Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
CCI Stinger - det dur
#1
Var på skydebanen i går for at prøve forskellige typer af ammunition.
Skydningen forgik på en 100 meter bane liggende med fast anlæg. Salonriffelen var en Anschuz 1415-1416 i kaliber .22 lr med en 3-9 * 40 kikkert.

I alle skydninger holdt jeg midt på skiven og skød 6 skud pr type ammunnition.

Resultater:
CCI mini Mag: samtlige skud sad ca 20 cm under centrum med en spredning på ca 8 cm i diameter.

Remmimgton normal speed: Samtlige skud sad ca 20 cm under centrum
med en spredning på ca 5 cm i diameter - de fleste dog tættere sammen.

Winchester BarnesX (rest fra en gammel æske): samtlige skud sad 15 cm under centrum med en spredning på 12 cm i diameter.

CCI Stinger: samtlige skud sad 3 cm under centrum med en spredning på 6 cm i diameter.

Konklusion:

CCI stinger er den helt klare vinder med en utrolig flad kuglebane på de lange hold (krager) og spredningen er acceptabel selv ude på 100 meter.
På kortere hold (Råge unger) er Remmington standart ammunition formentlig det bedste.

Dette betyder at jeg på korte hold med remmington standart ammunition og CCI stinger på de lange hold kan holde direkte på uden at skulle juster kikkerten - fedt.

Der er flere oplysninger om CCI STINGER deres hjemmeside.
Det er en hårdt ladet patron med formenlig den højste udgangshastighed på markedet.

Janus
Jan
Svar
#2
Med hvilken ammunition og på hvilken afstand var riflen indskudt?

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#3
Hej Høgh

Den var oprindelig indskudt på en 50 m bane med noget almindeligt
skydebane ammunition.
Jeg ville teste om der var en eller flere typer der passede bedere til riffelen. Jeg samlede simpelthen hvad jeg kunne finde af rester og købte nogle CCI Mini Mag samt CCI stinger efter anbefaling.
Jeg var vildt imponeret over den flade kuglebane med CCI stinger.
Ifølge CCI skulle Mini mag have en udgangshastighed V0 på 1235 ft/sec og Stinger have en udgangshastighed på 1640 ft/sec.

Janus
Jan
Svar
#4
Ja jeg bruger selv gerne CCI til skud på langt hold.

Har en Anshütz 1451 med Schmidt&Bender 1.5-6x42 kikkert i brede stålringe.

Normalt bruger jeg CCI Standard, da de er forholdsvis billigt og meget ensartede. (Hader at indrømme det, men amerikanerne er da gode til noget) Desuden er de forholdsvis billige heroppe.
Desuden nyder jeg at bruge lyddæmper når jeg er ude og skyde, og har endnu ikke oplevet at CCI Standard bryder lydmuren og giver et smæld.

Når jeg får lyst til at bruge patroner med højere hastighed, går jeg til CCI Mini-Mag.
For CCI Stinger skyder af pommern til og Mini-Mag er langt bedre.

Man må lige huske at selv salonrifler kan være meget følsomme overfor ammunitionsvalg.

MiniMag 10skuds-grupper spreder ca halvt så meget som CCI Stinger 10skuds-grupper.

CCI Minimag spreder ca 5-6cm på 100 m her.
På en god dag spreder CCI Stinger ca 10-15cm også.

Nyder gerne at skyde dåser på 100m - plus/minus 25 meter.

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#5
Det bekræfter jo blot at man er nødt til at prøve sig frem indtil man finder en kombination af ammunition og riffel der passer sammen.

God weekend
[Big Grin]

Janus
Jan
Svar
#6
Bemærk at High-Speed ammo og SPECIELT Stinger og andre Hyper Vel. er MEGET mere følsomt for sidevind end std. vel ammo.

