Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kobber -> Molycoat - hvordan?
#1
Hej!

Jeg skyder pt. med kobber træningsammunition, men skifter over til noget moly-coatet jagtammo (jeg kunne ikke få kuglen uden).....

Jeg har givet den en tur med bronze-børsten (fra kammer mod kronen, skruer hovedet helt af og begynder forfra) x rigtig mange.

Herefter fik den Forest Borefoam i 30 min...

Så fik den kogende vand

Så fik den med bronzebørsten x mange m/ lidt olie....

Men filtproppen der kommer ud efter at jeg har givet den med bronzebørsten er stadig sort...
Når den så får med filtproppen et par gange mere, så kommer den næsten ud hvid...

Men efter en børstning mere så starter det forfra....

Skal jeg give den Forest borefoam igen? eller er den klar til moly-kugler, selvom der stadig kommer snavs med ud? Det eneste jeg fik at vide da jeg købte kuglerne var, at man sagtens kunne skifte fra kobber til moly, men at piben skulle være pinlig ren inden....

Tak for hjælpen!

*edit: stavefejl
"You learn something new and depressing every day"
Svar
#2
Borefoam opløser kobberforbindelser.
Så vidt jeg ved, skal du kun give borefoam igen, hvis filtproppen er grøn... ved ikke, om bore foamen virker effektivt på molycoat...?

Hvad siger I andre kloge? [Smile]

Du siger, du kun kører med børsten fra kammerenden og frem i løbet... På den måde får du kun renset den ene side af riffelgangen

Du bør også køre den anden vej - du skal bare være sikker på at børsten er helt ude i hver ende af løbet, inden du kører tilbage. Du må altså IKKE skifte retning inde i løbet!!!

Et gæt på det vedvarende skidt på proppen er, at der er opbygget en skidtbræmme i "læsiden" af riffelgangen. Den får du kun has på, hvis du kører begge veje.

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by Modo

Hej!

Jeg skyder pt. med kobber-ammunition, men skifter over til noget moly-coatet (jeg kunne ikke få kuglen uden).....

Jeg har givet den en tur med bronze-børsten (fra kammer mod løbet, sku hovedet af, og forfra) x rigtig mange.

Herefter fik den Forest Borefoam i 30 min...

Så fik den herefter kogende vand

Så fik den med bronzebørsten x mange m/ lidt olie....

Men filtproppen der kommer ud efter at jeg har givet den med bronzebørsten er stadig sort...
Når den så får med filtproppen et par gange mere, så kommer den næsten ud hvid...

Men efter en børstning mere så starter det forfra....

Skal jeg give den Forest borefoam igen? eller er den klar til moly-kugler, selvom der stadig kommer snavs med ud?

Tak for hjælpen!



Hej Modo.

Fyld du blot løbet med skum inden du går i seng i aften, og så renser du ud i morgen tidlig inden du tager på arbejde.
Du fylder igen og når du så kommer hejm fra arbejde er den ren.

Selv er jeg for doven til bronzebørster og alt det pjat. Jeg gør som jeg har beskrevet. Lad det sidde i i 6-8 timer, så når det at virke, og piben skal være overordentlig belagt med tombak hvis ikke to omgange er nok.

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#4
Ok...nu må vi se!

Jeg fik bare at vide at jeg aldrig måtte køre fra kronen mod kammeret...det ødelagde præcisionen....Men jeg kan da godt se hvad du mener med læsiden....

Men jeg giver den en tur med borefoam så...!

Tak for hjælpen!

Hvis andre har flere inputs lytter jeg gerne!

*edit: stavefejl - det går godt her[:p]
"You learn something new and depressing every day"
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Modo

Ok...nu må vi se!

Jeg fik bare at vide at jeg aldrig måtte øre noget fra løbsenden mod kammerenden...det ødelagde præcisionen....Men jeg kan da godt se hvad du mener med læsiden....

Men jeg giver den en tur med borefoam så...!

Tak for hjælpen!

Hvis andre har flere inputs lytter jeg gerne!



Du må meget gerne køre den modsatte vej også.
Bare rensestokken altid arbejder fra kammerenden og ikke ned gennem mundingen. [Wink]

JPL
JPL
Svar
#6
Hej. Du må du aldrig stoppe rensestokken i fra enden af løbet, altid fra kammeret. Du kan købe en guide fra stonypoint der passer i kammeret så du ikke slider the landings.

Bo
Svar
#7
Ok - nu begynder jeg at blive stresset[V]!

Den har idag fået 2x 8 timers borefoam-bad....Begge gange var kluden helt blå da den kom igenem efter behandlingen (altså sådan helt kobber-salte-blåt)....

Nu: når jeg køre bronzebørsten igennem, og bagefter sender kluden igennem er der stadig gråt/sort på kluden/proppen...

Nogen råd? Mere borefoam? Andre kradsbørstige sager jeg kan hælde igennem? Eller er den klar til at jeg kan sende moly-kugler igennem for første gang?

