Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Forskel på feltet og bommen?
#1
Er der nogen der kan fortælle mig, hvilken faktor der bestemmer afstand/højde mellem feltet og bommen i en riffelpibe...??

Jeg har lagt mærke til at bommene (ret mig, hvis jeg er galt på den) er lavere i min 22-250´er end de er i min 6,5-284. Er der en sammenhæng mellem kugledia. og højden på bommene?

Mvh.
Søren
Svar
#2
Her på forummet er der andre der ved mere end jeg gør, men jeg vover alligevel pelsen indledningsvis.

Formålet med riffelgangen er at gribe godt fat i kuglen og sætte den i rotation.

Når "bommen" trykkes ind i kuglen, mases kuglen ud i "feltet" så den næsten fylder hele det riflede hul i piben. Det har derfor også en betydning hvor bred bommen er.

Der er også en sammenhæng med hvor blød kuglen er, f.eks kræver støbte blykugler en dybere riffelgang for at der kan gribes ordentligt fast i den bløde blykugle uden at den blot deformeres af riffelgangen. Omvendt ville jeg antage at solids i f.eks kobber har det bedre med svage riffelgange eller polygonpiber.

Hastigheden og stigningen spiller også ind, da det alt andet lige kræver et bedre greb for at rotere hurtige kugler end langsomme.

Ligeledes kræves der bedre greb i store kalibre end små.

Altså kommer det an på hastighed, stigning, kaliber, kuglemateriale
- med andre ord: det hele.

Citat:quote:

Originally posted by Sandersen
Jeg har lagt mærke til at bommene (ret mig, hvis jeg er galt på den) er lavere i min 22-250´er end de er i min 6,5-284. Er der en sammenhæng mellem kugledia. og højden på bommene?


Hm [:I] - ja, alt andet lige vil bommen være højere ved større kalibre. Det er dét med kuglens enerti og det moment (kraft gange arm) der skal til at roterer den effektivt.

osterwald
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)