Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Alsidig kiggert til 300 WM
#1
Hej Alle
Jeg har lige købt en riffel i 300 wm (en af de billigere modeller, med 98 lås), da jeg syntes det var på tide at prøve nogle af det større kalibre. Men nu skal det hele jo ikke kun være sjov og leg hvorfor jeg gerne vil være sikker på at jeg ikke dummer mig i mit kiggertvalg.

Jeg har ligt en Bushnell 2,5-10x40 (evt med firefly) eller en bushnell 2,5-10x50 med lys i sigte. Det er ikke verdens bedste kiggert med efter min mening et godt byd på en kiggert i rimelig kvalitet til rimelige penge (I og med at det til at starte med var lidt at et "det skal også prøves" projekt skal kikkerten ikke være for dyr).

Meningen med galskaben var at jeg skulle have noget stående i skabet til den dag hvor jeg skal på trykjagt eller ud og vælte noget lidt større end rådyr. Altså jeg har både brug for lav forstørrelse med meget FOV og medium forstørrelse til statiske skud på afstand.

Er der et klogt (eller mindre klogt) hoved der har en kommentar til ovenstående?

Mvh
Simon
Svar
#2
Tillykke med den jeg er helt sikker på at du har fået en god kikkert til prisen, men jeg synes den skulle kunne går ned på 1,5 hvis du har planer om det er til trykjagt.

KR
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#3
En aimpoint vil nok være det rigtige valg. Den kan også bruges til afstande ud til 100m.

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#4
Hej Donsimon
På min .300 sidder der en zeiss 2.5-10x50.
Den har jeg haf stor fornøjelse af,
både på grisejagt og i afrika, dvs. både
på korte og helt lange hold. Mht. pris
var jeg heldig at finde en demo, så
de 10k. blev til 5.5k. [Smile]
Du skal nok shoppe lidt rundt. eller finde
en pæn brugt.
MVH Anders
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#5
Min uvidenhed på området skyldes helt klart at jeg endnu ikke har haft fornøjelsen af en drivjagt på nuværende tidspunkt. Jeg er derfor ikke vidende om segnifikansen af den marginale lavere forstørelse og synsfeltet (FOV) ved denne type jagt.

Jeg må ud og gøre mine egne erfaringer (intet andet trænger igennem min tykke æggeskal).

Jeg ville dog være ked af at have en riffel der udelukkende er monteret med en aimpoint. Jeg tror derfor jeg køber en Bushnell 2,5-10x40 uden firelfy (er for usikker på fireflys brubarhed). Hvis dette ikke opfylder min behov kan jeg jo altid supplerer med noget der har lavere forstørelse f.eks. aimpoint eller en disideret drivjagtskiggert. Det skulle jo ikke være noget problem at skifte rundt mellem disse hvis de bliver monteret i f.eks. en leupold QR.

Der er delte maning er omkring firefly. Min bekymring er at man ikke kan slå det fra på nogen måde? Man lader det jo op men en lommelygte, men hvad nu hvis men bruger sigtet under lyse forhold, vil det så komme til at lyse og genere?
En anden kritik er at korset bliver for bredt, men er dette kun når firefly er akriveret eller også når man bruger kiggerten uden firefly er aktiveret?

/Simon
Svar
#6
Du vil ikke kunne se firefly effekten i dagslys uden brug af lommelygte, så det skal du ikke bekymre dig om.
Min egen erfaring med firefly er at det er ubrugeligt til jagt.
Det lyser så meget op i mørke, at det nærmest er blændende.
Så spar pengene på firefly funktionen.
Bushnell 2.5-10x50 kikkerten er til gengæld en kanon kikkert.
Eneste negative at sige om den, er det ekstremt brede sigte #4 kors.
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#7
Nu har jeg bestilt en elite 4200 2,5-10x50 med lys. Så må vi se hvor det hele bære hen...
Jeg var lige ved at bestille en Bushnell Trophy 1.75-4x32, en Bushenll Trophy 1x28 Red Dot (aimpont look-a-like) eller en Weaver Classic 1-3x20 med, med det samme men samvittigheden kom over mig. Desuden er jeg ikke sikker på disse kiggerters egenskaber er tilstrækkelige til jeg ville blive tilfreds.

/S
Svar
#8
elite 4200 2,5-20x50 med lys

mener du ikke 2,5 - 10 , jeg har ikke hørt om så stort et zoomområde fra USA

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#9
Du har ret... Det er nu rettet...
Svar
#10
Der kommer en ny Z6 kikkert 1,7x10x42 med en ørn på siden, hvis du har til den så kan den alt,
Den er bedre til tryk jagt end bushnellen, som er bedst til de lidt længere skud som ved pusch eller anstands. bushnellen har så vidt jeg husker et synsfeldt på 23 m ved 2,5 hvor Z6 er på 42 m ved 1,7.
Men de ved også hvad de skal have for den[Sad]

KR
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#11
Ja Z6 har jeg stiftet bekendskab med. Det er den ultrimative kiggert. Men som du også selv siger er prisen på højde med, ja jeg kan ikke finde på en metafor der strækker. Omkring 12 k (uden lys) står den i, og da den er europæisk hjælper det ikke at kigger over på den anden siden af atlanterhavet for at spare nogle øre. For de penge mener jeg man kan købe en del gode kikkerter og så stadig have penge til en pose Haribo.
Bushnel'en er langt fra en trykjagtskikkert, men i min optik en god all-rounder. Hvem ved måske kommer jeg aldrig på trykjagt.
Jeg kommer til at give omkring 3300 for Bushnell'en så hvis det viser sig at jeg ikke kan leve med den på en evt. trykjagt så er der overskud til at købe noget mere målrettet.

/S
Svar
#12
Bushnell er en til prisen god kikkert jeg har den selv på¨min 6,5, men det var også den jeg havde med i polen uden og kunne se noget efter solen var gået ned. Min fejl var at jeg ikke viste hvad jeg havde købt, jeg synes den var dyr dengang og så var den sikkert også god.

KR
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#13
Hej. Jeg kigger selv efter en ny kikkert køber nok en Z6 1,7x10-42 eller en 1x6-24 kan f
Svar
#14
Hej. Jeg kigger selv efter en ny kikkert køber nok en Z6 1,7x10-42 eller en 1x6-24 kan fås til $1449 i USA.

BO
Svar
#15
det er billigt jeg har set dem i dk til det dobbelte måske man skulle få en til at tage et par stykker med hjem[:p]

KR
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)