Federal Hyper vel (1430fps 31 grains)
5m/s sidevind på 100 yards: 7,1" eller ca. 18 cm

Federal Std. Vel (1200fps, 40 grains)
5m/s sidevind på 100 yards: 4,9" eller ca. 12,4cm

Man skal op på 22WMR med 50 grains kugle, for at få mindre følsomhed for sidevind end .22LR Std. Vel. med 40 grains kugle.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#7
Hvad så med hi-speed med 40 Grains
kugle ? Den må være mindre følsom
end std. ammo. pga. kortere flugttid.

MVH Anders
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#8
Citat:quote:

Winchester BarnesX (rest fra en gammel æske):


Hej Janus,er du sikker på at de hed sådan?

Forøvrigt så skyder CCI stinger halvdårligt i min BRNO salonriffel men fremragende i min afkortede og "modificerede" Otterup banesalonriffel.

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#9
Alt andet end std. vel, har større vindafvigelse, indtil du kommer op i .22WMR med 50 grains kugle.

Dette gælder OGSÅ for alm. High-Speed med 40 grains kugle.

Problemet med High-Speed er at det går hurtigere end lyden, og vinden virker ikke bare på selve kuglen, men også på shockkeglen, og shockkeglen har en noget større overflade end kuglen, derfor den større vindafdrift ved high-speed og hypervel salonriffelammo.

Ups har lavet en fejl i mine oprindelige data. Her er de korrekte
(Kom til at sige std. vel om high-speed)

Federal Std. Vel (Premium Gold Medal 711b, 40 grains)
MV: 1080 fps, Drift 100 yards: 4,2" (10,67cm)

Federal High-Vel: (Game-Shok 710, 40 grains)
MV: 1240 fps, Drift 100 yards: 5,1" (12,95cm)

Federal Hyper Vel: (Game-Shok 724, 31 grains)
MV: 1430 fps, Drift 100 yards: 7,1" (18,03cm)

Stinger er efter sigende værre, da den er hurtigere og også let. men har ikke fundet tabeller med sidevind på denne.

Data taget fra Rimfire ballistiske tabeller hos http://www.federalcartridge.com

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by jgpx-ray

I alle skydninger holdt jeg midt på skiven og skød 6 skud pr type ammunnition.



Ved prøveskydning af ammo i min .22LR pistol(Feinwerkbau AW-93), der ved jeg at der i forbindelse med skift af ammo type skal bruges ca. 15-20 skud, før piben er "smudset til" med den nye type ammo's smørremiddel, og giver konsistente resultater.

Hvis der renses i forbindelse med skift, så er 10 skud normalt nok, før der kan testes.

Jeg har ofte været ude for at de første 5-10 skud efter skift af ammo giver bedre resultater end skuddene fra nr. 30 til 35.

Jeg har set samme tendens ved skytteforeningens Otterup og Anschutz banerifler.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#11
vedr. skydning på 100 meter, der vil man få bedst resultat med ammo der under hele forløbet enten er subsonisk(underlydshastighed) ELLER supersonisk(overlydshastighed).

Man får øget ustabilitet, hvis man benytter Ammo der under flugten skifter fra Supersonisk til Subsonisk.

Min erfaring er at mange rifler er MEGET ammo afhængige, så det kan betale sig at prøve 10-20 mærker/typer.
Man KAN også risikere at der er stor forskel på 2 batche i samme mærke. Så når man har fundet en ammo der passer GODT i ens riffel, så er det med at købe RIGELIGT.
Jeg har selv handlet ammo i 1000 stk, ad gangen, enten hos Karlslunde Sport eller Vingsted.
Typisk pris for Match Ammo 400-500 for 1000 skud.
Ok. Top Ammo som Eley Teenex er noget dyrere.

Af ammo typer til rimelig pris, med Ok precission, der kan jeg anbefale SK Standard Plus eller CCI Std. Vel.
Lapua Club plejer også at give OK resultater.
SK Standard Plus sælges i USA også som WOLF, og får KANON kritik.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)