Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
længde tolerance
#1
Jeg er lige begyndt at lade og har derfor købt mig en digital skydelære. De projektiler jeg anvender er Hornady interlocht - dem med blyspidsen. Jeg har svært ved at lave patronerne lige lange. JEg har selvfølgelig låst kugleisætteren - men de færdige patroner varierer lidt i længden.Kan det være fordi at blyspidsen bliver deform/kortere når jeg trykker kuglen i?

Hvor stor må tolerancen være? er det 0,1 eller 0,01 mm eller midt imellem?

præcisionen fejlede ikke noget på den første ladning - en treskuds gruppe kunne dækkes af et plaster.
Svar
#2
Dit seaterdie trykker ikke direkte på spidsen.

Tolerancen skyldes kuglernes varierende længde.

Når du har fundet den "generelle", eller "ønskede tilnærmede" længde du vil sætte dem til, så spænder du seaterskruen og trykker dem alle i med den indstilling.

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#3
Jeg bruger samme fremgangsmåde som Claxel.

Men jeg har filosioferet lidt over emnet. I princippet skulle man vel have en matrise man kunne sætte over projektilet, som hvilede på projektilets "ogive", hvis man skulle lave patronerne nøjagtigt lige lange hver gang.
Den fremgangsmåde jeg bruger nu, gør jo egentlig bare, at længden på det første projektil jeg bruger, kommer til at bestemme totallængden - i stedet for at lave dem alle med samme længde, som den første patron jeg lavede(den jeg målte fritflugt på). Det er vel i princippet afstanden "ogive", altså buen på projektilets afstand til landene, der skal være ens hver gang og ikke en totallængde, der er bestemt at en "tilfældig" udformet blyspids.[?]

Hvad siger I ???
Svar
#4
Vi snakker måske en til to tiendedele millimeter i totallængde uden det ændrer noget. Dette kan nemt skyldes at overfladen i blyspidsen er lidt 'bobbet' - Men man må ikke gøre det til et problem, for det ændrer ikke (noget målbart) på præcisionen. Prøv at måle vægt og længde på feks. 10 styk projektiler, så kan der til tider komme sjove opdagelser frem. Den 'bobbede' overflade ændrer hurtigt på længden.

Hornady interlokt som der er nævnt er en presset blypille der er mekanisk fastlåst i en tombakkappe, inden den bliver sat i og presset og formet, er den klippet af på længden i en saks. Alle disse operationer skal give en vægtforskel og længdeforskel.

Til min 45/70 har jeg skudt rigtigt meget med .458 Speer 400 grs FN projektiler, disse varierer inden for tre grains i vægt og op til en tiendedel i længde. Jeg vejede dem for sjov da en bekendt i Canada sendte mig en æske Hawk Bullets .458 350grs, på æsken står der angivet en vægttolerance på 0,5 grains, hvilket klart må siges at være flot i den størrelse (Jeg har selv kontrolvejet samtlige [:I])

Hvis man ønsker at fjerne enhver uensartethed, er der kun en vej, nemlig at benytte dyre drejede projektiler (Feks. Barnes X eller Lutz Moellers), og sikre hylstre fra samme batch - Samt en myggekussehårstrimning inden ladning - Husk at afveje hylstrene. Samtidigt kan mærker i bunden at hylstret fra udtrækkeren, naturligvis også ændre længden.

En tolerance på +- en tiendedel 1/10mm er OK til 98% procent af skytterne.

Ifølge Gammelpissepot, er der op til 0,5mm forskel i længden på en æske Lapua Mega [:0]

For at være sikker på korrekt måling med et skydelære, kræves der en øvet hånd for kæberne skal kun trykkes an med løs bøssehånd, og patronen skal holdes fuldstændig i vinkel.

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

Hvad Ignorant ikke læser på VTF - Kan han ikke få ondt i røven af [Smile]

Nu med Parker hale bil...[8D]
Great Dane

Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Kjeldsen

Hvad siger I ???



Jeg bruger også som du skriver et værktøj der måler på projektilets ogive, for præcissionen fornemmer jeg i nogle kalibre det mere vigtig end om krudtvægt nu lige har ramt den helt rigtige tiendedel grain, feks har 22-250 for mig været meget følsom over for sættedybde.

Der findes feks et værktøj som dette, men man kan også blot lave sine egne rørstykker i feks aluminium.

MVH BlaserGun
Svar
#6
I langt de fleste kedelige standard seater dies er det præcis på et tangentpunkt på kuglens givne radier der trykkes, hvilket er
præcist nok til enhver dansk jæger.

