Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Forprøve til ”Riffelprøven”
#1
Forprøve til ”Riffelprøven”

Lørdag den 28. April fra kl. 9.00 – 12.00.
Sted: Randers kassernes gl. skydebane – Mariagervej 200, Randers

Sidste år afholdt man på Randers kassernes gl. skydebane forprøve, forud for den Obligatoriske Riffelprøve.

Normalt ligger dumpeprocenten for riffelprøven omkring 20, til 30 %.

Efter sidste års lokale obligatoriske riffelprøve (1. maj) gjorde vi status.

Af de ca. 60 aspiranter som havde valgt forprøven, forud for den obligatoriske riffelprøve, dumpede 6%.

Hos de øvrige aspiranter (ca. 70) var dumpeprocenten 28%.

Forprøven foregår på samme måde som den obligatoriske prøve, og hver deltager får to forsøg. Forskellen består i at såvel riffelprøvesagkyndig, samt riffelinstruktører råder og vejleder aspiranterne hele vejen igennem. Hvis aspiranterne begår en fejl, som ved den obligatoriske bliver kvitteret med et ” Du er dumpet, farvel og tak for i dag” vil ved forprøven afstedkomme et prik på skulderen , og et - ”Nu skal du høre her, osv”. og et ”nu prøver vi lige igen”.

Det koster 120 kr. at deltage i forprøven, og prisen in incl. Bogen ”Hvad enhver Riffeljæger bør vide”

Tilmelding:
Riffelprøvesagkyndig, - Aksel Sørensen tlf.86 47 75 80

Swift
Svar
#2
120 aspiranter var i dag oppe til riffelprøven i Randers.

Der blev generelt udvist god og sikker våbenbetjening, og der var kun en enkelt som dumpede pga. at han ”glemte” at kigge igennem løbene inden han ladede.

Det var værre med træfsikkerheden.

Her kunne man imidlertid tydeligt se en forskel imellem de aspiranter som havde deltaget i ”Forprøven” i lørdags.

Af deltagerne fra ” Forprøven” dumpede 12,5 %, imens dumpeprocenten iblandt de øvrige prøvedeltagere var oppe på 30 %.

Swift
Svar
#3
Det er kraft......me mange der dumper, men det overrasker mig egentligt ikke. I fredags var jeg et smut på Hanebjerg, da to styks herrer (I mit lille hovede, pragteksemplarer af den danske jægerstand. Læs: 120 kilo og iklædt jagttøj, for at overhovedet skyde med riflen) med deres fine Mannlicher rifler og Zeiss 6-24x56 rigtig skulle kloge sig og vise os andre. Resultatet var at den ene konstant fumlede og vi andre måtte vente i flere minutter til han havde færdigskudt sine 3-5 skud, inden vi kunne markere vores. og hans skydning fyldte det meste af en spisetallerken på trods af fast bænk med støtte for og bag til riflen. Nummer to, og min side mand roste sin fine samling af 2 skud oven i hinanden, og 'glemte' at nævne sine 3 'flyvere'. Samme herre præsterede endda at spørge til præcisionen på min Sako .222 Rem, og mente at det nok var plastspidsen på mine V-Max, der gjorde at jeg kunne sætte 5 skud indenfor 20mm...Hmmmm, måske der skulle stilles lidt større krav til skydefærdigheder? Jeg finder det mildest taget foruroligende at disse herrer fredag aften kunne gå hjem, og havde konstateret at nu var de klar til 16 maj [:o)][xx(]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

Hvad Ignorant ikke læser på VTF - Kan han ikke få ondt i røven af [Smile]

Nu med Parker hale bil...[8D]
Great Dane

Svar
#4
Med risiko for at lyde arrogant vil jeg alligevel komme med følgende udsagn; de 2 herrer GD omtaler er ikke klar til bukkejagt.

Og hvad gør vi så ved det ? Jægerforbundet gør ingenting ud over at invitere så mange som muligt ud på skyderbanerne, men stille krav eller skærpe disse til noget reelt brugbart er nærmest forbudt tankegang.

