Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Remington 1100
#1
Jeg har læst en del om Remington 1100 - er jo imponerende at et haglgevær er produceret i over 4 mill. eksemplarer siden 1963.
Har hørt fra kammerater på flugtskydningsbanen, at førhen skød man næsten ikke med andet på skeetbanen. Er der nogen here der har erfaring med sådan en "autoskyder", og evt. viden om hvor man kan finde en i skeetversion. Det er jo ikke sådan en bøsse man løber over hver dag mere.
Svar
#2
Jeg købte min Remington 1100 i 1975.

Den er oprindelig ”døbt” med modified løb, men jeg har senere også anskaffet mig et skeet løb.

Jeg har både brugt min 1100 til flugtskydning og jagt, og der er i årenes løb gået omkring 50 000 skud igennem den. Der har dog løbende været små reparationer, såsom udskiftning af fjedre, patronudtrækkere og lignende.

Jeg købte en ny Remington 1100 i midten af firserne, så jeg havde en som reserve når, eller hvis den anden blev slidt op. Efter 20 års stand by var den stadigvæk ubrugt, så nu har jeg foræret den til min søn.

Swift
Svar
#3
Hej swift - det kalder jo på en vis respekt for den konstruktør der har skabt skyderen. Jeg har også hørt, men ved ikke om det er rigtigt, at det er den bøsse der er sat flest rekorder med inden for flugtskydningen. Så man spørger jo sig selv - hvorfor er der ikke nogen der skyder med sådan nogle mere ?
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by ellgaard

Så man spørger jo sig selv - hvorfor er der ikke nogen der skyder med sådan nogle mere ?


Ja det må du sku´ nok spørge om ellgaard. Fordelene med en Remington 1100 er mange.

Da jeg anskaffede mig min drev jeg hovedsalig trækjagt fra opankret pram, hvilket var et hårdt miljø for en haglbøsse. Fordelen med en Halvautomat var at den forholdsvis let kunne adskilles i enkeltdele og renses for saltvand og tangrester. Selv da min 1100 havde ligget på bunden af Kattegat i et døgn var den let at rense, og gøre skudklar igen.

Jeg har i de 32 år jeg har haft min Remington 1100, fået den Bruneret om 3 gange.

Vi var nogle stykker der i 70érne skød flugtskydning med Remington 1100. En af fordelene var at vi kunne låne bøsser af hinanden. De var nøjagtig ens, så kunne du ramme med en 1100 – kunne du ramme med dem alle.

Det var før de udskiftelige chokes, så det var almindelig at have 2 eller 3 løb af forskellige længder og boringer.

Swift
Svar
#5
Jeg har haft en Remington 1100 i mange, mange år. Dejligt våben, ret og lige kolbe, god træfprocent efter min standard. Jeg købte den brugt med en åben, kort pibe, ville så gerne have en full choke pibe til havjagt og købte - også for mange år siden - en brugt lang, full fra en privatmand i USA. Så blev jeg lidt træt af at tage hensyn til trækolbe og -forskæfte og købte sort nylon. Det har også fungeret overordentligt godt.

For måske 10 år siden (hæng mig ikke op på årstallet) annoncerede Remington uden begrundelse med, at 1100-ejere burde melde sig til Remington. Det gjorde jeg så og fik et brev om, at hvis jeg ønskede det (Remington ønskede det i hvert fald) så kunne jeg få et beløb fra Remington på (tror jeg at kunne huske) ca. 250 kroner mod at fraskrive mig enhver ret til at erstatning, hvis der skete noget med våbnet eller i den forbindelse med mig selv. Stadig ingen forklaring, men det leder selvfølgelig frem til den antagelse, at en eller anden er kommet til skade under brugen af en 1100.

Jeg har ufortrødent fortsat brugen af min 1100 uden uheld eller problemer i det hele taget.

Jeg gik på jagt i mange år uden at gå på skeetbanen (jeg var mere riffel- end haglmand), men da jeg så endelig startede på skeetbanen så jeg, at når de rigtig skrappe drenge blot skulle slappe af og ikke hårdtræne, så brugte mange af dem Remington 1100. Jeg har ikke set dem bruge 1100 til konkurrencer.

I øvrigt er 1100 i vid udstrækning sat sammen af de samme dele som Remingtons halvautomatiske rifler og "pumperiflerne". D.v.s., at skæfter og dele i låsehus m.v. fra det ene våben kan bruges i de andre. (Ingen specifikation fra mig, jeg er antagelig den mindst teknisk orienterede på hele dette forum). Nyttig viden, hvis man en dag skal ud og finde reservedele.
Svar
#6
En Remington 1100 og en 870 ”Wingmaster” på Kaninjagt i Skotland. [Big Grin]

[Image: Gamlebilleder008.jpg]

Vores skotske jagtvært skulede godt nok lidt til os da vi hev dem frem. [:I]

