Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Skydning fra tårn
#1
Jeg mangler en formel for et skydetårns mulighed for at afbøje et skud (på 100 meter, på en skive) til et forbiskud på en buk [:0][:0][:0]
Den lokale jagtforening opstiller til denne weekend et skydetårn, til at lære jægerne at kompensere for dette ????
Ejeren af banen sagde dette var en fin ide, bare de lod den stå hele året rundt !

Den kloge narer den mindre kloge [:o)][:o)][:o)]

Hilsen Steen
Svar
#2
Hmm jeg ville blot holde lige på - 100 meter er jo langt og grænseværdien på et tårn er 5 meter så det har ingen praktisk betydning - og slet ikke hvis riflen er indskudt med en anelse overslag [Wink]

[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#3
til et forbiskud på en buk [:0][:0][:0]
hvorfor skyde forbi?

mvh. Loft
Svar
#4
Nu spurgte manden om en formel (ikke om forskellige mere eller mindre underbyggede holdninger til det).
Formlen der skal anvendes er Pythagoras.
[Image: Vinkelskydning.jpg]


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#5
Mange tak, det var lige hvad jeg manglede [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Hilsen Steen
Svar
#6
Men hovsa, hvad med tyngdekraften ???

Hilsen Steen
Svar
#7
Det er jo præcis den du bruger - du skyder på "gravity range", altså X, selv om R er længere. Tyngdekraften er stort set ens (op til ca. 37 grader) inden for den lodrette start/slut-længde på skuddet.
"Forskellen" imellem op og nedskud er stort set ikke eksisterende - selvfølgelig vil et projektil ha' "sværere" ved at bevæge sig opad fremfor nedad, men det er så minimalt at det ikke er at regne - men der findes formodentlig en formel for det, jeg kender den blot ikke!

Jeg kan godt se på mit første indlæg at Vinkelmåleren blev lidt ulæselig - her er den i lidt tydeligere version.
[Image: Up-Down.jpg]


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#8
Supert mange tak [Big Grin]

Hilsen Steen
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Just shot

Jeg mangler en formel for et skydetårns mulighed for at afbøje et skud (på 100 meter, på en skive) til et forbiskud på en buk [:0][:0][:0]
Den lokale jagtforening opstiller til denne weekend et skydetårn, til at lære jægerne at kompensere for dette ????
Ejeren af banen sagde dette var en fin ide, bare de lod den stå hele året rundt !

Den kloge narer den mindre kloge [:o)][:o)][:o)]

Hilsen Steen



Nu skal I huske at få banen sikkerhedsgodkendt til skydning fra tårn, hvis den ikke er det i forvejen [Wink]
Skydning fra forskellige højder, giver forskellige opspringsvinkler [Wink]

Læs "INSTRUKS FOR BANENS BRUG"

JPL
JPL
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by ID

Det er jo præcis den du bruger - du skyder på "gravity range", altså X, selv om R er længere. Tyngdekraften er stort set ens (op til ca. 37 grader) inden for den lodrette start/slut-længde på skuddet.
"Forskellen" imellem op og nedskud er stort set ikke eksisterende - selvfølgelig vil et projektil ha' "sværere" ved at bevæge sig opad fremfor nedad, men det er så minimalt at det ikke er at regne - men der findes formodentlig en formel for det, jeg kender den blot ikke!

Jeg kan godt se på mit første indlæg at Vinkelmåleren blev lidt ulæselig - her er den i lidt tydeligere version.
[Image: Up-Down.jpg]


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]



Hvordan aflæser man vinkelmåleren?

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#11
sæt en snor med et lille lod i i krydset. og sigt langs kanten af papiret i pilens retning (ligemeget hvis du selv kender forskel på op og ned). og aflæs skalaen hvor snoren krydser.

mvh. Loft
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Lars M. L.

Hvordan aflæser man vinkelmåleren?



OK så ta'r vi den så prins Knud også kan være med [Wink]
[Image: L1000274.jpg]
På billedet skyder riflen ca. 50 grader nedad, så aflæser du på skalaen ud for 50 grader, der står .64 (0,64) - så ganger du afstanden til målet med 0,64.
Hvis afstanden ® er 100 meter, skal du altså skyde målet som om afstanden var 64 meter.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#13
http://www.i-e-a.de/productssimple30.html

Her kan du se en fiks lille gadget, der kan anvendes som ID beskriver det med sin store skive.
"You learn something new and depressing every day"
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Modo

http://www.i-e-a.de/productssimple30.html

Her kan du se en fiks lille gadget, der kan anvendes som ID beskriver det med sin store skive.



Det er en forklaring jeg har skrevet................der er vel ingen der har forestillet sig at ha' skiven med op i tårnet??????????????
Som Halvautomat har skrevet, har det ingen jagtlig relevans!


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#15
Hehe ID, jaja, så langt ER jeg dog trods alt med.... Det jeg mente var, at den bare skal bruges som du har beskrevet, altså gang talet med afstanden til målet...

Jeg tror nu den kan være ret handy til bjergjagt...
"You learn something new and depressing every day"
Svar
#16
Jeps, det er absolut noget der er beregnet til de lange distancer.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#17
Med kan også benytte en Leupold RX-IV Rangefinder. Udover at måle afstanden til målet, måler den også sigteliniens vinkel. Ved hjælp af denne vinkel og den reelle afstand (begge værdier vises på displayet), kan den beregne den såkaldte ”True ballistic range”, og dermed udregne kugledroppet ved evt. ”stejle” skud.
[Image: TBR.jpg]

På illustrationen kan man se at vinklen er 40 grader, og den reelle afstand er 400 yards. Afstandsmåleren beregner så at der skal kompenseres med et kugledrop svarende til en afstand på 335 yards.

Swift
Svar
#18
Ja det er jo en gadget som enhver må eje som kravler i bjerge - der er det utrolig relevant.
Men at finde ud af nøjagtig hvor meget man sidder over målet kan være ganske svært hvis man ikke har den slags udstyr - for et er at man kender tårnets højde når man sidder i kuperet terræn (man sidder jo ikke med en "papoversætter" i den ene hånd og riflen i den anden)- noget andet at at vide i hvilken højde bukken befinder sig. Bare det at tro noget er plant kan vise sig at være forkert - vi kender det allesammen men især for kvinder gælder det [Wink]at de ikke fatter at man undertiden skal give bilen 4. i stedet for 5. på "lige vej".......

Den 16. maj skal jeg sidde i et træ ca 4. meter over terræn, og der går en veksel lige ved træet - i det tilfælde vil jeg sigte højere end jeg elles ville gøre.

[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#19
Hej ID
Hvor skal man sigte hvis skudafstanden er 400m og skudvinklen er næsten 90grader(lodret)

Kikkerthøjde over løbslinje 50mm
Kaliber 308
kugle 165grains sierra match
hastighed 830m/sek
Indskydningsafstand plet på 100m

jbn
Svar
#20
Er det tilladt at gætte med? [Smile]

Swift
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)