Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sauerdrilling
#1
Lad mig indledningsvis antyde at vi nok kunne bruge et kombivåbenforum her på stedet! Men i mangel af bedre poster jeg nu dette spørgsmål her på riffelforummet (fordi det er det meste interessante).

Er der nogen der har nogen erfaringer med en Sauerdrilling model 32 i standardudgave? Og er der evt. nogen der ved om den er mere eller mindre identisk med den mere nuværende model 3000? Er model 32 i det hele taget en anbefalelsesværdig model og hvad er folks erfaringer med drillinger?

Varme hilsner fra Umimmak
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#2
Jeg kender ikke Sauerdrillingerne, men kan om egen erfaring med brug af drilling sige:
Jeg brugte i mange år drilling i 8x57/16/16 og havde god brug af den, specielt til ræv og råvildt på bagposter - men jeg lærte aldrig rigtig at træffe med hagl, selv om jeg trænede på lerduerne. For tung en bøsse, for korte piber, for dårlig balance.

I stedet bruger jeg nu til særlige jagter en BBFl i 7x57R/12 og savner kun sjældent haglskud nr. 2. Minder mere om en over/under haglbøsse, bedre balance, lettere.

På "almindelige" jagter bruger jeg en "almindelig" over/under og har BBFl'en liggende i bagagerummet. Det medfører, at jeg af og til får - eller på min egen jagt tager - en bag- eller sidepost og dermed har en ekstra chance på ræv eller råvildt.

Så min personelige erfaring er, at en BBFl er mere praktisk end en drilling. Oven i købet kan man til de fleste BBFl købe et ekstra 12/12-, 16/16-eller 20/20-pibesæt og kan man lære at ramme med det, er man godt hjulpen.
Svar
#3
Jeg har skudt med flere forskellige drillinge, det kræver træning at "tackle" den lidt specielle balance, men det kan sagtens lade sig gøre.

Den vigtigste egenskab ved drillingen er efter min erfaring - på hvilken afstand der er sammenfald af træfpunkt mellem hagl og kugle.

I det øjeblik hvor man anvender rødpunkt eller kikkert til både hagl og kugle så skal sammenfaldet helst være således at kuglen træffer på 70-100 meter og haglskuddet træffer på 25.
Det er langt fra tilfældet på alle drillinge, jeg har set flere som sætter et alt for lavt haglskud når kuglen er indskudt på 100 meter. Eller omvendt hvis man skyder uden optik og har bøjet skæftet så haglskuddet passer så er den helt gal med kuglens træfpunkt.

Det nytter ikke at bøje skæftet fordi det er forholdet mellem haglpibe/kuglepibe der gør sig gældende, den eneste medicin er en omlodning at kugleløbet.

Man bliver aldrig rigtig god til at skyde med fastmonteret optik på drillingen hvis ikke sammenfald af træfpunkt er rigtigt.
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Umimmak Torulleq

Lad mig indledningsvis antyde at vi nok kunne bruge et kombivåbenforum her på stedet! Men i mangel af bedre poster jeg nu dette spørgsmål her på riffelforummet (fordi det er det meste interessante).

Er der nogen der har nogen erfaringer med en Sauerdrilling model 32 i standardudgave? Og er der evt. nogen der ved om den er mere eller mindre identisk med den mere nuværende model 3000? Er model 32 i det hele taget en anbefalelsesværdig model og hvad er folks erfaringer med drillinger?

Varme hilsner fra Umimmak


Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Umimmak Torulleq

Lad mig indledningsvis antyde at vi nok kunne bruge et kombivåbenforum her på stedet! Men i mangel af bedre poster jeg nu dette spørgsmål her på riffelforummet (fordi det er det meste interessante).

Er der nogen der har nogen erfaringer med en Sauerdrill
Varme hilsner fra Umimmak


Svar
#6
@mauser-famage [?][?]

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)