Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Holder i styr på antal gange i genlader et hylster
#1
Hej Gruppe

Jeg er nu kommet godt i gang med genladningen. Det har været ret fornøjeligt at få udviklet en passende ladning til årest bukkejagt. ( 70 grains Speer i en 223'er)

Jeg har efterhånden en god bunke hylstre jeg har genladt en enkelt gang, så spørgsmålet er - Skal man holde styr på hvor mange gange et hylster har været brugt, eller giver det sig selv, når det er slidt??

Hvad gør I ?

Hvis det har nogen relevans, så "arbejder" jeg p.t. i kaliberne 223 6,5*55 og 9,3*62.

Mvh.

Jørgen
Svar
#2
Ja, det bør du.
Hylstrenes kvalitet forringes hver gang du bruger dem. De udvider sig lidt i længderetningen - dvs. du fjerner materiale hver gang det er nødvendigt at trimme hylsterlængden. Udvidelsen i længderetningen udmynter sig primært i at godset bliver tyndere nede ved hylsterbunden på den indvendige side. (Det er derfor du kontrollerer hylsterne inden genladning ved at stikke en bøjet pairclipc ned og mærke, om der er ved at opstå en rand....)

Du har to muligheder:

1. du kan farvokode dine hylstre men en overheadtusch i "ringen" rundt om fænghætten - så kan du holde styr på det. f.eks. grøn ring= 1 gang. Rød ring = 2 gange o.s.v.

Du kan også anskaffe dig så mange hylstre, at du ikke kommer i bekneb, når du lader, og så blot holde styr på dem i poser eller kasser, som er tydeligt mærket med antal gange de er afskudt...

.....nu OGSÅ ejer af en 243win :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#3
halløj
RAN har helt sikkert ret, desværre er jeg ikke systematisk nok til det.

når de er for lange fræser jeg dem og så er det op til fornemmelsen hvornår de er færdige[:I]

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#4
Jeg køber en ordentlig spand hylstre.

Så lader jeg alle en gang før jeg går igang igen.

På den måde er alle lige slidt. Jagt ammo laves så på 40 engangsafskudte og neck sizede hylstre.
disse kommer aldrig i kontakt de andre hylstre igen og genlades ikke.

VH Søren

Vegetar = oldnordisk for dårlig jæger
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#5
Jeg deler op i kasser med 50 stk. og efter de alle har været trimmet en gang bliver de genladt en 4-5 gange mere så er de ved at være klar igen til at trimmes. Men jeg kasserer dem alle her.
Du mærker så kassen op, og trimmer max 1 gang og lader max 8-10 gange.
_______
Zubra
Svar
#6
Jeg mærker alle mine patronkasser op med antal genladninger, og tilføjer en streg hver gang de bliver genladt.

Hver kasse bliver vurderet individuelt for at bestemme hvor mange genladninger den kan tåle. Nogle holder til få genladninger andre holder til mange.

Typisk kommer der først nogle enkelte hylstre med revner, og på et tidspunkt bliver det et generelt problem. I det sidste tilfælde kasserer jeg hele kassen.

Mvh Søren
Svar
#7
Takker for bidragene.

Jeg starter på kasse løsningen og så holder jeg styr på hvor mange gange de er brugt...

Jeg starter lige en ny tråd vedr. tegn på at hylsterne skal kasseres

Mvh.

Jørgen
Svar
#8
Jeg bruger en "automat-kørner" som er stillet så den kun laver en meget lille "prik"
Hver gang jeg resizer et hylster, så får det en lille prik bagpå i området lige ind mod fænghættelommen..

F.eks er nogle af mine .376Steyr hylstre oppe på 5 prikker uden tegn på reelt "slid"

Hylstre jeg kun necksizer, de bliver brugt til de kræver en fullzise, uanset antal gange, og slutter deres karriere med sort tusch på bagsiden, hvorefter de bliver smidt væk.

For ikke af vanvare at komme til at bruge et frasorteret hylster, plejer jeg lige at klemme dem flade i halsen...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#9
Hej Dravis

Jeg har læst alt for mange år til at kende en automakørner [Sad]

Billeder inkl. et par hylstre vil være velkomne - Metoden lyder tiltalende!!!

Mvh.

Jørgen
Svar
#10
Synes at ideen er genial, alle hylsterne er jo ens når man først har fået dem blandet..

Googlede automakørner og fandt bla. denne adresse

http://www.aearctic.dk/product.asp?produ...b=0&page=1

130,- kr. plus moms

Billig redskab for at holde system i antal genladningerne pr. hylster..

men er det i selve hylsterbunden man prikker eller selve fænghættelommen?
I didn't come this far to miss!
Svar
#11
Hej!

Jeg sætter prikkerne i områderne mellem skriften bag på hylstret.

Magnum hylstre med bælte, kan "prikkes" hele vejen rundt på bæltet, men prikker man for dybt/hårdt kan hylstret måske klemme lidt i kammeret..

Billeder kommer....[Smile]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#12
Jeg bruger bare at file et lille hak med en lille trekantfil hver gang.

[Image: Hylsterbund-1.jpg?t=1181835775]

Eller mere korrekt har gjort. Nu gider jeg ikke det mere, når halsen revner ryger de ud.[Wink][Big Grin]

MVH
Mugge

[Image: SmalSako-2.jpg?t=1181058701]
MVH
Mugge

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)