Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
"Klemmere"
#1
Alle genladere kender vel problemet!

Man forsøger at anvende hylstre som er afskudt i en anden riffel end ens egen. Selv om man fuldkalibrerer, ”klemmer” patronen i kammeret. Det er simpelt hen ikke muligt at rekalibrere hylstret således at det får det samme mål som et fabriksnyt hylster.

Nu kommer så mit spørgsmål:
Er det muligt at få et specielt ”snævert” diesæt, som kan rekalibrere hylstre til ”nye hylster” mål [?]

Jeg har indtryk af at det er den nederste del af hylstret (ca. 5 – 6 mm over patronbunden) der udvider sig så meget, at der opstår problemer.

Swift
Svar
#2
Hej. NEJ jeg kender ikke til problemet. Alle dies skulle være lavet efter SAMI mål hvilket mener at der er bestemte mål de skal overholde. Køb dine egne hylstre brug ikke andres hylstre. En af de største fordele ved reloading er at du får patroner der passer til dit kammer, hvis du alså neck sizer. Når du fullsizer skal du sørge for at the die bliver skruet så langt ned som muligt.
Bo
Svar
#3
Jeg kender heller ikke problemet.

Husk at hvis du full-sizer andres hylstre, er det ikke nok at die'en bare lige rører hylsterholderen. Den skal "kamme over" når du kører håndtaget i bund uden hylster.

Selv en o- presse giver sig når der er et hylster i.
Svar
#4
Efter at jeg har prøvet det på en kammi´s BSA 30-06, tror jeg bare det er kammerrivalen der skal i brug, hvis jeg møder problemet igen. [xx(]
Jeg tror det er kammeret der er i den stramme ende, men har ikke afprøvet teorien. [^][|)]

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Swift

Alle genladere kender vel problemet!

Nu kommer så mit spørgsmål:
Er det muligt at få et specielt ”snævert” diesæt, som kan rekalibrere hylstre til ”nye hylster” mål [?]

Jeg har indtryk af at det er den nederste del af hylstret (ca. 5 – 6 mm over patronbunden) der udvider sig så meget, at der opstår problemer.

Swift



Hej Swift.

Jeg kender godt problemet, og mig bekenst, kan der ikke købes "færdig" værktøj, der kan klemme messingen tibage det pågældende sted.

Problemet opstår fordi det kammer hylstret er afskudt i er for stort, så jeg anbefaler bestemt ikke, at du polerer dit kammer op, og dermed ødelægger det. Kasser i stedet de hylstre der er problemer med.

Har du adgang til det nødvendige grej, kan du selv fremstille et værktøj der er lidt under mål på det pågældende sted, men jeg synes ikke at det er besværet værd.

Med venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#6
Jeg har prøvet at skrue kalibreringsværktøjet helt ned til hylsterholderen: – Det gav ikke nok! [xx(]

Jeg har endda prøvet at slibe af bunden af værktøjet, - rekalibreret så meget at ”skuldrene” på patronen blev så lave at det medførte klikkere: - Alt sammen uden resultat mht. klemmere!

Som jeg tidligere skrev, tror jeg problemet ligger i hylsterbunden.

Det er helt sikkert som 375ras beskriver en forskel på kammerstørrelsen
Det kan jo være en følge af at lukkeafstanden kan variere lidt fra den ene riffel til den anden, og derved bevirke at et kammer med stor lukkeafstand, udvider hylstret mere end et kammer med lille lukkeafstand.

Ligeledes er der jo også en tolerance på kammerrivalerne, som kan give en lille variation.

@375ras – jeg kunne være fristet til at dreje et kalibreringsværktøj (uden skuldre), som kan krympe den nederste del af hylstret tilbage til ”nyt hylster mål”

Swift
Svar
#7
Man behøver jo ikke opfinde ”den dybe tallerken” to gange! [:I][Big Grin]

Da jeg sad i aftes og rodede i Sinclair´s 2007-A Catalog, fandt jeg det jeg var på udkik efter.[Smile]
[Image: RD75XBDIE1.jpg]

Jeg blev dog i tvivl om jeg skulle vælge en ”Body Sizing die”,
http://www.sinclairintl.com/cgi-bin/category.cgi?category=REDIREBSD&item=RD75XBDIE1&type=store

eller en ”Small Body Sizing die”.
http://www.sinclairintl.com/cgi-bin/category.cgi?category=REDIREBSD&item=RD74X&type=store

Jeg har sendt en mail til Sinclair for at høre om deres mening, inden jeg bestiller en hjem.

Swift
Svar
#8
Hej Swift.Har du kun problemer med andres afskudte hylstre eller er det også dine egne?. Det body die du henviser til er standard i alle mine neck die sets og kan bruges i dit tilfælde, HVIS dit kammer overholder the SAAMI spec. Det tyder på at dit kammer er mindre end det skulle være så jeg ville kun bruge dine egne hylstre det er også en af grundene til at reloade bedre ammo.Hvis du bruger det mindre die for du i får dårligere precision. Hvad cal. er det du har problemer med.

