Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Anslagsenergi
#1
Hjælp...
Der må være nogen herinde der har en formel for udregning af anslagsenergi.
Kuglevægt, diameter og hastighed kendes...
Svar
#2
0,5 x (kuglevægt i kg.) x (hastighed m/sek.) x (hastighed m/sek.)
=energi i Joule
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by TRG-S

0,5 x (kuglevægt i kg.) x (hastighed m/sek.) x (hastighed m/sek.)
=energi i Joule



Prøv http://www.bulletsandbrass.dk/calculator.htm

der er det hele samlet

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#4
Tusind tak for hjælpen.
Så skal der regnes!
Svar
#5
Clax!
Din formel giver ikke joule
den giver kgm [Big Grin] for at få joule
ganges med 9.8
MVH Anders
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by 300win

Clax!
Din formel giver ikke joule
den giver kgm [Big Grin] for at få joule
ganges med 9.8
MVH Anders



Jo, den gør.

1 J = 1 kg * m²/s²
Svar
#7
Claxel:
Den formel du har givet passer!
Jeg prøvede med en jeg kendte.
.30-06 med: 180 gr. og 840 m/sec. gir den samme anslagsenergi i joule, som fabrikanten skriver! lidt over 4100 joule...
Svar
#8
[:I]okay, okay
der var jeg sq for hurtig[:I]
det er den anden vej rundt:
J/9.8= kgm
Undskyld, Clax[:I]
MVH Anders
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#9
Jeg behøver ingen undskyldning, måske ham der har lavet siden [Wink]

Det var blot én jeg faldt over på et tidspunkt ...

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#10
Ja, men ligningen duer nu ikke helt til anslagsenergi, med mindre dyret står lige foran pibemundingen.

Hastigheden i anslagsøjeblikket (Dvs korrigeret for hastighedstabet pga. vindmodstand) skal kendes.

Så vidt jeg ved findes der en formel, der tager højde for det, såfremt du kender afstanden til målet....

Er der nogen herinde, som kender den?

.....nu OGSÅ ejer af en 243win :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#11
Ran, jeg tror med rette du kan forlange at få dine skolepenge tilbage. I hvert fald dem der har med fysiktimerne at gøre [:I].

Formlen for bevægelsesenergi gælder uanset afstand [Wink].

Det er fysik og størrelsen af den kinetiske energi er givet ved:

Ekin = ½ x m x v².
Svar
#12
Den med skolepengene skal man gerne være lidt varsom med at strø for heftigt omkring sig. Naturligvis gælder formlen for anslagsenergi uanset afstanden, men ran har lige så naturligt ret i, at man behøver kendskab til anslagshastigheden for at udregne anslagsenergien.

@ran: Der findes ingen simpel formel for beregning af anslagshastigheden, men den kan naturligvis beregnes (som en funktion af afstanden, projektilets ballistiske koefficient og mundingshastigheden m.fl.) Overlad beregningerne til et ballistikprogram eller kast et blik på en ballistisk tabel....

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#13
Da jeg i sin tid var på ladekursus mente underviseren, at der var en "tommelfingerregel" der gik på, at en "gængs" kuglens hastighed blev reduceret med ca. 20% pr. 100 m flugt.
(Dette vil naturligvis variere med ballistisk koefficient)

Hvad der så liger i begrebet "gængs" kan være lidt noget gætteri... men det kunne være noget i stil med en mega kugle i en gængs standard kaliber...

@ reloder:

"en halv mv ianden" som jeg skam også lærte i gymnasiet er et udtryk for et legemes (kugles) kinetiske energi i et givent øjeblik, hvor farten og massen er kendt.

Kinetisk energi i kuglens flugt omsættes til varme ved luftens gnidningsmodstand under kuglens flugt. En del af varmen aflejres i kuglen og en del afgives til luften der gnider mod kugle.

Anslagsenergien er energien i anslaget og er ikke lig med mundingsenergien - med mindre dyret står lige foran løbet

du må du nok tage det med skolepengene tilbage... [^]

.....nu OGSÅ ejer af en 243win :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)