Min egen holdninger er klar nok. Hvis man ikke i fred og ro på skydebanen med diverse anlægsmuligheder rygsæk, trebenet stol, bipod og lign. kan skyde minimum 55 point i 6 skud på bukkeskiven, er man ikke habil nok til at skyde på noget levende.
Og hvad så med dem der ikke består ?
Om igen og gerne først til næste år, så forstår de måske alvoren og har tid til den måske nødvendige træning. Vi skal væk fra den tankegang, at retten til riffeljagt er en man køber ved at betale sit jagttegn og tilladelse. Man skal være kvalificeret. Stiller man det samme krav til hagskydningen, rammer det mig, men så må det være sådan.

Skulle disse ensporede tanker så kun gælde for nye stakkels riffelaspiranter ? Nej de skal gælde for alle hvert år.

Jeg ved godt det næppe er praktisk muligt, men så da bare en 5 års prøve.
Jeg var til mærke skydning fornylig, og enkelte af de fremmødte var ikke just sikkerheden selv hverken i betjening eller træf.
Nu skriver jeg så nogen hårde ord,
"de har sikkert gået på jagt i mange år og haft fine oplevelser med det, men når det bliver en sikkerhedsrisiko for andre må det holde op".
De pegede gladeligt med riffel ned af banen trods, der var folk ved skiverne(dem havde de ikke observeret i deres snak), og ramte heller ikke hvor de skulle(en enkelt var så svagt seende at han ikke kunne identificere en ræve skive blandt 9 bukkeskiver.
Hvis det var kørekortet blev der gjort mere kort proces. Hvorfor er retten til at skyde med riffel livsvarig, hvis først opnået ?
Min egen farfar slæbte også afsted med riflen hvert år 2 gange (indskydning og 16 maj) de sidste 10 år af hans liv var det ikke forsvarligt. Det der forhindrede de farlige situationer til sidst var ikke fornuft men gigt.
Der er ikke tvivl i mit sind om at vores ret til riffelskydning kræver en revision, og lad os handle på forkant og ikke bagkant tvunget af diverse mere eller mindre populistiske stemninger og studehandler.

Skulle resultatet i sidste ende blive færre, men mere sikre riffel-jægere lever jeg, og sikkert også vildtet, fint med det.

VH Søren

Vegetar = oldnordisk for dårlig jæger
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#5
Citat:quote:

Skulle disse ensporede tanker så kun gælde for nye stakkels riffelaspiranter ? Nej de skal gælde for alle hvert år.

Jeg ved godt det næppe er praktisk muligt, men så da bare en 5 års prøve.



Her er et par forslag[Big Grin]
http://www.riffeljagt.com/forum/code/topic.asp?TOPIC_ID=4621&SearchTerms=skydeprøve

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#6
I mit virke som riffelinstruktør er jeg regelmæssigt vidne til ovennævnte svingende kvalitetet af danske riffeljægere.

Mange er rimeligt kvalificerede, kunne godt trænge til noget systematisk træning, men det kan gå.

Få er usikre i deres betjening og skydning, man kan stort set se de ikke vil være i stand til at ramme, før skuddet er afgivet.

Enkelte er desideret uegnede som jægere og jeg gribes ofte lyst til at fratage dem muligheden for at gå på jagt

Det har jeg imidlertid ikke kompetance til!
(heldigvis måske[Smile])

Det har derimod deres jagtudlejere og konsortieformænd.

Jeg benytter derfor enhver lejlighed til at anbefale et krav om årlig indskydning og bestået DJ mærkeskydning i enhver jagtlejekontrakt.
Danner tilstedeværelsen af sådan en paragraf præcedens landet over vil det i løbet af kort tid få luget de helt uegnede fra og riffeljægerstanden vil have taget forskud på en eventuel diskussion om obligatoriske riffelprøver for alle.

Mvh. Jens
Mvh. Jens
Svar
#7
Citat:quote:

og bestået DJ mærkeskydning


Hvad så med dem der ikke er medlemmer af DJ ?
Jeg kan godt følge dig, men mener ikke at man skal være tvunget ind i et forbund man ikke ønsker at støtte[Wink]
Jeg er medlem af DJ, men har tidligere oplevet at blive bortvist fra en skydebane pga. at jeg var medlem af DLS istedet for DJ.

