Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Erfaringer med rene blykugler til jagt
#1
Hej,
jeg vil hører, om der er nogen af jer der har erfaringer med blykugler til jagt på klovbærende vildt.

mvh. Johannes
Svar
#2
Jeg har skutt mye med blykuler i diverse kalibre, men har foreløpig bare skutt ett rådyr med blykuler. Har også avlivet en del villkatter med blykuler.

På rådyret brukte jeg en lyddempet .44 mag med Lee 44-310RF kule i 305m/s. 5m hold, inn i bogen og knakk overarmsbeinet, og ut rett bak mellomgulvet. Dyret løp 15 m. Har aldri sett et rådyr som har blødd så kraftig!

Noen venner har skutt en del rådyr med kuler jeg har støpt i samme type våpen i .44 mag, med samme kule. Hold fra 25-80m. Ingen av dyra løp lenger enn 20m.

Til kattene bruker jeg mest en lyddempet .300 whisper med RCBS .30-150FN. Sjelden de beveger seg lenger enn 5-10m etter treff i lungene.

Til høsten planlegger jeg å bruke 260grs blykule i min .358 win til elgjakt. Disse samler innenfor 1 MOA ved 620 m/s. Ønsker å få hastigheten opp mot 680-690m/s.

En kamerat skjøt en grevling med sin .35 whelen og 220grs mountain molds kule som jeg har ladet for ham. Avstand ca. 60m. grevlingen døde momentant.

Lykke til!
Svar
#3
Det glæder mig, at I har haft så gode erfaringer med blykugler i kaliber .44 Rem. Jeg har selv anskaffet en Rugger 77/44 til råvildtjagten og Dr. Strangelove har ladet en ordentlig kasse ammunition med fladnæsede blykugler (240 gr ?). Jeg har al mulig tillid til, at det nok skal blive godt - synd at man ikke må bruge den på svin...

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#4
Et lite stykke ned på denne siden;

http://www.suppressor.co.nz/news.htm

Finner du en gammel artikkel om jakt med 44 mag i subsonic hastigheter.

Morsom børse du har kjøpt! En kompis har en slik, som vi har kappet løpet til 12" på og montert lyddemper. Desverre har pipa riflestigning på 1-20", så den samler ikke godt med tyngre kuler enn 260grs i underlydsfart.

Skal du lade til full hastighet anbefaler jeg Lee 44-310 på det varmeste. Har skutt denne kula i 4 rifler og en revolver, og fått best presisjon med denne. Denne kula er så flat i nesa at ekspansjon ikke er ønskelig.

Lykke til!
Svar
#5
Tak - jeg lader rådet om kugletangsvalget gå videre til kuglestøberen (G. D.) - hører du hvad vor norske ven siger G.D.??? [Smile]

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Jens Ulrik Høgh

en Rugger



Jens Ulrik...Gamle gænghætte - hvad er en Rugger [?][:I]

Jo jeg lytter til vores norske ven, det er jo altid rart med nye ansigter der har prøvet lidt sjov. [Smile]

Mvh.

Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Jens Ulrik Høgh

Det glæder mig, at I har haft så gode erfaringer med blykugler i kaliber .44 Rem. Jeg har selv anskaffet en Rugger 77/44 til råvildtjagten og Dr. Strangelove har ladet en ordentlig kasse ammunition med fladnæsede blykugler (240 gr ?). Jeg har al mulig tillid til, at det nok skal blive godt - synd at man ikke må bruge den på svin...

Assumption is the mother of all ****ups...



jeg mener at de vejer 267 grains, men er vistnok lavet i ren bly... kan ikke lige huske det, men det bliver spændende at se om det er noget der virker...
har stadig ladningen fra '98 i baghovedet...

teoretikere siger at 44 mag ikke er kraftig nok til flæskesteg med hår på...
praktikere siger den er kraftig nok...
konklution...
man skal ikke spørge, man skal bare gøre...

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#8
Jeg har også et par æsker kappeklædte Winchester 240gr. På dem står der noget i retning af: "For hunting thin skinned game, such as deer and boar" [Big Grin] Måske er amerikanerne mere praktikere end teoretikere.....passer egentlig meget godt...George W. Bush er da amerikaner, og han tænker nok ikke så voldsomt meget inden han handler [Big Grin]

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Jens Ulrik Høgh

Jeg har også et par æsker kappeklædte Winchester 240gr. På dem står der noget i retning af: "For hunting thin skinned game, such as deer and boar" [Big Grin] Måske er amerikanerne mere praktikere end teoretikere.....passer egentlig meget godt...George W. Bush er da amerikaner, og han tænker nok ikke så voldsomt meget inden han handler [Big Grin]

Assumption is the mother of all ****ups...



Jens ...Noter dig lige at den ammunition du kan købe færdigt er beregnet til revolver, og at du kan få mere punch på hjemmerullet til en karabin. Amerikanernes 'Wild boar' er ikke helt som vi kender vildsvin, da de er mindre og ligner lidt mere almindelige øfbasser. Jeg har hørt fra min canadiske med-moderator på Reloaders nest, at de blandt andet ikke har samme panser på kroppen. Derfor er rigtige vildbasser højt på hans ønskeliste når han gæster DK.

Mvh.

Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#10
Til subsonic og andre ikke så raske ladninger bruker jeg en blanding av 50/50 hjulvekter/rent bly. Støper kulene slik at de er svakt matte, og slipper dem i ei bøtte kaldt vann. Dagen etter er kulene 19BHN. Denne blandingen er lett å støpe med, gir veldig tunge kuler og passe hardhet. I tillegg er den veldig seig, slik at splintring ikke vil forekomme.

Hvilken hastighet er det meningen å bruke når dere skal jakte med rugeren?

Har et par intressante kuler i bestilling til 44. En som er spesielt for ruger sin magasinlengde og riflestigning, samt en for min egen enkelskudder. Til min egen børse har jeg bestilt en 330grs kule. Har laget en kuletang for 370grs kuler, men de var ikke helt stabile i 1-16" stigningen i mitt løp.

Ikke sats på støpte kuler med flate på nesa mindre enn 7mm til jakt. I tilfelle de ikke ekspanderer (veldig sjelden de gjør) lager de store hull likevel.
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by whisper

Hvilken hastighet er det meningen å bruke når dere skal jakte med rugeren?


Maximal hastighed [}Smile][Wink]

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)