Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Schweisshundetræning
#1
Jeg har lige været til schweissprøve 400m/3timer - hvor min dejlige lab på knap et år fik 1. præmie (en meget stolt hundefører [Big Grin][Big Grin]. Nu vil jeg så gå videre. Har indtil nu brugt dråbeudlægning, men vil fortsætte træningen med færtsko.

Er der nogen, som har erfaringer med færtsko og hvorledes man selv kan lave dem?

Mvh.

Lars
Svar
#2
Hej Lars

Tillykke med det flotte resultat, det er nu det sjove og egentlige arbejde med træning m.v. begynder.
Har selv haft et par registrerede schweisshunde, men har desværre ingen praktisk erfaring med træning på færtsko, men mine kammerater som har trænet på færtsko mener ikke, at det er vanskeligere.

Du kan evt. købe færdige færtsko på denne site http://www.jcstraede.dk
Ellers kan du da i det mindste se billeder.

Held og lykke og god fornøjelse med træningen.

mvh
Korthår
Svar
#3
Hej Korthår.

Ja, nu begynder træningen på de lidt ældre spor.

Jeg gik et overnatningspor her til morgen, som havde lagt ca. 12 timer og hvor det havde regnet i mellemtiden. Det gik den faktisk rigtig fint. Det er sjovt og det ser lovende ud!

Jeg skal igang med at lave mine egne færdsko - vil ikke betale knap 700 kr. for dem!!

Har du nogen form for erfaring med rapportering efter en hetz? Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal gribe det an!?

Mvh.

Lars
Svar
#4
Hej Lars
Det grundlæggende og allervigtigste i al eftersøgning er remarbejdet. Det hjælper ikke meget at en hund er god til at hetze, hvis I (dig og hunden) aldrig når frem til stedet hvor dyret rejser, eller hetzen kan/skal starte.
For at jeg nævner dette, er at en hund som får lov til at rapportere for tidligt på træningsdspor, kan miste fokus på selve sporarbejdet. Den venter utålmodigt på at blive sluppet til rapportering.

Du kan udemærket træne rapportering hjemme i haven eller andre steder - helt uden tilknytning til et egentligt træningsspor - og jeg anbefaler at du gør dette, indtil sporarbejdet virkeligt sidder fast. Du kan så relativt nemt koble det sammen med et spor umiddelbart ( ca. 14 dage) før en evt. prøve.
Kommer du senere på praktiske eftersøgninger er rapportering ikke særlig praktisk. Ofte foregår hetzen over meget lange afstande og her er pejl det eneste rigtige for at kunne finde frem til hund og dyr.

Med hensyn til den videre træning, er lidt fugt/regn normalt kun en fordel. Voldsomt regnskyl (tordenbyger) kan være meget vanskelige, men ellers er meget tør bund normalt det vanskeligste.
Men prøv så mange forskellige terræntyper - både løv- og granskov, men også åbne arealer, hvor vinden kan være en meget vanskelig udfordring.

mvh
Korthår
Svar
#5
Ja, det lyder som en god ide først at have remarbejdet virkeligt på plads før man kobler det sammen med rapporteringen. Men hvorledes startede du rapporteringen op? Jeg er lidt i vildrede om jeg skal bruge bringselrapportering eller en anden form - Hunden er en lab. formel 1, som jo ikke er den mest halsgivende hunderace.

Mvh.

Lars
Svar
#6
Hej Lars

Den nemmeste og nok også den mest sikre, er bringselrapportering. Glem alt om Totverbeller - jeg mener kun der under 5 hunde (kan faktisk kun husk 1) som har opnået 1. præmiering i denne disciplin på prøver.

Den ene af mine hunde var bringselrapportør. Det var en meget let indlæring, som tog under en uge. Jeg fulgte "opskriften" i Carl Tabel's "Jagthundebogen", oversat til dansk af Torben Barkholt. Den er desværre vist meget vanskelig at skaffe, men mon ikke også der er gode anvisninger i andre Schweisshunde bøger.

Til slut et lille tip - få hurtigt "ståtiden" (alderen) på sporet op til over 20 timer. Træningen skal helst være betydelig sværere end et prøvespor. Selv trænede jeg på spor som var 30 - 40 timer og min. 600 meter + evt. rapportering på 200 meter.
For ikke at bruge alt for lang tid på sporene lavede jeg dem ofte i et U, så man kunne starte og slutte ved f. eks. den samme skovvej.

mvh
Korthår
Svar
#7
Hej igen.