Prøv f.eks at tage det ypperste præcisionsammo fra f.eks Ruag, Lapua. Selv på disse vil der være tolerancer.

Det sidste ammo jeg lavede til min 6,5´er har jeg lige kontrolmålt længder på og det ligger inden for et spekter på 0,17mm målt over 20 patroner.

At projektiler er forskellige er ganske naturligt og uden praktisk betydning. Jeg tvivler på at nogen reelt er i stand til at påvise en forskel "real time".

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Det sidste ammo jeg lavede til min 6,5´er har jeg lige kontrolmålt længder på og det ligger inden for et spekter på 0,17mm målt over 20 patroner.

At projektiler er forskellige er ganske naturligt og uden praktisk betydning. Jeg tvivler på at nogen reelt er i stand til at påvise en forskel "real time".



Det skal så også dertil siges at jeg normalt lader med lille friflugt, og så bliver de lidt mere følsomme over for forskelle, men som du skriver, alligevel præcist nok til enhver dansk jæger

MVH BlaserGun
Svar
#8
Det må lige præciseres at friflukt ikke har noget direkte med projektillængden at gøre.

Det vigtige er som tidligere beskrevet at man seater det enkelte batch uden at ændre på seater dien!!!

Om projektilerne varierer 0,4mm på længden er fuldstændigt ligegyldigt.

Seater dies er alligevel lavet så de "angriber" kuglen på et langt vigtigere punkt end "spidsen af kuglen" for at blive i "fanø termer"[Smile]

At anvende specielt værktøj til dybdemåling er nok mindst lige så brugbart som et væsentligt simplere trick nemlig at anvende éen og samme kugle i målingen af sættedybden og efterfølgende bruge samme kugle til at indstille seateren og så ellers glemme alt om variansen kuglerne imellem i det enkelte batch.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Om projektilerne varierer 0,4mm på længden er fuldstændigt ligegyldigt.


Yes det er det jo når man bruger ladninger med std friflugt, hvilket jeg ikke gør[Wink]

Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

At anvende specielt værktøj til dybdemåling er nok mindst lige så brugbart som et væsentligt simplere trick nemlig at anvende éen og samme kugle i målingen af sættedybden og efterfølgende bruge samme kugle til at indstille seateren og så ellers glemme alt om variansen kuglerne imellem i det enkelte batch.


Der er feks Hornady's seater lidt hård ved de projektiler der er bløde i kappen (feks Interbond), hvilket gør at hvis projektilerne ikke går lige trægt i hylstret, så kan dybden sagtens svinge 0,1 mm, og kører jeg feks nu med en friflugt på kun 0,2 mm, er det for mig ikke acceptabel med en svingning på 0,1 mm. Der har RCBS seatere en bedre/større anslag mod projektil.

MVH BlaserGun
Svar
#10
Kører projektilerne uens hårdt i hylstrene er dette en væsentligt større fejlkilde end varierende projektillængder!!

Har kørt med Hornady siden jeg begyndte at lade i 1989 og har altid haft et godt resultat med disse dies, specielt efter New Dimension ko m for nogen tid siden, med flydende seater spindel.

Er efterfølgende gået over til Redding kalibrerings dies med bøsninger således hylsterhalsen ikke bearbejdes for meget.

Friflugt er af væsentligt mindre betydning end hylsterhalsens varierende holdekraft på et projektil.

De sidste jeg lavede til min 6,5er havde ca 14mm egenspredning c-c på 150m med 8 skud. I det tilfælde mener jeg at huske friflugten til at være mindst 3mm.

Tager man Lapua Scenar som er et topprodukt kan man snildt have 2-3mm friflugt og stadig have top præcision.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Friflugt er af væsentligt mindre betydning end hylsterhalsens varierende holdekraft på et projektil.



Ok? ved så ikke om det er ordsproget om at to rifler ikke er ens der spiller ind? [Wink]
Når jeg vil prøve en ny projektil til ladning der altid en i serien der har slap hylsterhals, (det er da jeg altid som std finder frem til hvor langt fremme bommene er og gør det ved at presse et projektil i hylstret og trække det ud igen, gentager detté ind til det går let, med et nyt projektil monteret bruger jeg riflen til at klemme det på plads og får herved max mål) hylstret med den slappe hals skal jo ikke gå til spilde, så den bliver også ladet på ligefod med de andre. Disse har jeg altid lagt mærke til træfningen på i forhold til de andre, og jeg har ikke kunnet notere mig nogen forskel.

