeg ikke hvordan de danskere der kan finde på at afgive skud til vildt på 1000M foretager jagten. men jeg går ud fra at det enten er fra en bænk eller fra liggende skydestilling med støtteben og en beanbag til kolben ( eller lignende ) så kan man i den jagtrelevante skydestilling på den jagtrelevante afstand lave en 5-10 skuds gruppe og med en god margin have den i vildets træfområde er egenspredningen for: skytte, våben og ammo. kombinationen vel være godkendt

Flyvetid: nu har jeg ikke lige noget data med flyvetider på .50BMG men jeg kan ikke forestille mig at selv en hårdt pumpet ladning med en tung match kugle kan komme under 1,2 sek. ( egen vurderring sammenlignet med 250gr. .338lock base med v0:890 bruger 1,4sek. ) så hvis vildtet enten står stille eller går i et jævnt tempo ( og at skytten har styr på forsigtet ) så er det vel også muligt, om end lidt uforudsigeligt.

Citat:quote:

kim richter Posted - 09/04/2007 : 07:02:16
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Rex
Og tak for tilbudet, men jeg har set en det var der jeg fik historie om de 1000 m til hjorte så jeg måske synes ligger lidt over min evner bare at skyde 2 m over og så lidt til højre hvis det blæser

Men er der nogen som bruge de her kanoner til jagt så lad os høre, hvad er det størst der er skydt dyr med af folk her på forumet

KR

P.s.Happynanoq med da samling forstår jeg ikke hvad du skal med 30 carbine er den ikke lidt frås


jeg går da ud fra at alle der skyder på de afstande bruger klik tårne.

mvh. Loft

jeg glemte skuda at nævne vinklen men den er jo normalt ikke slem i DK ( men med en kartoffelkaster som .50bmg bliver på den afstand skal man alligevel checke )

se også:http://www.riflebarrels.com/articles/longrange_shooting/shooting_hunting.htm
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by LOFT ( men med en kartoffelkaster som .50bmg bliver på den afstand skal man alligevel checke )


Er man nu også begyndt at smide med bagekartofler på jagt [Big Grin]

JPL
JPL
Svar
#14
A 500/465 Nitro Express Holland & Holland compared to a 4-bore.

[Image: 4-bore-part1-p1p20v5no4.jpg]

Kulediameter på 4-boren er .962 og kulevekt ca 1850 grs....

A .465 pales into insignificance next to a 4-bore.

[Image: 4-bore-part1-p3p22v5no4.jpg]
Svar
#15
Tak for forklaringen Loft, Men det jeg mente var hvad er det størst der bliver brugt og på den længst afstand, måske ikke til dagligt, men mere end ene gang

Alle kan skyde en flodhest på 30 m med en kanon som sad bedst på et fly[8]

Er der ikke nogen som bruger store kaliber til jagt på stor afstand??

KR
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#16
har du læst artiklen jeg har linket til.

også lang tid siden jeg har læst den men hvis jeg husker korrekt bruger de primært 30-378 + 338-378weatheby og 338-416rigby ( en Wildcat der senere blev til 338lapuamagnum ).
og så med en tung matchkugle.
og det mener de jo så selv at det går meget godt.

mvh. Loft
Svar
#17
Hej Loft
jeg har nu læst dit link og det lyder til at de gør det ret godt.

Jeg ved at der er en del af kaliber 50 i dk og jeg var intersseret i og høre om der var nogen der brugte dem til jagt eller det bare er til skiveskydning.
Eller om der var andre der skyder over feks. 300 m på jagt, jeg finder det meget intersant at de faktisk bruger det samme udstyr eller tæt på, som jeg som almindelig jæger har adgang til, jeg troede at der skulle mere til.

KR
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#18
Jeg regner ikke med at der er nogen der kunne finde på at bruge en .50BMG til jagt i Danmark.
Det ville efter min mening være fuldstændig tåbeligt.
Den bruges i USA til jagt på store afstande.
Der findes en bog "Living with the big .50BMG", der beskriver bla. jagt med .50BMG riflen.
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)