Ja, det er nok en god ide at få ståtiden op i timer. Jeg vil prøve at lade det ligge et døgn næste gang jeg skal gå spor.

Hvordan med bringselsrapportering - indlæring?

Mvh.

Lars
Svar
#8
Hej Lars

Som jeg skriver har jeg brugt metoden som er beskrevet i "Jagthundebogen" af Carl Tabel.
Stedet her egner sig ikke til miniutiøs gennemgang af dressurmetoder, så jeg vil hellere henvise dig til evt. at gå på biblioteket for at finde bøger med beskrivelser af dressurmetoder til bringselrapportering.
Der findes adskillige, uden jeg lige her kan nævne egentlige titler.

Held og lykke med det videre arbejde.

mvh
Korthår
Svar
#9
Her er et link til lidt information om opstart af schweiss træning samt en smule om træning med bringsel.

http://www.fortunecity.com/greenfield/lamprey/956/id4.htm

http://www.fortunecity.com/greenfield/lamprey/956/id5.htm

fortsat god vind med din træning, Det er en fornøjelse når man ser det lykkedes.
Svar
#10
Nå - sletter indlægget, da jeg ikke gider sætte gang i en ny diskussion. Alle kommentare kan sendes over pb, hvor de vil blive besvaret.
Svar
#11
Hej Lars

Tillykke med en vel gennemført eftersøgning [Smile]- og pris dig lykkelig over det posistive udfald.

Uden det skal opfattes som alt for "mavesure" opstød, er jeg dog nødt til at komme med en lidt løftet pegefinger.

Det positive er selvfølgelig, at din hund har vist en god sporvilje og kunne fastholde sporet uanset der var distrationer i form af mange spor fra andet vildt.
Det er videre positivt, at I fik de omkringliggende lodsejere adviseret før en eftersøgning.
Endelig er det positivt, at din hund viste at den ville gå i struben på dyret mens det endnu ikke var helt forendt.

Det negative er, at du påbegyndte eftersøgningen - uden at vide om din hund ville hetze og evt. affange dyret.
Hvis den ikke ville det og bukken var løbet væk fra dig - havde du lavet RIGTIG MEGET RAVAGE[xx(] før en evt. senere eftersøgning med en reg. schweisshund.

Som du beskriver hændelsen, var du ikke klar over om din hund ville hetze og affange dyret. Du var ikke klar over anskydningens karakter og der var ikke sat skytter for - hvis din hund ikke ville hetze og affange dyret.

Det er sådan set slemt nok i sig selv -MEN DU SLIPPER REMMEN da bukken springer[:0].
Hvad nu, hvis bukken var løbet modsat (altså væk fra dig)- med hunden efter sig og måske langt væk med remmen hængende efter sig.
Der er desværre adskillige eksempler på at reg. schweisshunde ved forskellige uheld er kommet "afsted" med remmen efter sig. Desværre er der også eksempler på at disse remme har viklet sig ind i træer m.v., så hunden har siddet fast på et ukendt sted for føreren.
Lars - lov mig at du ALDRIG gør det igen - altså bare slipper remmen - det kan gå grueligt galt[V]

Dejligt at det det gik godt - og igen - pris dig lykkelig for det.
Held og lykke med dit videre eftersøgningsarbejde og - tag ved lære af denne lille historie.

mvh
Korthår
Svar
#12
Hej Lars!

Tillykke med det heldige udfald af eftersøgningen. Jeg skriver bevidst "heldig", da jeg som korthår, mener at du har grebet situatiuonen forkert an.
Efter min mening er det ekstremt vigtigt, at de første eftersøgninger falder lykkeligt ud. Derfor skal man som hundefører kontrollere situationen så meget som muligt. En velegnet situation er fx. et rådyr skudt med riffel med træf på bladet, hvor man har indprentet sig skudpladsen og gerne har set hvor dyret er forendt.
En eftersøgning på et løbskudt (med hagl?) rådyr opfylder ikke hundeførerens behov for at kunne kontrollere situationen og er derfor absolut IKKE velegnet for en debutant. Overlad det til de reg. schweisshundeførere.

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)