MVH BlaserGun
Svar
#12
Måling af friflugt med ipresning i et hylster er en noget usikker målemetode. Bedre er en messingstang med 2 skiver på der kan låses med skruer. Først afstanden til bundstykket gennem piben, dernæst afstanden til projektilspidsen. Differancen på skiverne er Maxmålet for patronen.

Når man så som tidligere beskrevet bruger netop dette projektil til også at justere seateren med er men meget tæt på det "virkelige" mål.

En ipresning i et konisk hul, som throaten nærmest er, risikerer man meget nemt at kuglen rent faktisk trækkes nogle tiendedele ud af hylsteret igen. Anvender man derimod fysisk direkte måling får man konsistente måleresultater.
Ikke at man ikke kan anvende "slum" måling eller ipresning om man vil men at basere sine længder på indirekte målinger er vel ikke rigtigt "autistisk"[Wink]

Mht lang friflugt så har jeg nu aldrig oplevet at det generelt skulle være et problem, tværtimod.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

en messingstang med 2 skiver på der kan låses med skruer. Først afstanden til bundstykket gennem piben, dernæst afstanden til projektilspidsen. Differancen på skiverne er Maxmålet for patronen./Gammeltoft



Lyder mægtig interresant. Kan man lokke et billede/tegning ud af manden?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#14
Hej Uffe,

sæføli´....

Som det ses er det et yderst simpelt stykke grej der hjælper til at måle den virkelige friflugt i en given riffel.

Når du anvender éet og samme projektil til udmålingen og efterfølgende seater selv samme kugle som den første i "serien" kan du nu fratrække den længde du ønsker som friflukt med kugler fra det specifikke lot du arbejder med.

Skal det være nørdet og "rigtigt" skal du selvfølgelig gøre dette hver gang du åbner en ny æske kugler[Wink]

[Image: maalestang.jpg]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#15
Fint instrument. Takker.
Jeg har selv prøvet noget med streger på en rensestok, men det blev aldrig rigtig godt [V].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#16
Hej. Stony Point har stykke værktøj der kan det samme. Skal dog bruges fra den anden ende og i skal bruge et hylster til hver caliber. Metoden med at lade et dummy patron er god nok I skal dog huske at mærke kuglen med en marker og klemme the neck med en tang.

Bo
Svar
#17
Jo jo Gammeltoft, selvgjort er jo velgjort [Wink] ikk så dumt et stykke værktøj.
Når jeg laver nummeret med at klemme prjektilet i et hylster med slap hals, plejer jeg at give den en tur med sprittusch forinden, så kan man tydeligt se om den skulle have været klemt fast mellem bommene og derved hevet lidt ud af hylstret igen.

MVH BlaserGun
Svar
#18
Fint værktøj.
Jeg havde dog et problem med den i min 223, alle max mål blev kortere end fabriks oplysningerne.

Den stod på udstøderen i det lille bundstykke hoved. Da jeg begyndte at trykke hårdt ved første fastspænding forsvandt fejlen.

Jeg må for en gang skyld erkende mig enig med Blasergun, når han skriver, at sættedybden betyder mest ved kort friflugt.
Måske ikke så meget for præcisionen, men meget for trykket.

Om friflugt svinger mellem 2 og 2,2 mm betyder næppe voldsomt for trykket, men har man ladet en 6,5x55 med en 140 grains Berger, der fra fabrikken anbefales at have ingen eller meget kort friflugt, bliver det nok ikke helt ligegyldigt.

Jeg lavede selv for et par år siden et forsøg med nogen rhino kugler til en 300 win mag. Målte med min pind og fik lavet en patron der havde 2 mm friflugt, lavede så lige 20 mere med forskellig krudtvægt.
Så kom jeg til at stille dem ved siden af hinanden, og kunne visuelt uden brug af noget som helst se de var i forskellig længde(op til 1 mm længere).

Hvad havde jeg gjort forkert ?

Jeg tog 10 projektiler fra æsken og stillede dem op, de var ikke lige lange og formen var heller ikke ens. Op på vægten, de vejede heller ikke det samme. De svingede fra 175-185 grains. Hvordan skulle det nogensinde kunne skyde tæt ?

Projektilerne blev revet af hylstrene og jeg køber ikke rhino mere.

Når dette er sagt er det også den eneste kugle jeg nogensinde har haft
andet end marginale forskelle på. Konventionelle blyspidser har dog en tendens til at være mere forskellige end fx en hollow point eller plast spids.

VH Søren

Vegetar = oldnordisk for dårlig jæger
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)