Bo
Svar
#9
@Bo – Jeg har ikke problemer med mine egne hylstre. Problemet er at jeg også lader for mange af mine jagtkammerater. Det er ikke altid de har gemt deres afskudte hylstre. Når jeg så tillige har ca. 3000 engangsafskudte hylstre, i diverse kalibre, kunne det være rart hvis jeg kunne anvende nogle af dem, uden at de klemmer i en riffel med et evt. snævert kammer.

Jeg har fået svar på mit spørgsmål til Sinclair, og det var lidt skuffende. [Sad]

Hej Swift,
The Body size die is nothing more than a full length sizing die that does not size the neck of the case. If you cannot correct the sizing problem with a full length die, you will not be able to with a body die. Our opinion is that you should shoot cases in the same chamber all the time, but we do realize that sometimes cases must be switched to a different rifle. In some cases, you will not be able to bring the cases to proper fit in the other chamber, and the more they have been fired the more difficult the resizing will be. Older cases are usually not worth the effort to switch to another chamber.

Steve


Jeg er imidlertid opsat på at løse problemet, så jeg bestiller nok et par body dies hjem. Så må jeg se om jeg kan tilpasse dem til opgaven.

Swift
Svar
#10
Jeg har oplevet det samme problem i forbindelse med at jeg skulle lave nogle 308w til min far. Jeg brugte nogle hylstre jeg havde skudt af i min S&L, men de kunne ikke gå i min fars Steyr Manlicher. Efter at jeg har fået nogle hylstre der er skudt af i hans riffel så er der ingen problemer.
Mvh.

Yeti
Svar
#11
jeg har haft brugt small base dies i flere år i et par almindelige og flittigt benyttede kalibre med godt resultat...

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by 375ras

Problemet opstår fordi det kammer hylstret er afskudt i er for stort, så jeg anbefaler bestemt ikke, at du polerer dit kammer op, og dermed ødelægger det. Kasser i stedet de hylstre der er problemer med.

Med venlig hilsen
375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.



Hvis dette altid skulle være rigtigt, hvad så med det at omforme hylstre til andre kalibre?

Det skulle så heller ikke kunne lade sig gøre?

Nu har jeg set 375RAS lave 243'ere af 308'ere, jeg laver uden problemer 270'ere af 30.06'ere og andre laver igen dem om til 25.06'ere ...

Det kunne virke som om dit kammer er lidt uden for standarden, jeg forstår godt du vil prøve at lave noget der klemmer lidt mere end standardsizere ...

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#13
Jeg har også med held praktiseret at omforme hylstre til andre kalibre. F.eks. bruger jeg til min .264 Win.mag. ofte 7mm Rem.mag. – 243 af 308 og 7x64 af 30-06 o.s.v.

Jeg har stødt på problemet med klemmere i flere forskellige kalibre hos nogle af de venner jeg genlader til. Jeg tror ikke at disse ”snævert kamrede” rifler ligger uden for standarden, men der må jo nødvendigvis altid være et toleranceområde. – Anyway – nu har jeg bestilt 2stk. ”Small Body Sizing die”. hos ”Sinclair” og de skulle være her om ca. en uge.

Swift
Svar
#14
Jeg har nu afprøvet min ”Small base body die”, i kaliber 308Win.

Jeg lavede et måleskema, for at se om jeg kunne presse et hylster som var formet efter et ”stort” kammer tilbage til et fabriksnyt hylsters mål.
[Image: Maleskema.jpg]

Jeg valgte seks målepunkter:

[Image: Mlepunkter.jpg]

Min ”master” til nulstilling af måleuret, var et fabriksnyt Remington hylster (nr. 1), som i øvrigt ved en trepunktsmåling viste en formfejl på 51 my! [:0]

[Image: Formfejl51my.jpg]

Målingerne foretog jeg på et Sako hylster som var formet efter en riffel med et stort kammer.

[Image: hylstermling.jpg]

Hylster nr. 2 er ukalibreret, og viser selvfølgelig derfor op til + 260 my, i forhold til hylster nr. 1.

Hylster nr. 3 er fuldkalibreret med et RCBS diesæt, men på alle målepunkterne et + på op til 70 my i.f.t. hylster nr. 1.

Hylster nr. 4 er ”Bodysizet” og måler på alle punkterne mindre end nr. 3. når man sammenligner med det fabriksnye hylster, ligger målene tæt på dette.

Ved afprøvningen af de nykalibrerede hylstre, der før var ”klemmere” i min riffels snævre kammer, var problemet løst! [Smile]

Det optimale ville havde været at nulstille efter en lidt mere nøjagtig master, end et nyt hylster med så store formfejl.

Formfejlene var reduceret til under 10 my, når hylstrene var fireformet eller rekalibrerede.