Håber i har flere gode råd [Smile]
"You learn something new and depressing every day"
Svar
#8
Tjah, du kunne jo prøve ROBLA-SOLO MIL
det bruger jeg til meget mantlede piber:
Prop i røret, fyld op med robla, og lad den
stå et døgn. Det må IKKE tørre ud.
Piben skal være helt fuld!!
Det plejer at gøre det!
MVH Anders
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#9
http://www.cleenboreusa.com/kg/kg12testresults.asp

Ok..her kan man så se hvor elendige de forskellige produkter er....

http://www.frfrogspad.com/cleaners.htm her er en uafhængig test af manden fra steyrscout.org...også her priser han KG 12 big bore

Har de fleste vel-assorterede butikker Robla eller skal det bestilles et eller andet sted fra?

tak
"You learn something new and depressing every day"
Svar
#10
Skal det absolut være på ammoniak basis så ROBLA SOLO!

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#11
Ok, tak for hjælpen....

Jeg bestiller KG-12 fra http://www.thegunshop.co.uk....Det skulle ikke skade metal og være rigeligt effektivt... Men jeg prøver lige at ringe rundt engang og høre om man kan få det her i landet i en butik...
"You learn something new and depressing every day"
Svar
#12
Hej Modo.

Din pibe har nok skudt et par skud eller tre, siden den sidst er blevet ordentligt rengjort.

Når nu 2 x 8 timer ikke er nok, så fortsæt roligt indtil det er en klar vædske der kommer ud. Så er den nemlig ren.

Tålmodighed er en dyd.

Venlig hilsen
375ras

Rigtige autuister har deres eget kaliber.
Svar
#13
Jeg vil give Ras ret, det tager tid.

Til gengæld var der en test i jæger der fastslog, at borefoam, kun opløste kobberet og ikke stålet.

Siden dengang har jeg ladet tiden og ikke børsten gøre arbejdet [:I]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Claxel

Jeg vil give Ras ret, det tager tid.

[:I]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]



Hej Claxel.

Det hedder ikke Ras ret, men Ri(g)sret, også oversat til Ninn Hansen.[8D][8D][8D]

PS: Knæk og bræk med bukkejagten.

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#15
Jeg har ikke rigtigt forstået det her med børsteretningen [:I]. Den skal altid ind fra kammerenden. Så langt så godt. Man må ikke skifte retning mens børsten er i løbet. Man må ikke føre børsten ind fra mundingssiden. Hvordan børster man så den modsatte vej, og får renset "læsiden"?
Indtil videre har jeg bare skubbet børsten eller kluden ind fra kammerenden, og så skruet den af. Og så gentaget. Og så gentaget. Og så gentaget. Og så gentaget. Og så gentaget. Og så gentaget. Og så gentaget. Og så gentaget.[B)]

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#16
Jeg gør ligesom Trotyl
Citat:quote:

Du må meget gerne køre den modsatte vej også.
Bare rensestokken altid arbejder fra kammerenden og ikke ned gennem mundingen. [Wink]



Grunden til at man ikke må køre rensestokken ind fra mundingen er vel at man nemt risikerer at rensestokken kommer imod siderne, og derved beskadiger mundingen.
Det vil jo ikke ske, hvis man bare kører børsten helt igennem, for derefter at trække den tilbage, Kobberbørsten er jo ikke så hård at den skader mundingen, og rensestokken kommer jo ikke imod da den er styret i den anden ende.

[Image: Unavngivet2b.jpg]
Mvh
Sneppen
Svar
#17
Her kan du/i læse alt om rengøring, hvordan og hvorfor...[^][V]
http://www.skytten.dk/godviden/Hvordan.pdf
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#18
Citat:quote:


Hej Claxel.

Det hedder ikke Ras ret, men Ri(g)sret, også oversat til Ninn Hansen.[8D][8D][8D]

PS: Knæk og bræk med bukkejagten.

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.


Ja,ja Rigs-RAS fillion'gon'gon'

Bukkejagten den bli'r fjong [Big Grin]

Selv knæk og bræk [Wink]

/ Clax [Smile]
K&B Claxel Wink




Svar
#19
Og når man bruger kobbersolvent skal man lade kobber/messingbørsten ligge i æsken og i stedet bruge en af plast eller andet materiale der ikke bliver opløst...

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#20
Hej!

Jeg fortsætter ufortrødent med borefoam indtil KG-12´eren kommer...

Jeg talte med Hunters House idag...De sagde at for at skyde med Moly behøvede man altså ikke at rense helt i bund...men jeg slæber den på banen i morgen og så for vi at se...

Yep Dr. Merkwürdigliebe....Børsten indeholder også kobber..men tak for påmindelsen, jeg har allerede offret en børste på den konto (pelsen dryssede lige så roligt af af min ellers helt udemærkede børste....[:o)])

Og nok engang: tak for jeres inputs...
"You learn something new and depressing every day"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)