Swift
Svar
#7
halløj
en 1100 er da et herligt våben og jeg er har da også en ret og en links.
bagdelene er en ikke altid pålidelig repetering med flugtskydningspatroner hvis der ikke er pillet ved gashullet. desuden er de ikke populære på banerne pga at ikke alle ejere samler deres afskudte hylstre op.
på jagt er det heller ikke altid så nemt at samle sine hylstre og man efterlader vel ikke sine hylstre i naturen, vel[^]

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#8
At folk ikke kan samle deres patronhylstre op er jo noget svineri - men det ser man jo hele tiden på skyde banerne - også selv om de skyder med o/u. Jeg har kun tænkt mig at bruge den til skeet. Jeg bryder mig ikke om at være på jagt med en der går med en halvautomat. Måske er det noget pjat - men jeg har flere gange været ude for at selv dem der har almindelige haglvåben har en elendig våbenbehandling. Og ja - måske er det pjat - men forsigtighed med omgang med skydevåben mener jeg ikke kan tages seriøst nok.

Men på den anden side er det jo underligt - for jeg har indtrykket at i USA er det meget mere almindeligt at bruge halvautomater.

Noget andet - synes jeg - er det helt oplagte - at det må jo være meget nemmere at skabe et våben med den rigtige ballance - når der ikke er så meget vægt foran i løbet. Når man skyder skeet gælder det jo om at få et våben der reagere så hurtigt som muligt. De gamle skeetbøsser var jo meget kortere end dem vi skyder med idag. Jeg ved ikke om det er et modefænomen, eller det er fordi at dem der lavet i dag er mere all round. Kunne jo godt tænkes.
Svar
#9
Amerikanerne driver jo ikke på samme måde som vi selskabsjagt, derfor anses risikoen nok for at være mindre. Antagelig tænker den almindelige jæger slet ikke på, at der er en risiko, han er jo vant til halvautomaterne.

Desuden anses den større magasinkapacitet for en fordel, man helst ikke vil undvære (legalt eller illegalt magasinindhold).

Mht en skeetudgave af 1100 kan man altid relativt let finde en pibe. En af fordelene ved halvautomaterne er det lette pibeskift. Alternativt kan man få boret en pibe op til en hvilken som helst mindre trangboringsgrad.

Kort pibe kontra lang pibe: En længere og dermed tungere pibe giver efter min opfattelse et bedre sving i bøssen. En kortere pibe er lettere at håndtere og giver derved smidighed og muligvis en bedre vægtfordeling for nogle. Som sædvanlig må man selv prioritere og prøve sig frem.
Svar
#10
Jeg vil også sige god for en remmy,jeg har så "kun" en 870 Ekspres pumpgun,men med lidt øvlse kan man repetere næsten ligeså hurtig som en halvautomat og stadig ramme,jeg bruger min på lerduebanen og havjagt det er sådan hvis jeg får en o/u i hænderne er jeg ved at flå forskæftet af[Big Grin]ved de første skud.
men jeg har da både s/s og o/u men det er yders sjælden det er dem der kommer med[Wink]

mvh H.C
-------------
Hva Ka,Baikal Ka.
mvh H.C
-------------
Hva Ka,Baikal Ka.
Svar
#11
Tjaa Remington 1100 overgåes vel kun af en enkelt halvauto, nemlig Browning Auto5 [Big Grin]

Jeg har personligt set en Auto5 der havde skudt lidt over 800000 skud!
(den havde dog fået skiftet løb og enkelte reservedele undervejs!)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#12
Helt enig Dravis.

Jeg aldrig selv har ejet en Browning Auto-5, men der er ingen tvivl om at den slår Remington 1100 mht. stabilitet og funktionsdygtighed.

John Browning konstruerede sin ”Browning Auto-5” i 1902.

Efter min opfattelse var John M. Browning den mest geniale våbenkonstruktør verden nogensinde har oplevet. [Image: die.gif]

Swift
Svar
#13
Jeps... Hurra for John Moses!!

.50BMG
Browning High power
Auto-5
o.s.v.

Min Auto 5 er fremstillet i begyndelsen af 50'erne, eneste kendte reparation er en ny pibe + fix af en revne i bagskæftet.
forskæftet har også en revne, men den er ikke blevet værre i den tid jeg har haft skyderen....

ca. 85 skud og 32 ringduer på en dag = 1 klemmer........

Min brors Auto-5 er fra 30'erne og har boet mange år i en skydepram... den er IKKE pæn, men den virker endnu.....

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#14
Ja - så fik jeg mig en 1100 Tournament Skeet - næsten helt ny. Og den er bare så flot og lækker. Fik at vide at den kun havde skudt 3 omgange på en bane. Der var ikke engang mærker efter patronerne der var skudt ind i kammereret. Jeg ved godt at vi er forskellige, at nogle mest er til oliebehandlet træ - men denne her er højglanslakeret på træet. Det ser nu fantastisk flot ud. Fik den sendt ud på skydebanen - og var sjovt at se nogle af de gamle skeetskytter da de så den. Nostalgien længe leve. De skulle alle lige prøve et par skud med den for at genopleve gamle dage. Nogle af dem med julelys i øjnene.

Men en fantastisk skyder. Og med en helt perfekt balance. Slet ikke så svært at skyde skeet når man har sådan en "kanon".
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)