Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
22 LR i 22 Magnum ?
#1
Kan man skyde med 22 LR ammunition i en kaliber 22 MAGNUM salon riffel??
Svar
#2
Hej Gonner

Det kan du ikke da hylstret på 22 Mag er tykkere end det på 22 Lr.

Mvh
577 NE
Once you've been amongst them, there is no such thing as too much gun.
Svar
#3
Mener du ikke at .22Mag har en større hylster-diameter?

Men jo, som jeg er lært op, så generelt kan det godt lade sig gøre at skyde .22LR i et .22Mag kammer uden de store problemer.

DOG skal du være særdeles opmærksom på at du risikerer revner i .22LR hylsteret da hylsteret er mindre i ydre diameter end .22Mag patronen.

Du bør holde øje med om denne revne forekommer.

Du skal OGSÅ være opmærksom på, at efter du er færdig med at skyde med .22LR patroner i .22Mag kammeret - så vil der sidde skidt i kammeret som vil danne en ring. Dette er krudtrester og blyaflejringer.

Så når du skifter tilbage til .22Mag, så bør du rense kammeret GRUNDIGT !.
Dette gøres bedst med hård børste og solvent - eller forsigtigt med kammer-rival.

For hvis der sidder denne ring af krudtrester og andet skidt i kammeret - så vil projektilet fra .22Mag'en kunne "kile" sig fast, da skidtet sidder lige der hvor projektilet har sin største diameter og dette resulterer i forholdsvis høje kammertryk, samt resultere i at bunden af hylsteret revner eller blæses helt af - så sidder der hylstervæg tilbage i kammeret.

Ej godt.

So jo - det kan sagtens lade sig gøre, MEN det kan på ingen måde anbefales. - ikke uden at være opmærksom på en masse ting.

Jeg har dog tit set at folk bruger .22LR i .22Mag - og det kommer i det store hele an på selve våbnet og kammertilstanden/kammerdiameteren.

Jo jeg ved godt man har en optimal diameter og længde for et .22Mag kammer, men her tænker jeg på riffelfabrikantens egne tollerancer for godkendelse af kammeret - og patronfabrikantens tollerancer for patronerne.

Hvis kammeret ligger i den lille ende af tolleranceområdet, så er det oftest muligt at bruge .22LR patroner i en .22Mag.
Hvis det derimod ligger i den høje ende af tolleranceområdet - så risikerer du hylster-revninger/flækkede hylstre.

Så det er på ingen måde anbefalelsesværdigt ud fra et normalt sikkerheds-synspunkt.

Så lad ENDELIG være med det.
Desuden - så HAR du vel en .22LR riffel, så du lovligt kan købe .22LR ammunition.??? Så brug hellere den.

En tilladelse til .22Mag, giver ikke tilladelse til .22LR-ammunition.

Våbnet skal dog nok holde til det.

Det er ikke sikkert dine øjne gør, hvis du får blæst hylsterfragmenter ud, hvilket ER sket før.

Kig forresten også gerne grundigt på din våbentype - nogle fabrikanter skriver tilmed, at deres .22Mag af en eller anden type kan og må affyre .22LR patroner.

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)