Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stamtavle på jagthunde
#1
Jeg har fået mig en lille brun lab tæve og har i forvejen en han på 2 år.
Men da jeg her den anden dag skulle se på deres stamtavler så jeg at de var indskrevet ved DKK og DJR, er der nogen som ved om det er et problem tanken var jo at der skulle komme hvalpe ud af det og de skulle kunne sælges med stamtavle.

KR
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#2
Hej Kim,det bedste ville nok være at flytte den ene af dine hunde over til "fjenden".Jeg har selv to labbere,en i hver lejr,og jeg skal have den der er registreret i DJR flyttet til DRK. Det der skal til for at flytte hunden,er at du skal indsende stambogen til DRK (sammen med en plovmand) og de vil så vurdere om din hund er en "rigtig" labrador,og hvis den slipper igennem "nåleøjet" så bliver den flyttet over.
Hvis du skal ha' hvalpe på dine hunde tror jeg det er bedst hvis de er registreret i samme forening.

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#3
Tak for svaret det er da godt at det kan lade sig gøre, men så er spørgsmålet om det er bedst at være det en alle andet sted, min tæve som er ved DRK har lidt lys underuld på halen fra sin far det er kun synligt når den er våd, men det er jo en lille fejl så mon ikke det er bedst at han flytter.

KR
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#4
Jeg ved faktisk ikke om man kan flytte til DJR fra en anden forening-dét har jeg ikke undersøgt.
Grunden til at jeg flytter min "fremmede" hund over i DRK er den,at her hvor jeg bor,er der gode trænings-muligheder i retriver-klubben og det er der ikke i Dansk Jagthunde Register.

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#5
Een ting er at flytte fra DJR til DKK, men det er ikke ensbetydende med at man må avle på den overførte hund og få disse hvalpe reg. i DKK.
Medmindre reglerne er ændret siden jeg var aktiv, er det sådan, at man ved flytning til DKK får en stambog så man kan deltage i DKK aktiviteter, men ikke automatisk har avlsret på den pågældende hund.
Det vil nok være klogt at kontakte DKK.
Mvh

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#6
Der er en række foreninger der stambogsfører hunde.

DKK er uden konkurrence den største, og de har en række aktiviteter, der tilbydes til hunde med DKK stamtavle.
DKK vil i MANGE tilfælde IKKE annerkende stamtavler fra andre organisationer, med mindre organisationen har en samarbejsaftale med DKK(og i praksis udsteder DKK stamtavler)

Stamtavler fra flere af de mindre organisationer, er set med DKK øjne ikke det papir værd de er trykt på.

Hvis begge forældredyr har DKK stamtavle, så vil et normalt være muligt at få konverteret en ikke anerkendt stamtavle, til en DKK stamtavle, under forudsætning af at forældredyrene er godkendt til avl.(HD test kræves for flere hunderacer)

Flere klubber tillader at man deltager i træningen, selv med hunde uden stamtavle, MEN de kræver at man er medlem af klubben, eller er medlem af DKK.
For deltagelse i konkurrencer var der tidligere STORE begrænsniger for ikke stambogsførte hunde. Jeg ved ikke om dette er ændret, indenfor de sidste ca. 8 år.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#7
Hvis hvalpene skal kunne sælges til udlandet, så er det en fordel med en FCI anerkendt stamtavle, og der er DKK så vidt jeg ved eneste valg.

Mange af de alternative foreninger der stambogsfører er startet for at komme udenom DKK's stramme regler for Avl, herunder HD og albuerøntgen på flere hunderacer, og krav om premiering(2' plads) på udstilling for flere racer.
Ligesom det også er et oprør mod DKK's prispolitik.

Kravet om at hunde for godkendelse til avl skal have deltaget på hundeudstillinger med premiering, er for at holde hundenes udseeende indenfor racens standard, så man ikke pludselig har Pekingesere på størrelse med en Labrador.

For Jagthunderacer kan der også være krav om at forældredyrene skal have premie/deltaget ved jagtprøver.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)