Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Swarovski Z6
#1
Hej. Er der nogen der har set den nye swarovski Z6? og den nye leupold vx-7 samme pris. Jeg står og skal købe et scope til min nye kimber 300wsm i 1x6 24 eller 1x6-42 med quip-detach scope mount. Eller skal jeg bare kobe en SB eller holde mig til de kendte scopes som swarovski PH eller SB.

BO
Svar
#2
Jeg har købt Swarovski Z& 2-12x50 .. og hold da helt op hvor er den dejlig ... jeg ved ikke om den er den rigtige retorik, men de er et meget stort synsfelt - jeg kan virkelig se noget...
Svar
#3
Hej - jeg overvejer også at købe en Z6i i 2-12-x50. Jeg tænkte, at den ville være en meget fleksibel kikkert, anvendelig til drivjagt, tusmørkegrise og alm. bukkejagt. Men er det åndssvagt? Er jeg bedre tjent med at købe en Aimpoint og en mere almindelig 3-12x56. Prismæssigt vil det ikke være dyrere, men selvfølgeligt mere besværligt.

Kunne bare godt se værdien af en Z6 på en kombijagt i Polen - men sikke en udskrivning.

MVH Troels
MVH Troels
Svar
#4
Det kommer an på hvad du gøre mest i jeg har på min 300wm en 3-12x 56 Zeiss med lys, men på en i forvejen tung riffel er det meget og slæbe på til dansk bukke jagt.
Jeg har også 1,7-10x42 z6i på en anden riffel i 243 og det er noget mere behagligt at gå med hvis du går meget.

lyset i Z6 virker lige så godt som Amipoint vil jeg påstå og der er nok ikke den store forskel om du skruger ned på 2 eller 1,7.

Lyset i Zeiss kan kun bruges på natjagt, det kan stort set ikke ses med mindre der er en mørk baggrund, og kan ikke sammenligens med hverken Z6 eller amipoint.

Der er helt klart mere lys i en 56 mm end 42 mm, jeg har flere aftener siddet med dem begge i haven og der er forskel, men den er ikke stor.
Hvis du mest er på dag jagt og kun en gang om året på nat jagt skal det være meget overskyet før en 42 mm ikke slå til, set i forhold til at slæbe på den ret store kikkert resten af tiden.

KR
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#5
Hej Kim - kan godt følge dig. Er også inde i overvejelsen om en 1,7-10x42. En noget mindre hinkesten at rende rundt med, og ja er 56 mm det værd de to-tre dage hver andet eller tredje år hvor jeg max kunne hænde at komme på skumringsjagt (for ikke at tale om hvad den marginal mellem 42 og 56 vil give på praktisk jagt).

MVH Troels
MVH Troels
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)