Swift
Svar
#15
Jeg kender godt til problemet. Vi er en 3 stykker som har 243w, og jeg har altid rigeligt med patroner. Så når de står der med våde øjne og mangler patroner, er man jo flink fyr og giver dem en håndfuld...

Her starter så problemerne. Hvis de er skudt i min A-bolt, og man vil skyde dem af i en Sako, ja så kan man ikke engang lukke bundstykket. Selvom jeg full-sizer patronerne???

Vi har ikke kørt et system med at sortere dem efter riffel, så hylsterne er blandet. Her opstår så nyt problem.

Bundstykket lukkes om det genladte hylster, der mærkes ikke modstand. Der skydes og VUPTI er der overtryk med udskudt fænghætte, sodet og fint aftryk af bundstykket.. Sad

Kigger man efter på de afskudte fænghætter ser man at fleste er fine, nogle med lidt flade fænghætter også lige den med overtrykket...

Jeg kører ikke tæt på max tryk.

38,5 grains n160 hastighed 870m/sec og kugle Hornady 100 grains #2450
Måske ikke det bedste krudt, men Ladebogen har den med 38-40 grains og hastigheder 881 til 917 m/sec.
Vi har ca. skudt 300 skud med denne opskrift inden vi fik den med overtryk.

Der burde være mere at løbe på!!

Har prøvet og sode et hylster, hvor bundstykket var hårdt at lukke. Her gik den på ved hylsterkraven.

Indtil vidre har jeg løst problemet med at kassere hylsterne og købe nye!!

MEN er svaret i denne tråd, bland ikke hylster fra forskellige rifler, når man kun har et almindlig diesæt??????

Ps. Har også renset riflen for slam og tombak for at det ikke skulle være den
I didn't come this far to miss!
Svar
#16
JA, du skal ikke blande hylstre fra forskellige rifler sammen. Du vil nok høre nogle sige at det kan de godt gøre og det er nok også sandt. Men det er ikke meningen med reloading.

Bo.
Svar
#17
Jeg vil da mene du er under målet og der er for lidt krudt [:I][:I]

Jeg ville ha´ startet ! på 40/41 gr. men er ikke vandt til Vv krudt

Jeg kan så bare ikke forklare hastigheden...

Jeg lader selv med 41gr. 204 og 67 mm. til samme patron

http://www.lapua.com/fileadmin/user_uplo...ta2006.pdf

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#18
Resultatet af min ”Small base body”, kalibrering (se måleskema fra den 3.-6.) var med kaliber .243 hylstre, som før – ved en normal kalibrering var ”klemmere”. Efter omkalibreringen var klemmeriet væk. [Smile]

Som du jo også kan se af måleresultaterne, har ”small body” kalibreringen bevirket at hylsteret er tættere på det fabriksnye hylsters mål.

I kaliber 6,5x55 kunne jeg ikke få en ”Small base body die”, så da foretog jeg ”et mekanisk mord” på et almindeligt Body Sizing die.[:I][:I]
Jeg skar toppen af så skuldrene var væk, og sleb lidt af bunden, således at den koniske del af hylsterkroppen kunne kalibreres tilbage til ”nyt hylster mål”.

Det er selvfølgelig et voldsomt indgreb på en ny die, men når nu ikke Redding laver en Small base body die i kaliber 6,5x55.

Men under alle omstændigheder virkede det. Kammeraten som jeg ladede til, havde en Winchester med et ”kræsent” kammer. - No problemo! - Efter en tur igennem mit amputerede die, gik de alle som smurt, og der var ikke en eneste klemmer.

/Swift
Svar
#19
så har jeg også lige været ude for et klemmerproblem.

Jeg havde fået små 80 stk. 7mm Rem hylstre og ladede dem glad op. Men det var kun godt ½-delen der kunne komme i kammeret [}Smile]

Denne tråd kunne jeg godt huske, så jeg vidste at jeg ikke var den første der havde haft det problem. En køn trøst, men dog en trøst [:o)]

Prøvede at gensize nogle af de hylstre, fra de patroner som kunne komme i og var affyret, de smuttede fint i.

Skulle jeg slibe af dien? Dum ide for det er en jeg har lånt ...

BB mente man lige så godt kunne slibe af hylsterholderen, hvad jeg da godt kunne give ham ret i.

De skulle blot trykkes så langt tilbage, at de kan "fireformes", så ville det være i orden.

Der er jo den fordel med 7mm, at den har magnumbælte, så jeg vil ikke få samme klikkerproblem som Swift fik med dem udem bælte.

Men så fik jeg den ide, at putte lidt shim under hylsteret, når det var sat i holderen. Og vupti, nu strøg de "oversizede" hylstre i kammeret [:p]

Så hvis det kniber lidt med at få trykket metallet helt tilbage, er den idé hermed videregivet. [^]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
En riffelkugle kan dræbe på længere hold, end de fleste kan anskyde [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#20
Men så fik jeg den ide, at putte lidt shim under hylsteret,

shim[?][?][?]

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)