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Kima

Citat:quote:

og bestået DJ mærkeskydning


Hvad så med dem der ikke er medlemmer af DJ ?
Jeg kan godt følge dig, men mener ikke at man skal være tvunget ind i et forbund man ikke ønsker at støtte[Wink]
Jeg er medlem af DJ, men har tidligere oplevet at blive bortvist fra en skydebane pga. at jeg var medlem af DLS istedet for DJ.

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.



Du har fat i noget af det rigtige. For godt nok er der også blandt DJ medlemmer problemer, jeg har lige set dem.
Men jeg tror, de er hyppigere blandt dem, der ikke vil være med i nogen foreninger eller konsortier.

De har jo oftest endnu ringere muligheder for træning og bliver heller ikke opfordret til deltagelse i fælleskydninger.

VH Søren

Vegetar = oldnordisk for dårlig jæger
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#9
Citat:quote:

De har jo oftest endnu ringere muligheder for træning og bliver heller ikke opfordret til deltagelse i fælleskydninger


De kan vel stadig deltage i feltskydninger,mener jeg.
Hvert år udtrækkes et antal jægere til kontrol i kriminalregistret, en af mine venner har prøvet det 2 gange, så :

Kunne man forestille sig at der i forbindelse med fornyelse af jagttegn blev udpeget et antal jægere der i løbet af sæsonen skulle bestå en prøve eller dokumentere at have skudt f.eks. 100 skud med tilfredsstillende resultat, for at kunne få tilladelse til riffeljagt sæsonen efter, på denne måde er man nødt til at træne da man ikke ved hvornår man bliver prikket, nogen bliver det måske aldrig.

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#10
indfør en årlig prøve på hagl og kugle: hvis folk mener det er for besværligt kan de jo bare droppe jagten.
hvis man ikke vil yde en minimal indsats har man ingen berettigelse på jagt.

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Kima
De kan vel stadig deltage i feltskydninger,mener jeg.
[Image: dralflogoKim1.jpg]
Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.



Det kan de da, men det er nok ikke blandt de frivillige deltagere i jagtfelt, man finder brugere med de største problemer. Deltagerne finder ofte deres egen begrænsning.

En tur på hjortebanen kan også åbne øjnene for egne begrænsninger. Min egen oplevelse var da klar nok. Der er skud man bare ikke skal tage med mine evner(dem hvor dyret løber på 100 meter). Strøm er mit vidne.

Jeg er meget enig med Strøm. En årlig prøve i hagl og kugle et eller andet sted hvor man kan køre mange skytter rationelt.
Vil man ikke ofre en dag for at bevare sin skyderet betyder det jo ikke så meget.

VH Søren

Vegetar = oldnordisk for dårlig jæger
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by STROM

indfør en årlig prøve på hagl og kugle: hvis folk mener det er for besværligt kan de jo bare droppe jagten.
hvis man ikke vil yde en minimal indsats har man ingen berettigelse på jagt.

mvh
Strom



Evt indfør samme prøve som i Norge. 30 obligatoriske træningsskud og en skydeprøve (i Norge på ren-skive, men kunne ligeså godt være en hjorteskive). Skydeprøven består i 5 skud fra valgfri skydestilling (men uden nogen form for anlæg - dvs ikke stol /skydestok etc)
Alle 5 skud skal sidde i det vitale område - en cirkel med 30 cm i diameter. Det er ikke noget problem for lidt øvede skytter at klare prøven - jeg skyder den fritstående hver gang, men omvendt så er det skræmmende at se hvor mange som hver gang har problemer med at sætte de 5 skud rigtigt selv i liggende stilling når de mangler anlæg....
Svar
#13
Citat:quote:

Skydeprøven består i 5 skud fra valgfri skydestilling (men uden nogen form for anlæg - dvs ikke stol /skydestok etc)


Nja, jeg synes at det Ok med jagtrelaterede hjælpemidler, men til gengæld er liggende skydestilling jo ikke den der bruges mest på jagt, så derfor siddende, knælende eller stående med hjælpemiddel.

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)