Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bæverjagt
#1
Kan I nu hygge jer de næste par dage. I morgen tidlig drager jeg på bæverjagt (dem med de flade haler) i Värmland. Det er tredie gang jeg er deroppe, og de to foregående gange er der blevet skudt bæver- bare ikke af mig. I år er det vist min tur [:p]. Jeg lærte ihvertfald en del om bæverjagt sidste år.

Vi skrives ved på søndag.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#2
Knæk og bræk herfra, husk at tage godt med billeder[Smile]
Svar
#3
ja knæk & bræk [Smile]

Og lad os så høre en fyldig beretning, når du er hjemme i Danevang igen [Big Grin]

Mvh Takleberry

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#4
Knæk og bræk ujensen

Glæder mig til at høre beretningen

[Image: eat-a-beaver.JPG]

/RAW
Svar
#5
Så er jeg tilbage fra fire dages bæverjagt i Värmland. Det var helt fantastisk vejr, hvilket var lidt vigtigt da vores sædvanlige hytte var udlejet. Det gør ikke så meget at der er frost på teltet om morgenen, når bare man er tør.
Vi havde set en del bævergnav ved en tjärn (sø) sidste år, og også brugt en del timer deroppe med riffel, dog uden resultat. Jeg var derfor ret skuffet, da vi kom derop igen, og så at der ikke var frisk gnav. Efter en tur rundt om søen viste det sig at aktiviteten bare var flyttet ned i den anden ende af søen. Vi placerede os derfor så der var udsyn og fint skud på op til 120 meter til stederne med frisk gnav. Da det var ved at være temmelig dunkelt kom en bæver svømmende i den anden ende af søen. Der hvor der havde været aktivitet sidste år. Jeg vurderede at der var ca. 200 meter derover, og ville derfor ikke skyde. Jeg fik gang i afstandsmåleren, og det viste det sig at der kun var 140 meter (jeg undskylder mig med mørke, og at det var hen over en sø [:I]). Efter at have været oppe af vandet et par gange, satte den sig så jeg kunne skyde, og jeg slap kuglen. Efter skuddet var jeg ikke sikker på at jeg kunne se den, og vi småløb derfor rundt om søen. Til min store lettelse lå den hvor den var blevet ramt. Jeg skød den med en 170 grains Norma Oryx 7mm rem mag, men det var nok ikke så vigtigt, da den var blevet ramt i det bageste af kraniet [V]. Den sad lidt sammenkrøbet, og jeg ville hellere ramme for højt end for lavt. Der var kun en lille halv meter ned til vandet, og så ville den være væk. Det viste sig at være en ret stor bæver, ca. 20 kg. er vores gæt.
Da vi kom hjem til lejren blev bæveren brækket, og vi fik en øl og en whisky. En anden gang ville jeg nok smide indvoldene længere fra teltet. Der er jo både ulv, jærv og bjørn.
Billedet er taget lige da vi kom over til bæveren efter den var blevet skudt. Jeg poster et bedre billede senere når jeg kommer til en computer med nogle ordentlige programmer.

[Image: P4260023.JPG-for-web-LARGE.jpg]

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#6
Sådan ujensen!!! -stort tillykke med resultatet [8D]

Det lyder som en rigtig mandfolke-vildmarks-tur med overnatning i telt og ulve og bjørne i området [Big Grin]

Hvordan var effekten af Oryx´en, overvejer selv at skifte Nosler BST´en ud i min 7mm.

Jeg glæder mig til at se flere billeder. Endnu engang tillykke

/RAW
Svar
#7
FLOT [Big Grin][8D] Tillykke [:p]Glæder mig til nogle flere billeder - lyder som en rigtig fed tur. Jagt, whisky og masser af frisk luft [Wink]

Mvh Takleberry

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#8
Så fik jeg lavet billederne lidt mindre, så jeg ikke får problemer med muggeratoren [Wink].
Her er bæveren brækket, og vasket lidt ren efter at have hængt i et træ hele natten.
[Image: Baever_web.JPG-for-web-LARGE.jpg]
Og sådan så der ud, hvor vi boede. Det var en vendeplads, men de eneste der kom mens vi var der var en bonde der var ude og hente brænde. Så kan jeg godt undvære en hytte [:p].
[Image: Camp_web.JPG-for-web-LARGE.jpg]

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#9
Det var da et voldsomt stort kaliber til at skyde en solle baver. En .223 ville have gjort det lige saa godt.
Jeg er i ovrigt forbavset over I maa skyde dem. Her i Canada betragtes de som pelsdyr og maa ikke skydes, men skal fanges i falder.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Det var da et voldsomt stort kaliber til at skyde en solle baver. En .223 ville have gjort det lige saa godt.
Jeg er i ovrigt forbavset over I maa skyde dem. Her i Canada betragtes de som pelsdyr og maa ikke skydes, men skal fanges i falder.
Hogmeister


Jeg er enig i at kalibret er klart i overkanten, men det var den riffel kikkerten med det største lysindfald og oplyst sigtemiddel sad på. Den er nu flyttet til min nye Sako i 6,5x55 [:p], så jeg ikke er så overgunned til rådyr og bæver i fremtiden.
Fældefangst er ikke lovligt i Danmark (og Sverige). Det er vel også svært at være selektiv i hvilke arter man fanger. Bliver dyrene dræbt i fælden, eller skal de aflives når man tilser fælden?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#11
Grunden til falden er at da det er et pelsdyr og Canada's tidligere okonomi var grundlagt paa bavere blandt andet, og derfor maa pelsen ikke beskadiges ved et skud. der er to slags falder Conibear, som draber dem ojeblikkelig og ben falder hvor de simpelthen drukner.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#12
[quoteFældefangst er ikke lovligt i Danmark ][/quote]
Man må selvfølgelig ikke fange bæver i fælde da bæveren er totalfredet i Danmark.
Men ellers er fældefangst lovligt i Danmark, til både ræv og meget andet rovtøj.
Du tænker nok på fangst med sakse og det er ikke lovligt.

Mvh

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by knerik

[quoteFældefangst er ikke lovligt i Danmark ]


Man må selvfølgelig ikke fange bæver i fælde da bæveren er totalfredet i Danmark.
Men ellers er fældefangst lovligt i Danmark, til både ræv og meget andet rovtøj.
Du tænker nok på fangst med sakse og det er ikke lovligt.

Mvh

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
[/quote]
Det er rigtigt. Det tænkte jeg ikke på. Jeg kan ikke lige huske hvordan det er, men er det ikke noget med reguleringsreglerne?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)