Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gold Crown 3-9X42
#1
Hej med jer.

Jeg har i dag købt min første riffel og valget faldt på en Tikka T3 hunter. Jeg skal langt overvejende bruge den til jagt på råvildt i danmark. Ekspedienten overtalte mig til et pakketilbud hvor riflen kom med en Gold Crown 3-9x42 kikkert, da han sagde at den var fin nok når jeg primært skulle jage i DK. Men efter at være kommet hjem er jeg kommet i tvivl med hensyn til kikkerten.

Er der nogen som har nogle erfaringer med kikkerten eller gode råd til en ny-jæger mhs til valg af optik?

Det skal siges at jeg er på SU så jeg må nok vente et par år med at købe Zeiss eller lignende [Smile].
Jeg har ikke hentet eller betalt kikkerten endnu så går udfra at jeg stadig kan nå at ændre mit valg.

God Påske
Svar
#2
Hej Molle,

Selv om kikkerten formentlig er af ganske tvivlsom kvalitet, så skal du ikke ærgrer dig - merprisen har formentlig været derefter. Selv har jeg også købt en rigtig god riffel med tilhørende 'skodkikkert'. Da min økonomi tilsvarende var en smule presset rakte kvaliteten til indskydning, bestået riffelprøve og glade timer på skydebanen. Hen ad vejen (1/2 år efter) fik jeg plads i budgettet til en Zeiss Conquest, som i højere grad matcher min riffel og på sigt mere ambitiøse behov. Formentlig vil du ikke have fået noget særligt nedslag ved at fravælge kikkerten (i mit tilfælde åbent meldt ud 0 kr. ved et nej tak.). Med til historien hører, at min kikkert fik Waever-montager, der stadig 'lever videre' samt indskydning inkl. i sætprisen - dog med behov for egen finjustering; men jeg sparede tid ved konstruktionen.

Selv om flere sikkert vil rakke din kikkert ned (med god grund), så skal du ikke fortryde. Vent blot lidt med kvaliteten - og ryger din kikkert i pakningen, ja så må du blot købe lidt tidligere end måske ellers planlagt.

Mange hilsner,
HCS
Mange hilsner,
HCS
Svar
#3
Helt enig HCS dog byttede jeg lidt rundt og købt en brugt Carl C for 2000 og en Bushnell til 2400 hvilket er godt nok i DK, men har nu købt en S & L med Zeiss på til en helt anden pris.
Havde jeg købt en bedre riffel fra starten kunne jeg bare have købt en bedre kikkert.
Molle hvis du kan så køb en riffel du kan købe nye løb til i forskellige kaliber, man får med tiden en lyst til og prøve nyt og der er det fint med et nyt løb engang imellem.

KR
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#4
Uden at kende dit budget, vil mit råd nok være at finde en brugt kikkert af mere anerkendt mærke, du får nada for den kikkert når du vil sælge den igen[V]. Men den kan da ende på en salonriffel.
Jeg har set folk få store problemer med optik af knap så seriøse udbydere, først evt.skadeskydning eller forhåbentlig bare forbiskud og derefter masser af spildt ammo og tid på at finde ud af hvorfor man lige pludselig ikke kan ramme hvergang. Faktisk er mit råd nok at købe dyr optik og billig riffel, de fleste rifler har præcision nok til jagt. Dette råd er jo nok lidt sent ude men det er min selvlærte filosofi[Wink].

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Tonny

Uden at kende dit budget, vil mit råd nok være at finde en brugt kikkert af mere anerkendt mærke, du får nada for den kikkert når du vil sælge den igen[V]. Men den kan da ende på en salonriffel.
Jeg har set folk få store problemer med optik af knap så seriøse udbydere, først evt.skadeskydning eller forhåbentlig bare forbiskud og derefter masser af spildt ammo og tid på at finde ud af hvorfor man lige pludselig ikke kan ramme hvergang. Faktisk er mit råd nok at købe dyr optik og billig riffel, de fleste rifler har præcision nok til jagt. Dette råd er jo nok lidt sent ude men det er min selvlærte filosofi[Wink].



Det er fuldstændig rigtigt !
De fleste der køber våben med en billig sigtekikkert, gør det dog p.g.a. en begrænset økonomi. Alle har til hensigt at opgradere med en langt bedre optik senere og det er der vel også en vis grad af fornuft i, bare man ikke vælger for billigt.
Det er yderst sjælden at nogen gør det omvendt, altså køber det bedste der findes af optik og en billig riffel for senere at købe en (vælg selv) riffel.

JPL
JPL
Svar
#6
hej molle.Jeg har selv lige skilt mig af med en gold crown 3-9x42.Jeg var ikke imponeret. Den var monteret min salonriffel,men jeg havde den kun 1. måned.Hvis jeg skød den ind på 9 gange forstørrelse og prøvede med 3 ganges forstørrelse flyttede træfpunktet 7-8 cm på 80 meter.[}Smile] Jeg valgte at smide den ned til forhandleren og fik en leupold 3-9x40 istedet. Den var lidt brugt og kostede 1200 kr i byt.Det virker![Big Grin]Man behøver ikke de dyre tyske kikkerter for at jage i danmark,men man skal se sig godt for, når man køber sigtekikkerter under 3000 kr!
Svar
#7
halløj Molle
benytter lige lejligheden til lidt salgsfnidder:
har en Leopold model 2 i 3-9 ( blank metal ) til 1000,- + fragt

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#8
STROM: Med blank metal mener du så "silver look" som de kalder det på TheOpticZone.com?
Lyder som en god pris, men vil det ikke se lidt forkert ud på en Tikka T3 hunter - altså rent æstetisk? Hvordan er denne kikkert til alm. jagt på råvildt i DK? Er lidt på bar bund indenfor optikkens verden endnu [Smile]

Kan godt se at det er en skod kikkert på riflen, så overvejer om jeg skal ringe og høre om riflen bliver billigere uden, og så måske bestille en kikkert fra USA via nettet. Men må vist vente til efter påsken med at høre riflens pris uden kikkert.
Hvilken kikkert vil i anbefale i stedet, hvis den skal ligge under 3000 kr klassen?
Svar
#9
Har lidt kig på:
http://theopticzone.com/detail.aspx?ID=4094

eller

http://theopticzone.com/detail.aspx?ID=2975
Svar
#10
Hej molle ,skynd dig at købe den leupold til 1000 kr +fragt (ca 60kr). Blank eller ej DET er et godt tilbud. Du får jo livsvarigt garanti med i købet.[Big Grin]
Svar
#11
Hej STROM.
Har sendt dig en PM [Smile]
Svar
#12
Hej STROM.

Vil gerne købe din kikkert. Du kan give mig et kald på 51702195.
God påske og tak for jeres svar. Det er rart med lidt kyndig vejledning [Smile]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)